زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با فرهنگسرای اشراق

آشنایی با فرهنگسرای اشراق

فرهنگسرای اشراق تهران یکی از مکان های فرهنگی-آموزشی است که عمری 100 ساله دارد و هنوز هم مرکزی برای آموزش های بسیاری برای افراد این منطقه می باشد.

فرهنگسرای اشراق از جمله مکان های فرهنگی آموزشی در شرق پایتخت است، این فرهنگسرا در طول سال جشنواره های مختلفی برگزار می کند که عموم مردم می توانند در این برنامه ها شرکت کنند، ازجمله جشنواره های فرهنگسرای اشراق عبارتند از جشنواره اقوام و جشنواره صد دانه یاقوت. این فرهنگسرا یکی از فعال ترین فرهنگسراهای تهران به شمار می رود. ساختمان اصلی این فرهنگسرا حدود 100 سال قدمت دارد. در ادامه مطلب آسمونی درباره جزئیات بیشتری از فرهنگسرای اشراق تهران می پردازیم.

فرهنگسرای اشراق کجاست؟

این مجموعه فرهنگی در منطقه 4، در شرق تهران، واقع در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنوارهمی باشد. فرهنگسرای اشرق وسعتی حدود 8 هکتار و دارای امکاناتی مانند سینما و کتابخانه است. همچنین علاوه بر چنین امکاناتی، دوره های آموزشی و پرورشی هم برای مردم ساکن در این منطقه فراهم می کند. یکی از امتیازات فرهنگسرای اشراق اینست که باغ بزرگی با بیش از 200 سال قدمت دارد. گفته شده که این باغ زیبا توسط یکی از دامادهای ناصرالدین شاه بنا شده است. بادگیر بزرگی نیز در این باغ قرار دارد که یکی از زیباترین بادگیرهای ایران به شمار می رود. قدمت باغ، محوطه فرهنگسرا و ساختمان قدیمی آن مربوط به زمان قاجار است. همچنین بعد از سقوط قاجار، یکی از خان های منطقه با نام مهدی ارباب یزدی این باغ را از امام جمعه، داماد ناصرالدین شاه خریداری کرد.

امکانات و فعالیت های فرهنگسرای اشراق

امکانات سونا، استخر، جکوزی فرهنگسرای اشراق
امکانات سونا، استخر، جکوزی فرهنگسرای اشراق

 وقتی وارد این مجموعه فرهنگی میشوید، قبل از اینکه بخواهید از خدمات متنوع آن استفاده کنید، در مسیر رسیدن به مراکز مختلف، دیدنیهایی خواهید داشت؛ چیزهایی که اینجا را به یکی از منحصر به فردترین مراکز فرهنگی تهران تبدیل میکند. کانون های فرهنگ سرا مانند کانون ادبی و شعر خوانی، کانون نجوم، کانون گل و گیاه، کانون مهارتهای زندگی، آماده عضوگیری و همکاری با شما هستند. همچنین مرکز آموزش در بیش ازده عنوان و صد رشته آموزشی از جمله هنرهای دستی و تجسمی، موسیقی، آموزشهای علمی، علوم قرآنی، هنرهای خانگی، زبان، کامپیوترو... فعالیت میکند.

  • سالن سینما

بیشتر فرهنگسراها دارای سالن سینما یا تئاتر هستند. خوشبختانه این فرهنگسرا هم با ظرفیت 308 نفر، برگزارکننده همایش ها، سمینارها و اکران فیلمهای روز در ساعتهای 15، 17، 19 می باشد.

  • سالن باران

سالن باران با ظرفیت 90 نفر، برگزارکننده کارگاه ها و نشست های مختلفی است. تاکنون مراسمات بسیاری در این سالن برگزار شده است.

  • سالن کنفرانس

سالن کنفرانس فرهنگسرای اشراق تهران، با ظرفیت 60 نفر ظرفیت، با تجهیزات کامل میزبان برنامه های رسمی است.

  • نگارخانه آفرینش نقش

نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرا، با 2 سالن مجزا و ظرفیت 50 تابلو برای هر سالن برای برگزاری نمایشگاه های هنری هر روز از ساعت 9 الی 19 برای بازدید باز است.

  • کتابخانه شیخ اشراق

با بیش از 37000 جلد کتاب در زمینه های مختلف دارد و برای کودکان هم بخش مجزا دارد. اینجا دو سالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران دارد که در تمام روزهای هفته از 7 صبح تا 10 شب پذیرای عموم مردم است.

  • باشگاه ورزشی

کلاس هایی در رشته های فوتسال، والیبال، بسکتبال، ایروبیک و... دارد که در رده های سنی مختلف برای خانم ها و آقایان برگزار میکند.

  •  باغ

باغ ایرانی فرهنگ سرا با مساحت هشت هکتاریاش، بیش از 150 گونه گیاهی، شامل نمونه نادر توت آمریکایی، توسکا و درختچههای گل یخ و گل شراب را میزبانی میکند. اینجا، گذرتان به درختهای کاج تهران، انجیر، بلوط و به طور ویژه انار که به تازگی حدود 10 هزار نهال انار در محوطه کاشته شده، خواهد افتاد.

