زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود

سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود

یکی از کارهایی که چند سالی است در فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده است، گرفتن سلفی است که برخی از افراد برای...

یکی از کارهایی که چند سالی است در فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده است، گرفتن سلفی است که برخی از افراد برای اینکه سلفی متفاوتی بگیرند دست به کارهای خطرناکی می زنند. آسمونی در این بخش در مورد سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود صحبت می کند.

سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود
سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود



سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود

گرفتن یک سلفی ماندگار بهترین سرگرمی برای دارندگان گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های پیشرفته است اما اگر گرفتن سلفی مستلزم بالا رفتن از صخره لغزان بالای یک آبشار، سوار شدن به هواپیما یا بالگرد در حال پرواز و در دست گرفتن تفنگی پر از گلوله واقعی باشد، شاید بد نباشد درباره پیامدهای این ماجراجویی‌ها بیشتر فکر شود.

آمار پژوهشگران موسسه علوم پزشکی در دهلی‌نو پایتخت هند حاکی از آن است که از اکتبر 2011 تا نوامبر 2018 تقریبا 259 نفر هنگام گرفتن سلفی کشته شده‌اند. نتایج پژوهش این دانشمندان در ژورنال پزشکی خانواده و مراقبت‌های اولیه منتشر شده و نشان می‌دهد هندوستان در رتبه نخست بیشترین مرگ ناشی از گرفتن سلفی قرار دارد. روسیه و پاکستان در رده‌های بعد ایستاده‌اند و بیشتر قربانیان (حدود 72 درصد) مردان زیر 30 سال هستند.

هند با داشتن 159 قربانی از میان 259 نفر در حالی صدرنشین در این فهرست سلفی‌های مرگبار شده که بیشترین جمعیت مردان زیر سال دنیا را در خود جای داده است. هر چند اساسا زنان بیش از مردان به گرفتن سلفی علاقه دارند اما این مردان هستند که برای یک سلفی خوب حاضرند جان خود را به خطر بیندازند. تعداد سلفی‌هایی که مردان را در جایی مثل بالای یک صخره خطرناک نشان می‌دهد طبعا بیش از زنان در چنین موقعیت‌هایی است.

dangerous-selfies
dangerous-selfies

نکته جالب اینکه بیشتر قربانیان به دلیل خفه شدن در آب جان خود را از دست داده‌اند. گرفتار شدن در امواج دریا کنار ساحل یا افتادن از قایق و کشتی درون آب علت‌های اصلی مرگ سلفی‌بگیران است. دومین عامل مرگ و میر هنگام گرفتن سلفی در حوزه حمل و نقل و شامل افرادی است که دوست دارند نماهای خطرناک بگیرند. کسی که می‌خواهد مقابل یک قطار در حال حرکت از خودش عکس یادگاری بیندازد، می‌تواند عکس را با خودش به آن دنیا ببرد.

آتش گرفتن و افتادن از بلندی در رده سوم مشترک عوامل مرگ و میر ناشی از گرفتن سلفی قرار دارند. هشت نفر هم هنگام گرفتن سلفی با حیوان‌های خطرناک و درنده جان خود را از دست داده‌اند. دانستن این نکته هم نباید چندان شگفت‌انگیز باشد که آمریکا در رتبه نخست سلفی‌های مرگبار با شلیک گلوله ایستاده است. بسیاری از شهروندان آمریکایی علاقه دارند با تفنگ‌های پر سلفی بگیرند و همین علاقه به قیمت جان و زندگی‌شان تمام می‌شود.

تاسف‌بار اینکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه گرفتن سلفی هنگام رانندگی و تصادف‌های منجر به مرگ پس از آن اصلا در شمار سلفی‌های مرگبار محسوب نمی‌شود و در گزارش پلیس خبری از عامل گوشی همراه و گرفتن سلفی نیست. سال 2011 تنها سه مورد مرگ ناشی از سلفی در دنیا گزارش شده بود و این آمار در سال 2018 به 98 مورد رسید تا مشخص شود سلفی به تنهایی می‌تواند عامل کشتار جمعی تلقی شود.

سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود
سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود

از آنجا که بیشتر جوانان و گردشگران مشتاق گرفتن سلفی‌های ماندگار هستند، پژوهشگران به مقام‌های مسئول در سراسر جهان پیشنهاد داده‌اند با نشان کردن مکان‌های «سلفی‌ممنوع» به نجات جان مشتاقان سلفی کمک کنند. نوک قله، نزدیک آب‌های دریا و رودخانه و بالای ساختمان‌های بلند مکان‌هایی هستند که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از گرفتن سلفی از آنها گزارش شده و طبعا باید در شمار «سلفی‌ممنوع»ها قرار بگیرند.

سال 2018 و پس از افزایش معنادار تعداد سلفی‌های مرگبار، پلیس روسیه جزوه‌ای دو صفحه‌ای در اختیار دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم مردم قرار داد با این هشدار که «یک سلفی هیجان‌انگیز می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود». شلیک زن 21 ساله به سر خود، برخورد یک نوجوان با قطار و چند مورد برخورد با حیوان‌های خطرناک از جمله موارد سلفی‌های مرگبار در روسیه بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سلفی های خطرناک که بلای جان شهروندان می شود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.