آشنایی با مدل های کسب و کار

در اکوسیستم تجاری لازم است تا با انواع روش های تجارت الکترونیک آشنا باشید و آگاهانه بهترین گزینه را برای گسترش کسب و کار خود انتخاب کنید. آسمونی در این بخش مدل های اصلی کسب و کار در تجارت الکترونیک را به شما عزیزان معرفی می کند.

بازارهای آنلاین است خریداران و فروشندگان را به هم وصل می کنند و تجارت الکترونیک را در ارتباط با یکدیگر تشکیل می دهند.  مدل کسب و کار (Business Model) یک تعریف جدید در فضای تجارت است. کسب و کار در تجارت الکترونیک در یکی از  چهار مدل جای می گیرد. دانستن این که فعالیت شما در کدام دسته قرار می گیرد به شما کمک می کند که درباره فرصت ها و تهدید های احتمالی آگاهانه تر تصمیم بگیرید.

مدل B2B (کسب و کار به کسب و کار)

b2b
b2b

این تجارت فعالیت بین دو شرکت تعریف می کند. در واقع یک شرکت، مشتری ‌های شرکت دیگری است. بیشتر شرکت های فعال در این زمینه شرکت های ارائه دهنده خدمات هستند و به پول اولیه نیاز دارند. آرایشگاهی که تجهیزات خود را از کارخانه تهیه می کند یا آژانس های تبلیغاتی که خدمات خود را به شرکت ها ارائه می دهند. نمونه هایی از یک فعالیت B2B می باشند.

مدل B2C (کسب و کار به مصرف کننده)

b2c
b2c

فعالیت بین شرکت ‌ها و مصرف کنندگان نهایی است. یعنی تصور افراد بسیاری در مورد یک تجارت الکترونیک! این الگوی تجاری بستری برای فروش مستقیم کالا یا خرده فروشی برای مصرف کننده  فراهم می کند. در واقع مدل B2C همان خرده فروشی در فضای اینترنت است. برای مثال سوپرمارکتی که کالا های خود را به مصرف‌کنندگان نهایی می ‌فروشد.
کسب و کارها می‌توانند ترکیبی از این الگو های تجاری باشند و با توجه به شرایط دو مدل تجاری B2B و B2C را همزمان داشته باشند.

الگوی تجاری C2B (مصرف کننده به کسب و کار)

c2b
c2b

در این مدل تجاری مصرف کننده کالا و هزینه خدمات خود را مشخص می‌کنند که در ایران کمتر شناخته شده است. البته کسب و کارهای متعددی با در نظر گرفتن این نیاز جدید کسب وکار خود را به این سمت سوق داده‌اند، برای مثال شرکت LEGO از مخاطبین خود خواست تا طرح ‌های مورد علاقه خود را برای LEGO برای شرکت ارسال کنند، شرکت LEGO از بین طرح ها بهترین آن را انتخاب کرد و کمیسیون کوچکی نیز به طراح تعلق گرفت.

اگر می خواهید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید و خدماتی را به مشتری ارائه دهید، شما هم وارد فضای مدل B2C می‌ شوید.

الگوی تجاری C2C (مصرف کننده به مصرف کننده)

 

مدل c2c
مدل c2c

در این الگوی تجاری مصرف‌کنندگان با یکدیگر همکاری می کنند.  این همکاری متقابل به معنای فروش مستقیم بین افراد است. نمونه بارز این مدل سایت دیوار است. افراد کالای خود را در سایت دیوار که به عنوان یک  market place شناخته می شود، به فروش می‌گذارند و مصرف کنندگان دیگری آن را خریداری می‌کنند. مدل تجاری C2C نیازمند برنامه ریزی اصولی و دقیق است.

نظر خود را درباره «مدل های کسب و کار، آشنایی با 4 استراتژی برتر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مدل های کسب و کار، آشنایی با 4 استراتژی برتر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.