  •  تندیسها و سردیسها

نصب تندیس هایی از چهره های معروف ایرانی-اسلامی در فرهنگسرای اشراق
نصب تندیس هایی از چهره های معروف ایرانی-اسلامی در فرهنگسرای اشراق

12 سردیس و 4 تندیس از عرفا و اندیشمندان حکمت اسلامی- ایرانی از قبیل شیخ اشراق، ملاصدرا، فارابی و... در مدت دو سال توسط استاد سیاوش سلیمی،  از پیشکسوتان مجسمهسازی، ساخته شده و در فرهنگ سرا نصب شده است. وقتی از درب جنوبی وارد میشوید، شیخ اشراق حتما به شما خوش آمد خواهد گفت! حتما به این مجسمه ها سر بزنید، سن و سالشان بالاست و حکایت تاریخی زیاد برایتان دارند که بگویند. مثلا اینکه ارباب مهدی، یکی از آخرین مالکان این مجموعه برای به روز کردن آن، بر اساس معماری دوره پهلوی بناهای دیگری را به باغ اضافه کرده، مثل استخر مرکزی و همین مجسمه «اسب و تمساح».

  •  هفت حوض

اشتباه نکنید، این هفت حوض ارتباط خاصی با میدان نبوت نارمک که مشهور به هفت حوض است ندارد، اتفاقا از قدیم، مشهورترین قسمت باغ همان حوضهای هفتگانه بوده که به صورت پله مانند با هم ارتباط دارند؛ برای همین به این باغ، «هفت حوض» هم میگفته اند. حوضهای هفتگانه هم که همیشه با طروات آب روان منتظر شما هستند. در گذشته، باغ دو دهنه قنات هم داشته که از «سرخه حصار» و «تلو»  سرچشمه میگرفتند. متأسفانه اولی به علت عدم لایروبی خشکیده، ولی هنوز سرسبزی و صفای این باغ زیبا از آب جاری تلو است.     

  • غرفه عرقیات سنتی

در هر فصلی از سال اگر به فرهنگ سرای اشراق سر بزنید میتوانید علاوه برآشنایی با خواص دارویی، از نزدیک با نحوه تهیه عرقیات آشنا شوید.

  • سرزمین فرشته ها

با امکانات ویژه از قبیل اتاق بازی، آموزش مهارتهای مختلف از قبیل سفالگری، کارگاه های خلاقیت و...، در مقطع مهد و پیش دبستان در دو نوبت صبح و عصر پذیرای کودکان شماست.

  • سفره خانه سنتی انارستان

شاید خوشمزهترین بخش فرهنگ سراست که همراه با موسیقی سنتی زنده در فضایی دلپذیر آماده پذیرایی از شماست. اینجا میتوانید پذیرایی از خود یا مهمانهایتان را در یک رستوران سنتی ارزان را تجربه کنید.

  • بادگیر

شما میتوانید یک بادگیر بزرگ را که گفته میشود قطورترین بادگیر ایران است، در این محوطه ببینید. بادگیرها در معماری سنتی ایرانی نقش سیستم تهویه و خنک کننده خانه ها را داشته اند. هوای مطبوع باغ و عملکرد بادگیرها اقامت در عمارت را دلنشین میکرده. این بادگیر یکی از بزرگترین و زیباترین بادگیرهای ایران است.

آدرس فرهنگسرای اشراق 

آدرس فرهنگسرای اشراق روی نقشه
آدرس فرهنگسرای اشراق روی نقشه
  • آدرس: تهران، فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره
  • ساعات کاری: از 8 صبح الی 20
  • چگونه به فرهنگسرای اشراق بروم؟

  1. بهترین مسیر رفتن به فرهنگسرای اشراق استفاده از مترو است. سوار خط 2 مترو شوید، و در آخرین ایستگاه شرقی یعنی ایستگاه فرهنگسرا پیاده شوید. بعد از خروج از ایستگاه مترو و عبور از پل هوایی خیابان جشنواره، به فرهنگسرا می رسید.
  2. یا اتوبوس های تندرو (BRT) خط آزادی-تهرانپارس را به سمت تهرانپارس سوار شوید. در تهرانپارس که پیاده شدید با تاکسی به خیابان جشنواره بروید تا به فرهنگسرا برسید.
  3. در صورت استفاده از ماشین شخصی، می توانید از بزرگراه های یاسینی و رسالت استفاده کنید.
  • تلفن اطلاعات فرهنگسرای خاوران

 77324112-3

گالری تصاویر

ساختمان و محوطه فرهنگسرای اشراق تهران
ساختمان و محوطه فرهنگسرای اشراق تهران
نمایی از محوطه فرهنگسرای اشراق
نمایی از محوطه فرهنگسرای اشراق
نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق
نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق
باغ محوطه فرهنگسرای اشراق
باغ محوطه فرهنگسرای اشراق
برپایی غرفه ها و نمایش های مختلف در طول سال
برپایی غرفه ها و نمایش های مختلف در طول سال
کتابخانه شیخ اشراق
کتابخانه شیخ اشراق در شرق تهران
سردر فرهنگسرای اشراق
سردر فرهنگسرای اشراق
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با فرهنگسرای اشراق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با فرهنگسرای اشراق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.