زمان مطالعه: 4 دقیقه
نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !

نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !

نگاهی به شکست های کشتی ایران در سالهای اخیر / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی نیاز کشتی به مربیان خارجی /...

نگاهی به شکست های کشتی ایران در سالهای اخیر / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

نیاز کشتی به مربیان خارجی / واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !

نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !
نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !


مسابقات کشتی قهرمانی 2018 در بوداپست مجارستان به پایان کار خود نزدیک شده است . رقابت ها هنوز خاتمه نیافته است اما آنچه مسلم است ، این واقعیت تلخ است که از سال 2000 به بعد ، تنها در سال 2003 بود که کشتی فرنگی ایران از رسیدن به مدال بازماند . بدتر آن که ایران برای اولین بار بعد از سال 1982 حتی یک فینالیست هم در رقابت های آزاد و فرنگی نداشته است . اگر در سال 1982 هم ایران فینالیست نداشت ، به خاطر عدم حضور تیم کشتی فرنگی در مسابقات آن سال بود . اما امسال بدترین نتیجه ممکن به دست آمد .

do-we-need-foreiger-coach-in-our-wrestling
do-we-need-foreiger-coach-in-our-wrestling

زوال در مدت چهار سال

تنها 6 سال پیش بود که ایران با کسب 3 طلا در بازیهای المپیک لندن، کار نیم قرن را در چند روز انجام داد . کشتی فرنگی پیش از آن هرگز مدال طلای المپیک کسب نکرده بود و تا امروز در کشتی آزاد نیز مجموعا 6 طلا در تاریخ المپیک به دست آورده است . اما در لندن بهترین اتفاقات ممکن رخ داد. اما از آنجا که هرگز در هنگام موفقیت ها مدیریت ندانسته ایم ، بعد از آن زوال کشتی ایران سرعت گرفت به طوری که چهار سال بعد ، مربی موفق تیم سال 2012 ، تبدیل به یک مربی ناکام شد . محمد بنا شجاعت خود را برای همیشه از دست داد و دقیقا همان نفراتی را به ریو فرستاد که چهار سال نسبت به لندن پیرتر شده بودند و طبیعی بود که رفتار دیکتاتور مآبانه بنا نتیجه ای جز شکست و حقارت برای کشتی فرنگی به ارمغان نیاورد .

 

نفراتی ثابت در مسابقات آسیایی و جهانی

طی سالهای 2016 تا 2018 وجود چند ستاره و کسب چند نتیجه قابل قبول در کشتی آزاد سبب شد که ضعف های کشتی به چشم نیاید . سال گذشته که کشتی در آسیا شکست خورد ، همه دلیل آن را به نبودن رسول خادم مرتبط دانستند در حالی که ضعف های کشتی ایران گسترده تر از این حرفها بود . امسال هم وقتی چند ستاره بازیهای آسیایی راهی مسابقات جهانی شدند ، مشخص شد که نه آن قدر ستاره داریم که بتوانیم برای دو مسابقه ، دو کشتی گیر مختلف را به مسابقات اعزام کنیم و نه آن قدر مدیریت روی سرمایه های خود که نگران خستگی آن ها باشیم . می شد پیش بینی کرد که قهرمانان آسیا این جا توان بردن نداشته باشند .

نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !
نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !

کشتی گرفتن جیگر می خواهد !

چند روز پیش بود که محمود معزی پور درگذشت. مردی که در دهه 50 شمسی مربی تیم ملی کشتی آزاد بود و سه دهه بعد هم در المپیک 2008 مربی تیم کشتی آزاد ! تیمی که در آن بازیها فقط یک مدال برنز توسط مراد محمدی به دست آورد تا معزی پور در نقد شکست شاگردانش بگوید : کشتی گرفتن جیگر می خواهد !

