زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار روز بوشهر

بازار روز بوشهر

بازار روز بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم بوشهر، محله دهدشتی واقع شده است بازار قدیم بوشهر...
بازار روز بوشهر
بازار روز بوشهر


بازار روز بوشهر مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم بوشهر، محله دهدشتی واقع شده است بازار قدیم بوشهر یکی از زیباترین و پر رفت و آمدترین قسمت داد و ستد و خرید و فروش اجناس مختلف بوده است. آسمونی در این بخش به معرفی بازار روز بوشهر می پردازد

بازار روز بوشهر

بازار روز بوشهر حدود 250 باب مغازه داشته که در دوره قاجاریه ساخته شده و با سبک معماری این دوره منطبق است. در این بازار اقلیت های مذهبی، یهودی و مسیحی در جوار مسلمانان به کسب و کار می پرداختند.

بافت تاریخی بوشهر با داشتن معماری زیبا و منحصربه‌فرد دارای جایگاه مهمی در حوزه گردشگری است و بازار بوشهر می تواند یکی از کانون های جذابیت در این حوزه باشد این بازار از یک اسکلت بندی و کریدور اصلی با جهت جنوبی و شمالی با معماری جالب و نورگیری و تهویه مناسب تشکیل شده بود. این بازار در فصل سرما و ریزش باران و فصل گرم از تابش آفتاب در امان بوده و تحمل هوای گرم را  برای مغازه داران و عابرین و خریداران آسان می نمود.

غیر از اسکلت اصلی که ورودی و خروجی آن را از سمت جنوب به شمال یا  بر عکس تشکیل می داده، دارای راسته بازارهای متعدد بوده که به سمت مشرق یا مغرب کشیده شده بودند و دو راسته بازار آن به نام های معین التجار و رئیس التجار معروف بوده و بقیه نیز هر کدام رئیس مخصوص داشته است و اجناس مختلف در آنها به فروش می رفته است.

در راسته بازار روز بوشهر نیز دکانهائی قرار داشت که به فروش اجناس مختلف می پرداختند. هر کدام از صف های بازاری، رئیس مخصوص داشتند و به وسیله آنها رهبری میشدند.  در مراسم اعیاد و دیگر مراسم مذهبی، بازاریان بنابر رویداد، مجالس و جشن هائی بر پا می کردند.

اگر شروع بازار روز بوشهر را از سمت جنوب و  روبروی  آجیل فروشی های حاج کریم درویشی و حاج علی یاسی در نظر بگیریم، ابتدا با قنادی ها، بعد مسگرها و لحیم گرها، سپس ساعت فروشی ها و پارچه فروش ها یا خرازها و در ادامه به لوکس فروش ها و  مجددا  پارچه فروش ها،  لوازم خانگی، عطار ها، کتاب فروشی، آهنگرها، قهوه خانه، ماهی فروش ها ، سبزی و میوه فروش ها، خرما و رطب فروش ها، لبنیاتی و در آخر خیاط ها که در قسمت شمالی و آخرین مغازه ها قرار داشتند  مواجه خواهید شد. در نهایت این بازار به محله شنبدی و مسجد شنبدی ها ختم خواهد شد.

بازار روز بوشهر در تاریخ 28 اسفند 1385 با شمارهٔ ثبت 18648 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار ماهی فروشان بوشهر

بازار ماهی فروشان بوشهر در سال 1345 خورشیدی ساخته شده است بازارچه قدیمی عرضه ماهی و میگوی شهر بوشهر از قطب های تولید و پرورش آبزیان می باشد که در خیابان شهداء، بازار روز واقع شده است. فضای بازارچه ماهی و میگوی بوشهر فاقد استانداردهای مناسب بوده و مکان هایی که در این بازارچه آبزیان عرضه می شود غیر بهداشتی است.

متاسفانه از این بازار استقبال شایانی نمیشود چرا که فرسودگی این بازارچه و قرار گرفتن آن در محل پر رفت و آمد شهر موجب ایجاد بوی بد و متعفن در مرکز شهر بوشهر شده است، از این رو خریداران ترجیح می دهند تا ماهی مورد نیاز خود را از دست فروشان ماهی یا فروشندگان مستقر در اسکله های بوشهر تامین کنند.

علاوه بر این که فضای این بازار بسیار کوچک است، کسبه این بازار نیز به جای این که آبزیان خود را در درون مغازه عرضه کنند در درون سینی هایی قرار داده اند که موجب سد معبر و برخورد عابرین با سینی ها می شود که این باعث آلودگی بدن و لباس ها می شود.

 
نظر خود را درباره «بازار روز بوشهر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بازار روز بوشهر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.