زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهنمای خرید پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر سه بعدی

تکنولوژی پرینت سه بعدی روز به روز در حال توسعه است. از این رو روش های جدید پرینتر سه بعدی برای ارائه خدمات جدید افزوده می گردد

به گزارش آسمونی اگر با پرینتر سه بعدی کمی آشنا باشید و کارهای خارق العاده ای که انجام میدهد را دیده باشید حتما به فکر خریدش افتاده اید و یا شاید در آینده به فکرش بیافتید. اما صبر کنید! قبل از خرید هر چیز باید کمی در موردش تحقیق کنید.

تعداد شرکت هایی که پرینت سه بعدی تولید می کنند در طی چند سال به بیش از 500 عدد رسیده است که هر کدام پرینتر هایی با تکنولوژی های مختلف و کاربردهای متفاوت تولید می کنند. پس برای خرید پرینتر سه بعدی حتی در ایران هم گزینه های بسیار زیادی دارید. برای این که درست تصمیم بگیرید 10 ویژگی کلیدی پرینتر سه بعدی را به شما معرفی می کنیم:

انواع پرینتر سه بعدی

بر اساس این که پرینتر مدل ها را چگونه می سازد تکنولوژی های مختلفی برای پرینتر سه بعدی وجود دارد که در هر یک ماده مورد استفاده، هزینه خرید، دقت، سرعت پرینت و خیلی چیز های دیگر متفاوت خواهد بود. بهتر است که انواع پرینتر سه بعدی را قبل از خرید بشناسید و نوع تکنولوژی مورد نظرتان را بهتر انتخاب کنید.

ساخت پرینتر سه بعدی یا خرید آن؟

از انجایی که کسانی که با پرینتر سه بعدی سروکار دارند عموما افرادی خلاق و اصطلاحا دست به آچارند دوست دارند خودشان پرینتر سه بعدیشان را بسازند. به همین دلیل منابع زیادی برای ساخت پرینتر سه بعدی وجود دارد. وسایل مورد نیاز ساخت پرینتر سه بعدی را هم به راحتی می توانید تهیه کنید.

ساخت پرینتر سه بعدی برای شما هزینه کمتری خواهد داشت ولی باید وقت این کار را هم داشته باشید. البته طبیعی است که پرینتر دست سازتان کیفیت کمتری نسبت به یک نمونه تجاری خواهد داشت.

موادی که برای پرینت استفاده می شود

دو ماده اصلی که برای پرینت قطعات در پرینتر های سه بعدی استفاده می شود ABSو PLAهستند. این دو ماده هر دو پلاستیک محسوب میشوند ولی تفاوت های قابل توجهی هم دارند . در این مقاله  ABSو PLA را به صورت کامل برای شما بررسی کرده ایم تا بتوانید ماده درست برای کاربردتان را انتخاب کنید.

پرینتر سه بعدی
پرینتر سه بعدی

ایمنی در پرینتر سه بعدی

در مورد پرینتر سه بعدی نکاتی برای ایمنی وجود دارد که بهتر است در نظر بگیرید.

داغ بودن پرینتر

مهم ترین چیزی که باید در مورد پرینتر سه بعدی بدانید این است که دارید با پلاستیک مذاب، اکسترودر داغ و در بعضی پرینتر ها با صفحه کار داغ کار می کنید. دمای این قسمت ها تا مقدار زیادی بالا می رود و اگر به آن توجه نکنید ممکن است به شما صدمه زیادی بزند. به خصوص که بعضی پرینتر ها هیچ محفظه ای ندارند و اطراف قطعه باز است.

مراقب مواد سمی باشید

فضایی که پرینتر سه بعدی در آن کار می کند باید تهویه مناسبی داشته باشد. در هنگام پرینت مواد سمی ای در فضا ازاد می شوند به خصوص وقتی با ABS کار می کنید. البته در این زمینه تحقیقات زیادی انجام نشده است ولی بهتر است که احتیاط های لازم را داشته باشید.

مواد مناسب برای صنایع غذایی

از پرینتر سه بعدی می توان برای تولید بسیاری از وسایل منزل به خصوص وسایل اشپزخانه استفاده کرد. ABSو PLA تقریبا هر دو از نظر استفاده برای وسایلی که با غذا سرو کار دارند خطری ندارند ولی موادی که به آن ها اضافه می شود اینطور نیستند و بهتر است از وسایل پرینت سه بعدی شده برای اشپزخانه استفاده نکنید.

