زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی

نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی

رابین لاکسلی (تارون ایگارتون) لردی در ناتینگهام است. او با ماریان (ایو هوسون) ، آشنا و زندگی عاشقانه خود را از سر می‌گیرند

اختصاصی آسمونی نقد از نجیبه نعمتی

قهرمانی که به دست کارگردان و فیلمنامه نویس به قهقرا کشیده شده است.

برای شروع بهتر است نگاهی به خلاصه آن بیاندازیم: 

فیلم در زمان قرون وسطی و در انگلستان به وقوع می‌پیوندد.

رابین لاکسلی (تارون ایگارتون) لردی در ناتینگهام است. او با ماریان (ایو هوسون) ، آشنا و زندگی عاشقانه خود را از سر می‌گیرند؛ اما او توسط داروغه فاسد شهر (بن مندلسون)  که به مال و ثروت او چشم دارد برای جنگ صلیبی فرستاده می‌شود. او چند سال از عمر خود را صرف جنگیدن  می‌کند. پسر یکی از مسلمانان( یحیی) توسط «گای از گیزبورن» فرمانده کشته می‌شود. رابین؛ یحیی(جیمی فاکس)را نجات می‌دهد این مسئله باعث می‌شود تا از جمع سربازان صلیبی اخراج شود. زمانی که او به ناتینگهام بر می‌گردد توسط دوست کشیشش، فری تاک Friar Tuck با خبر می‌شود که کاخ وی توسط داروغه مصادره شده و ماریان نیز ویل تیلمن (جیمی دورنان) را به همسری برگزیده است. یحیی که سایرین او را « جان» می‌نامند برای انتقام پسرش از کشورهای عربی به صورت مخفیانه به ناتینگهام می‌آید و او را فردی مناسب برای هدفش می‌بیند و کار تعلیم و آموزش او را برعهده می‌گیرد. جان، رابین را برای مهارت در تیراندازی با کمان به تمرین های سخت می‌گمارد. تمریناتی که رابین را از یک سرباز به تیرانداز ماهری مبدل می‌سازد. 

نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی
نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی

رابین لاکسلی با دیدن ظلمی که بر مردم شهر توسط داروغه اعمال می‌شود و همچنین تعالیم جان  سعی می‌کند به یاری نیازمندان بشتابد. مالیات سنگین باعث شده اکثر مردم در بدبختی زندگی کنندو.......... 

فیلم رابین هود به کارگردانی «اتو بترست» و  به تهیه کنندگی لئوناردو دی کاپریو فیلم موفقی از آب بیرون نیامده است. علیرغم حضور بازیگران موفق و سرشناس فیلم دچار ضعف شدید است و این خیل بازیگران نتوانستند برای فیلم اعتبار و محبوبیت کسب نمایند.  

آنچه در خصوص فیلم رابین هود می‌توان گفت قهرمان مردمی است که به هرس می‌رود. فیلم دچار نقض بزرگی به نام فیلمنامه است. فیلمنامه قرص و محکمی ندارد. شخصیت‌ها خوب جا نیفتاده‌اند یا فرصتی برای جا افتادن و درخشش به آنها داده نشده است. شروع فیلم بسیار سریع اتفاق می‌افتد ما هنوز چیز زیادی از رابین لاکسلی به عنوان یک لرد جوان ندیده ایم ماریان هنوز درست به ما معرفی نشده است که به یکباره رابین را برای چهار سال آزگار درگیر یک جنگ صلیبی می‌یابیم. 

جنگ صلیبی و اتفاقات آن را پشت سر نگذاشته درگیر برگشت رابین هستیم. سپس ریزش شخصیت‌های زیادی در فیلم می‌شویم و این آسیب زیادی به ساختار فیلمنامه و در کل به شاکله فیلم وارد می‌سازد. 

criticism-of-robin-hood
criticism-of-robin-hood

فیلم یک فیلم اکشن به سبک هالیوودی است. منتها تیربار و مسلسل های کنونی به جای گلوله، تیر پرتاب می‌کنند.

نکته اتکا و قوت فیلم؛ فیلمبرداری و نورپردازی است؛ اما این موارد در فیلمنامه ضعیف نیز چیزی برای گفتن ندارند و در نهایت رابین هود قهرمان به دست کارگردان و فیلمنامه نویس به قهقراکشیده می شود.  

رابین هود تفاوت آشکاری با نسخه های کلاسیک پیش از خود دارد. در حقیقت نه به آنها وفادار بوده و نه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته است. این فیلم در گیشه نیز نتوانسته مخاطبان خود را جذب کند. 

موقع تماشای فیلم فوق برای انیمیشن رابین هود ساخت والت دیزنی احترام زیادی قائل شدم. انیمیشنی که در سال 1973 ساخته و بر اساس خصوصیات انسان نمایی حیوانات سالهای سال مبدل به یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌ها شد. انیمیشن فوق در ایران توسط آقای خسرو خسروشاهی دوبله و صدا گذاری شد. فیلمی که رابین هود را روباهی زرنگ و باهوش، شاه را یک شیر بزدل و آقای هیس مشاور را هنوز که هنوز است برایمان جالب است.

نظر خود را درباره «نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم رابین هوود، نوشته نجیبه نعمتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.