خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟

خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟
خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟


در بخش نخست مطلب مربوط به جام طلایی کونکاکاف با آخرین نتایج این مسابقات را مرور کردیم و نگاهی داشتیم به شکل گیری این مسابقات. در این بخش، مهم ترین اتفاقات هردوره را مورد بررسی قرار می دهیم.

1996 - اولین حضور برزیل

آسمونی ، این رقابت ها دیرتر از موعد همیشگی و از دهم تا 21 ژانویه 1996 با حضور 9 تیم در ایالات متحده برگزار شد. تیم برزیل نیز به این مسابقات دعوت شد تا با حضور این تیم مسابقات در سه گروه سه تیمی برگزار شود. یه این ترتیب سه تیم صدرنشین به همراه بهترین تیم دوم( گوآتمالا) راهی مرحله نیمه نهایی شدند. در نیمه نهایی برزیل با گل به خودی بالبوآ آمریکا را از پیش روی برداشت و مکزیک هم با گل بلانکو در برابر گواتمالا پیروز شد. در دیدار رده بندی آمریکا 3 گل به گواتمالا زد و در دیدار نهایی که در حضور 88155 تماشاگر در کولیزیوم لس آنجلس برگزار شد مکزیک با گل های لوییس گارسیا و بلانکو برزیل را از پیش روی برداشت و عنوان قهرمانی رقابت ها را از آن خود کرد. اریک واینالدا آمیکایی نیز با 4 گل بهترین گلزن تورنمنت شد.

1998 - تساوی های عجیب برزیل

با حضور 3 تیم از آمریکای شمالی ( مکزیک، آمریکا و کانادا )، دو تیم از منظقه کارائیب ( ترینیداد و کوبا )، 4 تیم از آمریکای مرکزی ( کستاریکا، گواتمالا، السالوادور و هندوراس ) و برزیل تعداد تیم ها به 10 افزایش یافت و رقابت ها از اول فوریه تا 15 فوریه در دو گروه سه تیمی و یک گروه چهار تیمی انجام شد. مسابقات در سه شهر لس آنجلس، اوکلند و میامی برگزار شد و از نتایج جالب توجه، تساوی برزیل مقابل جاماییکا (0-0) و هندوراس (1-1) بود تا برزیل به عنوان بهترین تیم دوم راهی مرحله بعد شود. در نیمه نهایی ایالات متحده با تک گل پرکی برزیل را شکست داد و در فینال حریف مکزیک شد که با گل طلایی دقیقه 105 لوییس هرناندز جاماییکا را از پیش روی برداشته بود. جاماییکا در دیدار رده بندی با تک گل روماریو مغلوب برزیل شد و در فینال هم که در حضور 91255 نفر برگزار شد مکزیک با تک گل لوییس هرناندز آمریکا را از پیش روی برداشت. از نکات جالب توجه این مسابقات اعطای جیزه بهترین بازیکن به کیسی کلر دروازه بان آمریکا بود. در حالی که در تیم منتخب جام اثری از کلر نبود و بهترین دروازه بان خورخه کامپوس دروازه بان مکزیک شد. هرناندز مکزیکی در کنار پائولو ونچوپ کستاریکایی نیز با 4 گل بهترین گلزنان تورنمنت لقب گرفتند.

concacaf-gold-cup-diary
concacaf-gold-cup-diary

2000 - نماینده آسیا در جام طلایی

برای تکمیل تیم های ورودی یک دوره رقابت انتخابی در اکتبر 1999 با حضور کانادا، هاییتی، کوبا و السالوادور در کشور آمریکا برگزار شد.  با دعوت از کلمبیا، پرو و کره جنوبی تعداد تیم ها به 12 افزایش یافت و رقابت ها از 12 تا 27 فوریه در چهار گروه برگزار شد. از هر گروه دو تیم راهی مرحله بعد شدند تا برای نخستین بار مسابقات پس از برگزاری مرحله یک چهارم نهایی تیم های خاضر در نیمه نهایی را بشناسد. در یک چهارم نهایی کانادا در وقت اضافی (2-1) مکزیک را شکست داد و ترینیداد هم در وقت اضافی با همین نتیجه کستاریکا را. کلمبیا و آمریکا (2-2) مساوی شدند و در ضربات پنالتی 4 ضربه آمریکایی ها به در رفت تا کلمبیا (2-1) پیروز شود! پرو و هندوراس نیز با نتیجه (5-3) به کار خود خاتمه دادند. در این مسابقه پاوون و ریس دو بازیکن هندوراس در دقیقه 89 از مسابقه اخراج شدند و پس از ان نیز مسابقه ادامه پیدا نکرد. در نیمه نهایی کلمبیا (2-1) پرو را شکست داد و حریف کانادا شد که با گل واتسون ترینیداد را از پیش رو برداشته بود. در دیدار نهایی که در حضور تنها 7 هزار تماشار برگزار شد کانادا (2-0) در برابر کلمبیا پیروز و برای نخستین بار قهرمان مسابقات شد. سایر جوایز هم به بازیکنان این تیم رسید. کارلو کورازین با 4 گل بهترین گلزن، کیگ فارست بهترین بازیکن و جیسون دی ووس نیز جایزه بازی جوانمردانه را از آن خود کرد.

خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟
خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟

2002 - عنوان چهارمی بدون کسب حتی یک برد

ایالات متحده از 18 ژانویه تا دوم فوریه مسابقات را با حضور 12 تیم برگزار کرد. این بار از اکوادور و کره جنوبی به عنوان تیم میهمان دعوت به عمل آمده بود تا از هم مسابقات در چهار گروه برگزار شود. از نکات قابل توجه این رقابت ها عنوان چهارمی کره با 2 مساوی و 3 شکست بود! کره با یک امتیاز و تنها به لطف تفاضل گل بهتر راهی مرحله دوم شد و در این مرحله در ضربات پنالتی (4-2) مکزیک را شکست داد. آن گاه در نیمه نهایی و مسابقه رده بندی مقابل کستاریکا (3-1) و کانادا (2-1) شکست خورد. تیم ایالات متحده که در نیمه نهایی کانادا را در ضربات پنالتی (4-2) شکست داده بود، در فینال با دو گل ولف و آگوس مقابل کستاریکا به برتری دست یافت و قهرمان شد. بریان مک براید هم با 4 گل عنوان بهترین گلزن تورنمنت را به خود اختصاص داد. مک براید همچنین بهترین بازیکن تورنمنت شد.

2003 - آقای گلی به لطف یک بازی

شهرهای مکزیکو سیتی، میامی و فاکس بورو از 12 تا 27 جولای میزبانی مشترک را بین امریکا و مکزیک تقسیم کردند. برزیل و کلمبیا میهمانان این دوره بودند و مسابقات باز هم در چهار گروه برگزار شد. در یک چهارم نهایی مکزیک و آمریکا با 5 گل جاماییکا و کوبا را در هم کوبیدند. در نیمه نهایی برزیل در دقیقه 89 گل مساوی را به آمریکا زد و سرانجام (2-1) پیروز شد تا مقابل مکزیک قرار گیرد. در فینال این مکزیک بود که همچون دیدار مرحله گروهی با یک گل برزیل را از پیش روی برداشت و قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. والتر سنته نو کستاریکایی و لاندن داناوان آمریکایی در حالی با 4 گل بهترین گلزنان تورنمنت شدند که داناوان تمام گل های خود را در بازی یک چهارم نهایی به ثمر رساند!

 

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره خواندنی های جام طلایی از آغاز تاکنون ؛ در ادوار گذشته جام طلایی چه اتفاقاتی رخ داد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.