زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه ناهنجاری های بدن خود را تشخیص دهیم؟

چگونه ناهنجاری های بدن خود را تشخیص دهیم؟

وضعيت نابهنجار به معناي رنج،درد و افسردگي جسماني دائمي و در مقابل استواري در وضعيت بدني موجب...

وضعیت نابهنجار به معنای رنج،درد و افسردگی جسمانی دائمی و در مقابل استواری در وضعیت بدنی موجب توانایی،قدرتمندی و سلامتی فرد است. اکثر افراد وضعیت بدنی طبیعی ندارند. این حجم بالای ناهنجاری که در اثر محرکهای محیطی ایجاد شده است اکثراً از نوع برگشت پذیر و یا اصلاح پذیر است. اگر شما هم با مشکل ناهنجاری بدن مواجه اید این مقاله از آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که روش هایی برای رفع ناهنجاری های بدن را عنوان می کنیم.

وضعیت نابهنجار به معنای رنج،درد و افسردگی جسمانی دائمی و در مقابل استواری در وضعیت بدنی موجب توانایی،قدرتمندی و سلامتی فرد است.دکتر شفارد معتقد است"افزایش سطح اسید لاکتیک خون،افزایش مرحله ی وام اکسیژن،تأخیر مرحله ی برگشت به حالت اولیه و همچنین کاهش حجم تنفسی از اثرات بدنی نا مطلوب است." تحقیات بیان کننده ی این است که اکثر افراد وضعیت بدنی طبیعی ندارند وتنها "یک پنجم" افراد چنین وضعی دارند.این حجم بالای ناهنجاری که در اثر محرکهای محیطی ایجاد شده است اکثراً از نوع برگشت پذیر و یا اصلاح پذیر است.این موضوع از طرفی به سبب ماشینی شدن زندگی و استفاده کمتر از بدن و آثار مخرب ناشی از بی حرکتی در وضعیت بدن و از طرف دیگر به سبب توجه بیشتر انسان امروزی به سلامت،طول عمر بیشتر،زندگی بهتر و ظاهری زیباتر ایجاد شده است.به طور خلاصه وضعیت بدنی نابهنجار دو نوع اثر سوء در بدن ایجاد می کند:1-اختلالات ساختمانی 2-اختلالات کارکردی

در اختلالات ساختمانی،ساختار اسکلت وضعیت طبیعی خود را از دست می دهد این نوع تغییرات با حرکات اصلاحی قابل درمان نیست و اجرای تمرینهای ورزشی برای این افراد چندان سودمند نخواهد بود.

اختلالات کارکردی،اختلالاتی است که فقط روی بافتهای نرم مثل عضلات و رباطها اثر میگذارد.این نوع تغییرات در برابر تمرینهای اصلاحی واکنش نشان می دهد.

ناهنجاری پای پرانتزی (والگوم زانو)

تمرین 1

هدف:تقویت عضلات ایجاد تحرک و جنبش پذیری در مفصل زانو

روش اجرا:از کمر خم شوید وکف دستها را روی زانوها قرار دهید.زانوها را کمی خم کنید و بچرخانید.این حرکت را در هر دو جهت قبل از حرکات تقویتی و کششی انجام دهید.

تمرین 2

هدف:ایجاد انعطاف و کشش در عضلات بخش خارجی پا

روش اجرا:در حالت نشسته،کف پاها را به یکدیگر بچسبانید و بکوشید پاشنه ها به بدن نزدیک شود.زانوها را به تدریج باز کنید و سعی کنید آنها را به زمین برسانید و مدت 10-5 ثانیه در این وضعیت بمانید.به حالت اولیه برگردید و حرکت را تکرار کنید.در اجرای این حرکت هرگز ضربه نزنید و حرکت را به صورت انفجاری انجام ندهید.

 

انگشت شست کج

عوارض:وجود پینه در اطراف مفصل،بد شکل شدن پا،ضعف و کاهش تحرک کف پا خصوصاً در ناحیه ی پنجه هاو همچنین اختلالات مفصلی (افزایش فضای مفصلی در طرف خارجی و محدودیت فضای مفصلی در طرف داخلی)از پیامدهای انگشت شست کج است.

در این عارضه معمولاًعضلات دور کننده ی شست دچار کشیدگی و انعطاف بیش از حد و عضلات نزدیک کننده،کوتاه می شوند.

پیشگیری و درمان:گفته شد که تمرینهای اصلاحی به کندی بر عضلات پا اثر می کنند.این موضوع در مورد عضلات مربوط به شست پا شدیدتر است.لذا باید سعی شود با رعایت بهداشت حرکتی و انجام الگوهای معیارحرکتی و با استفاده از وسایل و ابزارهای مناسب از بروز این ناهنجاری جلوگیری کرد.در عین حال مبتلایان - به ویژه کودکان – نباید کفشهای تنگ و نوک دار،مخصوصاً کفشهای پاشنه بلند بپوشند

تمرین 1

هدف:ایجاد تحرک در مفصل شست

روش اجرا:در وضعیت نشسته یا ایستاده مداد یا شیئی را از روی زمین با انگشت شست بردارید.این حرکت را چندین بار تکرار کنید.اگر تعادل لازم را در اجرای این تمرین ندارید بهتر است حرکت را در حالت نشسته انجام دهید.

تمرین 2

هدف:توسعه ی تحریک پذیری مفصل شست

روش اجرا:در وضعیت نشسته انگشت شست را با دست بگیرید و به آرامی به آن حرکات چرخشی بدهید.چرخش به طرف بیرون را فعالتر انجام دهید.

تمرین 3

هدف:توسعه ی عضلات نزدیک کننده ی شست پا

روش اجرا:در وضعیت نشسته انگشت شست را با دست بگیرید و به آرامی آن را به سمت داخل بدن بکشید،سپس انگشت را به حالت اولیه بازگردانید.حرکت را مجدداً تکرار کنید.

ناهنجاری پشت صاف

تمرین2

هدف:ایجاد جنبش پذیری در ستون فقرات و تقویت عضلات پشتی

روش اجرا:به حالت چهار دست و پا روی زمین بنشینید،دست راست را ابتدا تا حد امکان بالا و سپس پایین باورید و زیر بغل دست مخالف حرکت دهید.این حرکت را روی هر دو دست چندین بار تکرار کنبد.

تمرین3

هدف:ایجاد جنبش پذیری در ستون فقرات و تقویت عضلات پشتی

روش اجرا:در حالت ایستاده با پاهای باز آماده ی اجرای تمرین شوید.دستها را در بالای سر نگه دارید و بالاتنه را دایره وار به جلو و عقب بچرخانید.

ناهنجاری های بدن
ناهنجاری های بدن

خوابیدن

غلط خوابیدن می تواند فشار زیادی را بر پشت شما وارد نماید به روی شکم خوابیدن باعث می شود تا پشت شما قوس بر دارد . خصوصا اگر صورت خود را بر روی متکا یا بالش بلند بگذارید وقتی به پشت بخوابید و پاهای خود را صاف دراز نمایید باز هم کمر شما قوس بر می دارد لذا صحیح ترین حالت خوابیدن به روی پهلو خم شده به جلو باشد و سرتان روی متکا یا بالش قرار گیرد حالیت دیگر خوابیدن که به پشت بخوابید و زیر زانویتان یک متکا به عنوان یک حایل قرار بدهید.

نظر خود را درباره «چگونه ناهنجاری های بدن خود را تشخیص دهیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه ناهنجاری های بدن خود را تشخیص دهیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.