زمان مطالعه: 5 دقیقه
جلوگیری از ریزش موی سر

جلوگیری از ریزش موی سر

برای جلوگیری از ریزش موی سر، مراقبت‌ها و راه‌های ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تا حدود...
جلوگیری از ریزش موی سر
جلوگیری از ریزش موی سر


برای جلوگیری از ریزش موی سر، مراقبت‌ها و راه‌های ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تا حدود زیادی از ریزش مو جلوگیری کنید که در ادامه این بخش آسمونی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما در صورتی که ریزش مو شروع شده و به‌طور دائمی ادامه‌دار شده است لازم است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از ریزش موی سر

موها یکی از نقاط بدن است که ارزش آن‌ها پس از ریزش برای فرد بسیار مشخص می‌شود. به همین خاطر اکثر افراد هنگامی به فکر جلوگیری از ریزش موی خود می‌افتند که حجم زیادی از موی خود را از دست داده باشند. به هر حال، اگر شرایط ریزش مو در مراحل اولیه آن باشد (مشابه زمانی که سر بیمار هنوز پر از مو است)، روش‌های درمان می‌توانند به سادگی و با هزینه به نسبت پایین مشکل بیمار را در این رابطه برطرف کنند.

نکات قابل توجه برای جلوگیری از ریزش موی سر

نکات اصلی قابل توجه برای پیشگیری از ریزش مو به شرح زیر هستند:

مراقبت از موها یکی از روش های جلوگیری از ریزش موی سر

برای مراقبت از موها لازم است به نکات زیر توجه شود:
  • موهای کثیف به راحتی دچار عفونت و ریزش می‌شوند. به همین خاطر لازم است موها تمیز نگه داشته شوند.
  • خرید شامپوها و محصولات باکیفیت برای نگهداری از موها. هنگامی که موهای خود را شامپو می‌کنید، لازم است بر ناحیه روی سر و ریشه‌های مو تمرکز شود.
  • هنگامی که از حالت دهنده یا لوسیون برای موها استفاده می‌شود، بهتر است تمرکز بر روی نواحی انتهای موها باشد. این ناحیه از مو سریع‌تر از سایر نقاط مو خشک شده و بیشتر از بقیه نقاط مستعد وارد شدن آسیب هستند.
دنبال کردن یک سبک زندگی سالم یکی از روش های جلوگیری از ریزش موی سر

موها مشابه پوست و ناخن اغلب نشان دهنده وضعیت سلامت عمومی فرد است. به این ترتیب اگر بدن از سطح سلامت مناسب برخوردار باشد، موها احتمالاً ظاهر مناسب خواهند داشت. همچنین در صورتی که موهای شما دچار ریزش شده است، این شرایط می‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکلات خاص برای شما باشد. بنابراین تمام اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت بدن می‌تواند برای سلامت موها نیز مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این اقدامات به شرح زیر هستند:
  • مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین B، آهن، کلسیم و روی می‌تواند تاثیر مناسب بر حفظ سلامت موها داشته باشد.
  • انتخاب رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین (در حقیقت موها از مواد پروتئینی ساخته می‌شوند).
  • نوشیدن آب به مقدار کافی.
اجتناب از فعالیت‌هایی که می‌تواند برای موها مضر باشند

