زمان مطالعه: 6 دقیقه
چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟

چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟

چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟ محل نگهداری از گوسفندان به گزارش آسمونی کشور ایران ، به...

چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟

چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟
چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟

محل نگهداری از گوسفندان

به گزارش آسمونی کشور ایران ، به عنوان یکی از کشورهای مهم برای پرورش و نگهداری از گوسفندان شناخته شده است . جایگاه و مکانی که گوسفندان برای پرورش و نگهداری به آن نیاز دارند ، بسیار ساده تر از مکان های دیگر دام ها است به طوریکه در اکثر اوقات ، دامداران به صورت آزادانه گوسفندان را به چرا می برند و فقط در شرایط آب و هوایی نامسائد ، گوسفندان را به جایگاهشان منتقل می کنند، اما تنها چیزی که گوسفندان به آن نیاز دائمی دارند ، دسترسی به آب سالم و کافی است.به همین دلیل است که اکثر پرورش دهندگان به داشتن جایگاه مناسب ، برای پرورش گوسفند اهمیت نمی دهند ،اما چون امروزه دامپروری به شیوه های مدرن و جدید و با تعداد زیاد گوسفندان مرسوم شده است ، داشتن محلی بهداشتی و مناسب برای گوسفندان می تواند رادمان نهایی کار پرورش را بالا ببرد به طوریکه در ایران و مخصوصا در مناطق آب و هوایی نا مسائد می توانیم شاهد استفاده از محلی سر پوشیده ، برای گوسفندان باشیم . به طور کلی جایگاه برای پرورش گوسفند به دو نوع است

مناطق مناسب برای پرورش دام : نوع اول ( روش مدرن )

به گزارش آسمونی این محل ها بیشتر با آجر ، بتون ، سیمان ساخته می شوند و سقف آن ها را هم ، ورق های گالوانیزه تشکیل می دهد که در هنگام ساخت ، باید به مسائل بهداشتی و تهویه جایگاه و داشتن نور کافی برای جایگاه توجه شود .

مناطق مناسب برای پرورش دام : نوع دوم ( روش روستایی )

به گزارش آسمونی معمولا مصالح مورد استفاده در این روش ، مصالح موجود در آن منطقه ( چوب ، گل ، خشت و…) است و توجه زیادی به نور ، تهویه، درها و دیوارهای جایگاه گوسفند نشده است.

البته بعضی بخش های دیگر، برای محل نگهداری گوسفندان بهتر است وجود داشته باشد .



  • اتاقی برای وزن کردن گوسفندان
  • اتاقی برای چیدن پشم های گوسفندان
  • اتاقی برای نگهداری غذای دام ها
  • اتاقی برای نگهداری کود
  • اتاقی برای انجام شتشوی دام ها
  • اتاقی بهداشتی برای دوشیدن شیر دام ها
  • اتاقی برای کارگرها و مسئولین جایگاه

مناطق مناسب برای پرورش دام : مدل های پرورش گوسفندان

مناطق مناسب برای پرورش دام : پرورش گوسفند و پرواربندی

به گزارش آسمونی در این روش ابتدا بره های مناسب را خریداری می کنند و سعی می کنند با دادن تغذیه مناسب به بره ها ، آنها را بزرگ کنند و تا سنی از آنها نگهداری می کنند که به اندازه کافی بزرگ ، سنگین و آماده فروش شده باشند .

مناطق مناسب برای پرورش دام : چرای نیمه آزاد

در این روش نگهداری ، گوسفندان آغل و جایگاه ویژه ای دارند . البته گوسفندان فقط شب ها و زمان هایی که شرایط آب و هوایی نامسائد است به آنجا برده می شوند .

مناطق  مناسب برای پرورش دام : روش گسترده

این روش برای مناطقی که آب و هوای معتدل دارند مناسب است ، زیرا در این آب و هوا زمین ها بسیار غنی و پر بار هستند و علوفه های بسیاری هم در آنها پیدا می شود . عشایر کشورمان بیشتر از این روش برای پرورش دام های خود استفاده می کنند ، یعنی دام هایشان همواره به صورت آزادانه در حال چریدن هستند.

breeding-livestock
breeding-livestock

مناطق مناسب برای پرورش دام : پرورش در کشتزار

این روش که بیشتر در روستا ها مرسوم است ، گله دارها که معمولا تعدادشان حداکثر به 2نفر می رسد ، معمولا در محل زندگی خود در کنار کارهای کشاورزی مزرعه ، گوسفندان خود را نیز پرورش می دهند تا از گوشت و پشم گوسفندان نیز بتوانند استفاده کنند .

مناطق مناسب برای پرورش دام : پرورش گوسفند با انجام اصلاح نژاد

به گزارش آسمونی در این روش تلاش می کنند دو نژاد که قوی ، گوشتی و دارای پشم خوبی هستند را با هم جفت کنند تا نسل بعدی تمامی خصوصیات خوب هر دو نژاد را همزمان داشته باشد. نسل اول بسیار عالی و نسل بعدی ضعیف خواهد شد .