مربیان نسل گذشته هنوز هم ، می خواهند با سلاح غیرت و تعصب ، به نتیجه برسند ما در دنیای مدرن امروز ، این اسلحه ها کافی نیستند . در حال حاضر هم اگر مربیان سطح اول کشتی ایران را با هم مقایسه کنیم ، مشاهده می کنیم که تقریبا همه آنها سابقه مربیگری در تیم ملی را داشته اند و برخی از آن ها چند بار به این افتخار رسیده اند . از غلام محمدی و محسن کاوه و حسن رنگرز گرفته تا سایرین . اگر به خودمان دروغ نگوییم ، نیروهای انسانی ما در کشتی بسیار کم هستند . تا همین جا هم اگر نتیجه ای در کشتی آزاد این سالها به دست آمده ، همه آن را به پای تلاش های رسول خادم دانسته اند و در کشتی فرنگی نیز همه موفقیت ها را به پای محمد بنا دانسته اند نه یک سیستم برنامه ریزی و مدیریت دقیق

کشتی سنتی در رسانه ها

کافی است به کارنامه کارشناسان کشتی مان نگاه کنیم . یکی از آنها تحصیلاتی معادل چهارم دبستان دارد و دیگری با سه دهه سابقه کار ، کاری جز تعریف و تمجید از روسای فدراسیون نمی داند به طوری که حتی در نقد کشتی نوجوانان جهان ، از کارنامه موفق رسول خادم در المیپیک ریو می نویسد . اما کمتر نشانی از تفکرات جدید می توان در کشتی امروز ایران دید . چند رسانه را می توان یافت که در هنگام مسابقات کشتی قهرمانی اروپا یا امریکا، اخبار این مسابقات و نتایج رقبای ایران را پیگیری کرده باشند ؟

do-we-need-foreiger-coach-in-our-wrestling
do-we-need-foreiger-coach-in-our-wrestling

اولین مربی خارجی کشتی در ایران

هفت دهه پیش بود که سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران تصمیم گرفت برای رشد فوتبال و کشتی ایران از مربیان خارجی استفاده کند . در فوتبال چه کشوری بهتر از مهد فوتبال ( انگلیس ) می توانست به ایران کمک کند و در کشتی چه کشوری بهتر از قهرمان اروپا و همسایه ایران ( ترکیه ) ؟ چنین شد که سر آلفرد گیبل مربی فوتبال از انگلیس به ایران آمد و صائیم بیک اریکان مربی کشتی ترک به ایران . آنها در دهه 20 فوتبال و کشتی ایران را متحول کردند اما ...

نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !
نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !

نیاز کشتی به مربیان با دانش خارجی

فوتبال ایران هرگز خود را بی نیاز از دانستن حس نکرد و مربیان خارجی فراوانی به ایران آمدند . اما صائیم بیک که رفت ، تمام تلاش ها برای تخریب چهره این مرد پرثمر و تاریخساز از سوی رقبای ایرانی اش انجام گرفت . کشتی ایران از اواسط دهه 50 منحصر به مردان داخلی شد . چه مربی و چه کشتی گیر .

از آن زمان تا امروز هرگز کشتی برای آموختن بیشتر دست به دامان بزرگان دنیا نشد . حتی ترکها که زمانی مهد کشتی دنیا بودند و در المپیک 1960 تنها در کشتی صاحب 7 طلا می شدند ، بعدها ضعف های خود را حس کردند و رو به مربیان غیر ترک آوردند . اما در ایران ؛ مربیان در یک چرخه بسته قرار دارند . یک سری تفکرات محدود می آیند و می روند . موفقیت هایی مقطعی به دست می آیند اما این موفقیت ها هرگز دائمی و همیگشی نیستند .

کاش خانواده کشتی ، یک بار تاثیر ورود مردانی چون کارلوس کی روش به فوتبال و ولاسکو به والیبال را مطالعه می کرد و آن گاه تصمیم به انتخاب مربی می کرد . این کشتی نیاز به خونی جدید و تفکری جدیدتر دارد ...

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم !» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نیاز کشتی به مربیان خارجی ؛ واقعیتی که نیم قرن است نفهمیده ایم ! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.