به نظر واضح است که انجام برخی فعالیت‌ها می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به موها شود. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:
  • استفاده از حالت‌های مو که باعث وارد شدن فشار به موها و کشیدن آن‌ها می‌شود (برای مثال مدل موی دم اسبی). امروزه بسیاری خانم‌ها موی خود را از ناحیه ریشه به شدت می‌کشند. در صورتی که این کار به موقع متوقف شود، امکان بازیابی شرایط عادی مو وجود خواهد داشت. در غیر این صورت همواره ممکن است رشد مو برای همیشه متوقف شده و امکان درمان آن دیگر وجود نداشته باشد.
  • بسیاری از مواد شیمایی و حتی حالت دهنده‌های گیاهی می‌توانند باعث وارد شدن آسیب مشخص به موها شوند. برای مثال در این زمینه می‌توان از حالت دهنده‌ها، صاف کننده‌ها، روغن مو و اتوی موی نام برد.
  • خشک کردن مو با فشار هوا- انجام این کار می‌تواند به پوست سر و پیازهای مو آسیب وارد کند. به این ترتیب لازم است حداقل چند وقت یک بار اجازه دهیم موها در معرض هوای آزاد خشک شوند یا میزان دمای سشوار در کمترین حالت ممکن تنظیم شود.
  • شانه زدن به موها به صورت محکم یا در هنگامی که موها مرطوب هستند- انجام این کار باعث وارد شدن فشار به ریشه‌های مو و وارد شدن آسیب به آن‌ها می‌شود.
  • عادت کشیدن موها یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند آسیب شدید به موهای فرد وارد کرده و حتی باعث طاسی وی شود.
  • اجتناب از مالش، فشار دادن یا حالت دهی به موها با فشار زیاد می‌تواند نقش موثر در پیشگیری از مشکلات مو داشته باشد.
  • شانه زدن و حالت دادن به موها به آرامی می‌تواند برای رشد مو مناسب باشد. به این منظور می‌توان از شانه‌های دارای دندانه‌های پهن برای اجتناب از وارد شدن فشار به موها استفاده کرد.
  • اجتناب از قرار گرفتن موها در معرض آلودگی، گرد و غبار، گرما و رطوبت می‌تواند در حفظ سلامت مو مناسب باشد. به این منظور بهتر است در هنگام خارج شدن از خانه، موها با یک روسری پوشانده شوند تا به این ترتیب از قرار گرفتن آن‌ها در معرض محیط نامناسب خودداری گردد.
avoid-hair-loss
avoid-hair-loss


درمان‌های خانگی برای جلوگیری از ریزش موی سر

برخی از درمان‌های خانگی مورد استفاده برای برخورداری از موهای سالم به شرح زیر هستند:
  • استفاده از ماده حنا، کشک، شنبلیله، گل ختمی، انگور فرنگی، و تخم مرغ (تمام آن‌ها یا یکی از آن‌ها) و قرار دادن آن‌ها بر روی مو و رنگ مو به رنگ قرمز خواهد شد.
  • موهای خود را با عصاره چای یا یک مقدار لیموی فشار داده شده در آب به منظور خلاص شدن از دست شوره شستشو دهید.
  • از روغن نارگیل یا بادام برای موهای خود استفاده کنید. در صورتی که انجام این کار به صورت روزانه نتوانست تغییر مناسب در وضعیت موها ایجاد کند، این روغن را بر روی سر خود در طول شب قبل از شامپو زدن موها قرار دهید یا از قطره‌های مخصوص به این منظور بر روی سر قبل از شانه زدن موها استفاده کنید.
ملاقات با پزشک به صورت منظم برای جلوگیری از ریزش موی سر

مهم است که بدانیم چه زمان ریزش مو می‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکلات جدی‌تر برای فرد باشد. در هنگام مواجه شدن با این شرایط لازم است در اسرع وقت با پزشک معالج ملاقات شود. روش‌های درمان معمول قابل استفاده برای مشکل ریزش مو به شرح زیر هستند:

-تجویز دارو: داروهایی همچون ماینوکسیدایل و فیناستراید می‌تواند برای درمان ریزش مو و طاسی مناسب باشد.

- تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP): تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت یک روش درمان طبیعی است که در آن از فاکتورهای رشد موجود در بدن و سلول‌های بنیادی برای تحریک رشد مجدد موی فرد استفاده می‌شود.

-درمان با لیزر: درمان با لیزر یکی از روش‌های بسیار موثر برای مشکل ریزش مو یا تقویت موهای ضعیف است که به تدریج می‌تواند باعث تحریک رویش مو و از بین رفتن مواد زائد و مشکلات ایجاد شده در موها شده و بازیابی شرایط عادی رشد مو را به همراه داشته باشد.

- مزوتراپی: مزوتراپی یک روش درمان جایگزین برای مشکل ریزش موی مردانه و زنانه است. این درمان می‌تواند باعث تحریک تولید فاکتورهای رشد مورد نیاز برای مو، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در بدن شده و به‌طور خاص مشکل ریزش موی سکه‌ای را درمان کند.

-کاشت مو: کاشت مو یک درمان موثر برای بازیابی موهای از بین رفته بر روی سر است. در عمل جراحی کاشت مو، پیازهای موی مورد نیاز معمولاً از ناحیه پشت سر گرفته شده و در ناحیه دچار ریزش مو کاشته می‌شود.
نظر خود را درباره «جلوگیری از ریزش موی سر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جلوگیری از ریزش موی سر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.