جایگاه مناسب برای پرورش دام و گوسفند پرواری

یکی از محاسن پرورش گوسفند در مقایسه با دامهایی نظیر گاو و یا طیور عدم نیاز به تامین جایگاه پرهزینه می باشد. با این حال به منظور بهره برداری اقتصادی از گوسفند، داشتن جایگاه و تاسیسات فنی مناسب موجب حفظ و حراست، تامین بهداشت و سلامتی، افزایش تولید دام و صرفه جویی در هزینه های نگهداری و پرورش می شود.

قبل از احداث ساختمان نگهداری گوسفندان باید شرایط زمین، درجه حرارت، میزان رطوبت و وزش باد بررسی شود زیرا گوسفند نسبت به کوران باد و رطوبت، بیش از سایر عوامل جوی حساس است.

شرایط احداث جایگاه مناسب برای پرورش دام و گوسفند پرواری

- زمینی که برای احداث جایگاه دام انتخاب می شود باید از زمین های اطراف بلندتر و یا حداقل هم سطح باشد تا از ورود آبهای جاری به محل دامها جلوگیری شود.

- از نظر جغرافیایی، دامداری در محلی در نظر گرفته شود که جهت وزش بادهای غالب از خانه های مسکونی به طرف دامداری باشد.

- جایگاه باید طوری ساخته شود که نور خورشید به مقدار زیاد در آن بتابد، چون نور خورشید با داشتن اشعه ماورای بنفش موجب ضدعفونی شدن جایگاه و همچنین ایجاد ویتامین D می گردد.

- دیوار، سقف و کف جایگاه باید از مصالح ساختمانی مانند سنگ، آجر و سیمان ساخته شود تا امکان زندگی حشرات، میکربها و قارچها کمتر شود و ضدعفونی جایگاه هم به راحتی صورت گیرد. کف جایگاه باید محکم و بادوام و غیرقابل نفوظ باشد. همچنین کف جایگاه لغزنده نباشد و از شیب ملایم در حدود 1 درصد برخوردار باشد تا آب و ادرار زیر پاهای دامها جمع نشود، زیرا گوسفند در برابر رطوبت حساس است.

- مصالحی که برای سقف مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا در جایگاه بسته، تیرآهن و آجر و در جایگاه باز، ایرانیت و ورقه های فلزی می باشند. باید سعی نمود از ایجاد سقف های هادی حرارت مانند حلبی و آهن سفید خودداری کرد زیرا اینگونه سقف ها گرما و سرما را به شدت منتقل می کنند. اگر از ایرانیت برای سقف استفاده شود برای جلوگیری از ورود گرما به داخل جایگاه لازم است سقف با پشم شیشه و یا یک لایه کاه گل پوشیده شود.

- ارتفاع جایگاه در مناطق سردسیر، معتدل و گرمسیر به ترتیب 2.7 ، 3 و 3.5 متر توصیه می شود.

- در جلو آغل باید بهاربند یا حیاط آغل وجود داشته باشد و مساحت آن دو برابر فضای مسقف در نظر گرفته شود.

- درب آغل باید نسبتا وسیع و تقریبا به عرض 2.3 متر باشد تا عبور گوسفندان به راحتی صورت پذیرد.

چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟
چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟

مکان تغذیه مناسب برای پرورش دام

- مکان غذاخوری گوسفند در شکل مدرن و سنتی ساخته می شود. در شکل مدرن محل غذاخوری شامل علف خور (معلف) و آخور می باشد. علف، کاه، یونجه و خوراکهای پرحجم را در معلف و کنجاله و آرد جو و سایر مواد کنسانتره یا غذاهای فشرده (پلت) شده در آخور قرار داده می شوند.

- آخورها را باید در پایین و علف خورها را به صورت نرده ای در بالای آخورها احداث کرد.

- ارتفاع دیوار جلو آخورها باید از سطح زمین 30 تا 40 سانتیمتر و ارتفاع دیوار عقب 1 تا 1.5 متر باشد تا حیوان هنگام تغذیه، مواد خوراکی را با پوزه به بیرون آخور نریزد.

- باید بالای آخورها یک میله سراسری نصب گردد تا گوسفندان وارد آخور نشوند و با ادرار خود مواد خوراکی را آلوده نسازند.

- کف آخورها باید به صورت گرده ماهی ساخته شود تا مواد غذایی در کناره های آخور نمانده و فاسد و کپک زده نشود و موجبات مسمومیت دامها فراهم نگردد.

- در بعضی از واحدهای پرواربندی انواع علف خورها را متحرک می سازند تا هروقت بخواهند گوسفندان را در فضای باز و بهاربند علوفه بدهند. آخورهای متحرک را می توان با چوب یا فلز درست کرد.

مکان مناسب برای پرورش دام : آبشخور

لازم است در طول شبانه روز آب تمیز و کافی در اختیار گوسفندان باشد. در دسترس بودن همیشگی آب برای دامها موجب هضم و جذب بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود و گوسفندان کمتر به سوء هاضمه مبتلا شده و سلامت آنها به خطر نمی افتد. معمولا برای هر 15 راس گوسفند باید 45 سانتیمتر آبشخور در نظر گرفت.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چه مناطق و شهرهایی بستر مناسب پرورش دام را دارند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.