زمان مطالعه: 4 دقیقه
آمار طلاق در ایران

آمار طلاق در ایران

متاسفانه چند سالی است که آمار طلاق در ایران به شدت رو به افزایش است و شاید علت اصلی افزایش آمار طلاق در ایران...

آمار طلاق در ایران
آمار طلاق در ایران
متاسفانه چند سالی است که آمار طلاق در ایران به شدت رو به افزایش است و شاید علت اصلی افزایش آمار طلاق در ایران مشکلات اقتصادی و بیکاری باشد. آسمونی در این بخش اطلاعات کاملی در مورد آمار طلاق در ایران برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

در سال‌های اخیر نرخ طلاق در کشور رو به افزایش است. به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج در 9 ماه نخست سال 1394 نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و چهار دهم درصد کاهش و طلاق چهار و دو دهم درصد افزایش یافته است.

150 هزار و 324 طلاق در سال 1391 در ایران وقوع پیوسته است. یعنی روزانه 381 زوج از یکدیگر جدا شده‌اند. خیانت، مشکلات جنسی و تورم مهم‌ترین دلایل طلاق هستند. در سال 92 نیز 158 هزار و 753 مورد طلاق رخ داده بوده که بیشترین دلیل آن دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد شده است.

میزان طلاق در ایران با توجه به تعداد طلاق نسبت به جمعیت تقریباً برابر با میزان طلاق در سه کشور اصلی اروپای غربی است. در فرانسه که حدود 66 میلیون نفر جمعیت دارد در سال 2012 حدود 133 هزار طلاق انجام شده‌است. در آلمان 82 میلیونی، حدود 190 هزار طلاق و در انگلیس 60 میلیونی هم 144 هزار طلاق ثبت شده‌است و در ایران 77 میلیونی هم در سال 1391 شمسی 150هزار طلاق به وقوع پیوسته است. میزان طلاق در ایران در سال‌های 1385 تا 1391 به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از 94 هزار طلاق در سال 1385 به 110 هزار در سال 87، 137 هزار در سال 89 و 150 هزار در سال 91 رسیده‌است.

در تیر سال 1393، بنا به خبر متعلق به پایگاه خبری تحلیلی جمهوریت، اعلام شد براساس آمار سال قبل‌ازآن، در سه چهارم طلاق‌ها(70 درصد) زنان متقاضی طلاق بوده‌اند، و در سه درصد طلاق‌ها مردان متقاضی طلاق بوده‌اند، و 26درصد از طلاق‌ها نیز به‌طورتوافقی صورت گرفته‌است، یعنی زن‌ومرد تصمیم به طلاق گرفته‌اند.

در ایران، بیشتر طلاقها در گروه سنی 25 تا 30 است، آمار رشد 4 درصدی طلاق در سه‌ماهه نخست سال 1393 حکایت از بیشترین طلاق‌های ثبت شده زنان به میزان 14٫5 درصد مربوط به رده سنی 27 تا 29 سال و بیشترین طلاق‌های ثبت شده مردان نیز به میزان 16٫2 درصد نیز مربوط به همین رده سنی یعنی 27 تا 29 سال بوده است، سازمان ثبت از رشد عجیب طلاق در سنین 27 تا 29 خبر داد.

در گزارشی در تاریخ 1393/7/9 اعلام شد 80 درصد طلاق‌ها در ایران در جوانان زیر 30 سال است، «معاون امور جوانان و ساماندهی وزارت ورزش و جوانان ایران»، محمود گلزاری اعلام‌کرد 80 درصد ازدواج‌هایی که در ایران به طلاق منجر می‌شوند طلاق‌های در میان جوانان زیر 30 سال است؛ و بخش عمده این طلاق‌ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب همسر است.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در آذرماه سال 1395 اعلام کرد تهران و البرز در هفت ماهه اول سال جاری (سال 1395) نیز مانند سال گذشته در آمار طلاق صدر نشین هستند.

13 میلیون زوج در سن باروری/ افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در ایران

محمداسماعیل مطلق، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق آمارهای کشوری میزان باروری 1.8 بوده و طبق آمار جمعیت شناسی کشور در حال حاضر این میزان به 1.9 رسیده و میزان باروری توسط مرکز آمار اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بند اول سیاست‌های ابلاغی در صورت ارتقا میزان باروری به 2.1 منجر به شادی و جوانی کشور بوده و در غیر این صورت طی 30 سال آینده پیری در انتظار کشور است. 

مطلق افزود: هم اکنون 13 میلیون زوج جوان داریم که در حال از دست رفتن سن مطلوب بارداری یعنی 18 تا 35 سالگی هستند. 

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: باید برای این 13 میلیون برنامه‌ریزی‌های لازم همچون فراهم آوری مسکن و اشتغال آن‌ها به وسیله دولت و خیرین انجام شود. 

وی بیان کرد: بیشتر از 80 درصد جوانان در کشور تمایل به ازدواج و داشتن حداقل 2 الی 3 فرزند هستند و باید برای ازدواج جوانان کمک کنیم ولی طبق آمار‌ها میزان طلاق افزایش و میزان ازدواج‌ها کاهش یافته است.

مطلق عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، میزان مرگ و میر است که باید کاهش یابد و برای این کار باید مراقبت‌های قبل و بعد بارداری تا 42 روز بعد از زایمان باید در همه مراکز کشور انجام گیرد. 

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: مرگ مادران باردار باید تا 19 سال دیگر در ایران به صفر برسد و بعد از برنامه طرح تحول نگاه ویژه به مادران است و یکی از این توجهات زایمان طبیعی بوده و ایجاد بیمارستان‌های دوستدار مادر است که با اجرای 10 آیتم به مرحله اجرایی می‌رسند و هم اکنون از میان 700 بیمارستان کشور 29 مورد آن‌ها با داشتن هر 10 آیتم اجرایی شده‌اند. 

مطلق افزود: مرگ مادران باردار حتما به 15 مورد در 100 هزار، تا پایان برنامه ششم توسعه می‌رسد و مهمترین مولفه آن بارداری و زمان بارداری مناسب با آموزش‌های مداوم در مراکز درمانی بوده و پوشش همه بیمارستان‌ها در این زمینه در راس کار قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: مرگ مادران در حدود 20 در یکصد هزار است و هر مرگی یک خانواده، جامعه و شهر را دچار آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی می‌کند. 

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: باید کلیه بیمارستان‌های دوستدار مادر اقدامات لازم برای رعایت حقوق مادر و نوزاد انجام دهند تا زایمان برای مادر تبدیل به حرکتی خوش شود. 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آمار طلاق در ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آمار طلاق در ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.