کیفیت پرینتر سه بعدی

برای این که قطعاتی باکیفیت به وسیله پرینتر سه بعدی تولید کنید باید به دو نکته توجه کنید. 1. رزولوشن پرینتر 2. سرعت پرینتر

رزولوشن پرینتر نشان دهنده این است که پرینتر جزئیات طرح را تا چه حدی می تواند ایجاد کند. این رزولوشن را ضخامت لایه های پرینت تعیین می کند. هر قدر این عدد کوچک تر باشد کیفیت پرینت بیشتر است. در ضمن این ضخات را با میکرون نمایش می دهند.

سرعت پرینتر تعیین می کند که پرینتر یا چه سرعتی می تواند اکسترودر خود را حرکت دهد. هر چه قدر سرعت پرینتر بیشتر باشد مدل را سریع تر می سازد ولی کیفیت پرینت کمتر خواهد شد.

به صورت کلی برای این که کیفیت پرینتر را متوجه بشوید به مدل هایی که با ان پرینت شده نگاه کنید. حتما قبل از خرید پرینتر نمونه مدل هایی که با آن ساخته شده است را در اینترنت بررسی کنید.

راهنمای خرید پرینتر سه بعدی
راهنمای خرید پرینتر سه بعدی

بدست اوردن یک مدل سه بعدی

برای این که یک مدل سه بعدی بدست بیاورید سه راه دارید:

  1. خودتان آن را طراحی کنید
  2. به صورت آماده دانلود کنید
  3. مدل سه بعدی یک جسم را به اسکن سه بعدی بدست بیاورید.

اگر میخواهید که خودتان قطعه ای را طراحی کنید نرم افزار های زیادی وجود دارد که می توانید با آن ها کار کنید. اگر با طراحی در کامپیوتر آشنایی نداشته باشید ممکنه است یادگیری آن تا سطحی که بتوانید به خوبی یک مدل را طراحی کنید زمان بر باشد. در این صورت می توانید از مدل های آماده استفاده کنید.

محصولات پرینترهای سه بعدی
محصولات پرینترهای سه بعدی

فایل STL

فایل STL

فایل STL

STL فرمت  استانداردی است که باید طرح های خود را در قالب آن به پرینتر سه بعدی بدهید. این فرمت توسط نرم افزار های زیادی ایجاد می شود ولی ترجیحا در نرم افزاری طراحی را انجام دهید که توانایی خروجی گرفتن STL را هم داشته باشد.

نرم افزار لایه لایه کردن slicing

برای این که یک فایل STL را پرینت کنید نیاز دارید که آن را به وسیله یک نرم افزار slicing لایه لایه کنید. کاری که این نرم افزار می کند این است که به پرینتر می گوید چطور مدل را پرینت کند و لایه های مختلف پرینت را ایجاد می کند.

 از فروم های مختلف استفاده کنید

چیزی که در مورد تکنولوژی های جدید مطرح است این است که تعداد زیادی از افراد در فروم ها وجود دارند که می توانند شما را راهنمایی کنند. حتما از راهنمایی آن ها استفاده کنید.

قیمت پرینتر سه بعدی

قیمت یکی از مهم ترین فاکتور ها در خریدن پرینتر سه بعدی است. قیمت به کیفیت خروجی محصول بستگی دارد. نمونه های کمی حرفه ای قیمتی در حدود 5 میلیون و نمونه های کاملا حرفه ای قیمتی در حدود 10میلیون خواهند داشت. ولی اگر تازه می خواهید با پرینتر سه بعدی کار کنید و فعلا میخواهید با آن آشنایی پیدا کنید زیاد تند نروید و با یک پرینتر 2-3 میلیونی یا حتی ارزان تر کارتان را شروع کنید.

البته با رشد بازار پرینتر سه بعدی به مرور قیمت پرینتر های سه بعدی در حال کاهش و کیفیتشان در حال افزایش است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «راهنمای خرید پرینتر سه بعدی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره راهنمای خرید پرینتر سه بعدی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.