زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز درباره باشگاه چلسی: شیر نشسته، شیر ایستاده و 8 قهرمانی در جام حذفی

همه چیز درباره باشگاه چلسی: شیر نشسته، شیر ایستاده و 8 قهرمانی در جام حذفی

تیم چلسی تاکنون هشت بار قهرمان جام حذفی انگلیس شده و امشب می تواند برای نهمین بار فاتح این رقابتها شود.

آشنایی با تیمهای فوتبال ؛ چلسی / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

آبی پوشان چلسی اولین بار در فصل 70-1969 قهرمان جام حذفی انگلیس شدند؛ جامی که با توجه به سابقه باشگاه، خیلی دیر نصیب این تیم شد. پس از آن هم چلسی تا سال 1997 انتظار کشید تا برای دومین بار فاتح این رقابتها شود؛ زمانی که رود گولیت هلندی به عنوان مربی- بازیکن در این تیم فعالیت می کرد. در سال 2000 چلسی آخرین تیمی بود که در استادیوم ومبلی قدیم، جام حذفی را تصاحب کرد و پس از آن افتخارات عصر آبراموویچ آغاز شد. دورانی که آبی ها طی سالهای 2007، 2009، 2010، 2012 و 2018 این جام را تصاحب کردند تا طی 15 سال اخیر یکی از موفق ترین تیمها در جام حذفی انگلیس باشند.

چلسی در لیگ نیز شرایط مشابهی دارد. تنها یک قهرمانی تا قبل از عصر آبراموویچ در سال 1955 و پس از آن فتح لیگ برتر در سالهای 2005، 2006، 2010، 2015 و 2017. پنج قهرمانی لیگ کاپ که عناوین سالهای 1965 و 1998 پیش از دوران آبراموویچ بود و عناوین سالهای 2005، 2007 و 2015 در دوران درخشان مالک روسی- اسرائیلی باشگاه به دست آمد.

چهار جام خیریه، دو لیگ قهرمانان اروپا در سالهای 2012 و 2021 و  دو لیگ اروپا در سالهای 2013 و 2019 دیگر افتخارات عصر ابراموویچ بوده اند و حالا چلسی به دنبال کسب اولین عنوان خود بعد از عصر آبراموویچ است.

 

شیر نشسته ، شیر ایستاده

باشگاه چلسی در تاریخ خود ، نمادهای مختلفی را روی لباس خود دیده است ، اما بسیاری از این نمادها شباهت زیادی به هم دارند . به طوری که در طول 117سال تاریخ این باشگاه، تنها از چهار نماد اصلی می توان به عنوان نماد این باشگاه لندنی یاد کرد . در سال 1905 و زمانی که باشگاه به تازگی تأسیس شده بود ، از تصویر یک سرباز قدیمی آرتش به عنوان نماد چلسی استفاده شد . این سرباز در نزدیکی بیارستان سلطنتی چلسی زندگی می کرد و طرحی که از وی کشیده شده بود ، به مدت نیم قرن به عنوان نماد باشگاه در نامه های اداری مورد استفاده قرار گرفت . البته در آن زمان پیراهن تیمهای فاقد طرح بود و چنین نمادی هرگز در پیراهن ابی های لندن مورد اسنتفاده قرار نگرفت .

chelsea-logo-during-time
chelsea-logo-during-time

نیم قرن بعد و در سال 1952 ، در هنگام مربیگری تد تریک در چلسی ، وی پیشنهاد کرد که لوگوی باشگاه تغییر کند . دریک معتقد بود که نماد قبلی باشگاه مربوط به گذشته است و از مد افتاده شده است . به همین خاطر باید از لوگویی مطابق مد روز استفاده نمود. چنین شد که به مدت یک سال، از یک سپر به عنوان نماد باشگاه استفاده شد . روی این سپر ، سه حرف انگلیسی C، Fو C دیده می شد که حروف ابتدایی عبارت « چلسی فوتبال کلوب » بود . یک سال بعد ، این نماد هم تغییر کرد و یک دایره روی پیراهن آبی ها قرار گرفت . آسمونی ، داخل دایره یک شیر دیده می شد که ایستاده بود و به عقب نگاه می کرد . این شیر ابی رنگ، یک میله بلند هم در دست داشت . در این نماد از نشان خانوادگی رئیس باشگاه چلسی و نماد شهرداری لندن که شیر بود ، استفاده شد . همچنین میله ای که راهبان در کلیسای وست مینستر مورد استفاده قرار می دادند ، به عنوان بخش دیگری از نماد دیده می شد .

علاوه بر این ، سه گل رز قرمز که نماد انگلستان بودند به همراه دو توپ فوتبال در این لوگو دیده می شدند و چلسی در ابتدای دهه 60 میلادی هم با این علامت در میادین فوتبال حضور پیدا کرد . دو دهه بعد و در سال 1986، زمانی که کن بیتس رئیس باشگاه شد ، لوگوی چلسی باز هم تغییر کرد . دلیل این تغییرات مسائل مالی و تجاری بود و مسوولان باشگاه بر این باور بودند که لوگوی قبلی نمی تواند برند تجاری خوبی برای باشگاه باشد . آسمونی ، به همین خاطر از نشانی طبیعی تر برای باشگاه استفاده شد و یک شیر روی سه حرف انگلیسی C، Fو C قرار گرفت . این شیر دیگر یک نشان خانوادگی نبود بلکه یک شیر جنگل بود که رنگ سرخ داشت .

chelsea-logo-during-time
chelsea-logo-during-time

در سالهای بعد تنها تغییرات این نماد، رنگ شیر بود که زرد ، سفید و آبی شد تا این که صدمین سال تأسیس باشگاه فرا رسید . زمان ریاست رومن آبراموویچ در باشگاه به تازگی آغاز شده بود و باشگاه ترجیح داد هم از نظر هواداران بهره مند شده و هم از طرحهای سنتی چلسی استفاده کند. چنین شد که شیر ایستاده با میله ای که در دست داشت ، یک بار دیگر به لباس آبی ها بازگشت و عبارت « 100 سال» هم در بالا و هم در پایین نماد چلسی دیده شد . البته یک سال بعد و با پایان صدمین سالگرد تاسیس باشگاه، این عبارت از لوگو حدف شد تا نماد دهه 50 را مجددا روی پیراهن چلسی ببینیم . نمادی با قدمت هفت دهه که گذشته فاقد افتخار باشگاه را به روزهای پرافتخار امروز متصل می کند .    

نظر خود را درباره «همه چیز درباره باشگاه چلسی: شیر نشسته، شیر ایستاده و 8 قهرمانی در جام حذفی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره باشگاه چلسی: شیر نشسته، شیر ایستاده و 8 قهرمانی در جام حذفی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.