زمان مطالعه: 1 دقیقه
10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م)

10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م)

دولت های ایران و روم از دیرباز بر سر مسائل گوناگون مرزی، فرهنگی و مذهبی با یک دیگر به نزاع برمی خاستند وپس از هر مصالحه، باز هم جنگی دیگر به راه می انداختند.
10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م)
10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م)

پنجاه سال پس از صلح میان دو امپراتوری بزرگ ایران و روم در دهه 60م، به دستور تراژان، امپراتور روم، حمله ارتش این سرزمین به ارمنستان واقع در شمال غربی ایران آن روز آغاز شد.و بدین ترتیب از دهم ژوئن سال 110م دوران صلح پنجاه ساله میان دو طرف به پایان رسید.

بهانه این حمله ظاهراً بر سر انتخاب فرمان روای ارمنستان بود که خسرو پادشاه وقت سلسله اشکانیان معروف به اشک بیست و چهارم، بدون جلب رضایت دولت روم یکی از شاهزادگان اشکانی را به حکومت آنجا تعیین کرد.

در این میان، هرچند که پادشاه اشکانی هدایا و سفرایی را نزد امپراتور وقت روم معروف به تراژان فرستاد که از وقوع جنگ خودداری کند

اما امپراتور روم ضمن رد هدایا و پیشنهادات خسرو، اعلام کرد که دوستی فرمان روایان از کردار معلوم می شود نه از گفتار. با تهاجم لشکریان روم به ارمنستان، سپاه ایران پس از دو سال مقاومت، مجبور به عقب نشینی از ارمنستان گردید.

در این زمان، فرمان روای ارمنستان به تصور اینکه اگر نزد امپراتور روم برود، او از خلع و قتل وی صرف نظر خواهد کرد.

از این رو، نامه هایی مبنی بر تسلیم بی قید و شرط برای تراژان فرستاد و خود نیز به اردوی امپراتور روم رفته، تاج خود را به وی اعطا نمود.

اما امپراتور روم نه تنها تاج را برنگرداند، بلکه او را از خود راند و دستور قتل وی را صادر کرد.

با این حال، خسرو، پادشاه اشکانی ایران، با برانگیختن طرفداران ایران در ارمنستان، آن منطقه را به ایران ملحق کرد.

نظر خود را درباره «10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 ژوئن ، پایان صلح 50 ساله ایران و روم (110 م) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.