زمان مطالعه: 3 دقیقه
اسامی حیوانات در قرآن

اسامی حیوانات در قرآن

همانطور که می دانید حیوانات و جانوران زیادی در جهان وجود دارند که همه آن ها دسته بندی های گوناگونی قرار دارند که نام برخی از آن ها در قرآن آمده است

 همانطور که می دانید حیوانات و جانوران زیادی در جهان وجود دارند که همه آن ها دسته بندی های گوناگونی نیز دارند. مانند نرم تنان، دو زیستان، پستانداران، آبزیان. آسمونی در این بخش اسامی تعدادی از حیوانات و جانوران جهان به همراه اسامی حیوانات و جانوران را منتشر می کند.

شیر درنده

معادل عربی آن قسورة می‌باشد و در آیه پنجاه و یک سوره المدثر چنین آمده: «که از (مقابل) شیری فرار کرده‏ اند.»

گاو

در زبان عربی معادل بقرة می‌باشد که نام دومین سوره قرآن کریم می‌باشد و همچنین در خود سوره بقره __ آیات 67 تا 71 و همچنین آیات 144 تا 146 نیز آمده است. از جمله در آیه «69» آمده: گفتند: « از پروردگارت بخواه‏، تا بر ما روشن کند که رنگش چگونه است‏؟ گفت‏: وی می‏ فرماید: آن ماده گاوی است زرد یکدست و خالص‏، که رنگش بینندگان را شاد می‏کند.»

گوساله

معادل عربیش العجل می‌باشد که در سوره بقره آیات 51 و 54 و 92 و 93 سوره نساء آیه 153سوره الاعراف آیه 152و سوره هود آیه 69 سوره الذاریات آیه 26 آمده است، از جمله در آیه 51 سوره بقره چنین آمده: « و آنگاه که با موسی چهل شب قرار گذاشتیم‏؛ آنگاه در غیاب وی‏، شما گوساله را (به پرستش‏) گرفتید، در حالی که ستمکار بودید.»

الاغ

در زبان عربی معادل حمار می‌باشد که در سوره بقره آیه 259 و سوره المدثر آیه 50 سوره النحل آیه 80 و سوره جمعه آیه 5 آمده است. از جمله در آیه پنجم سوره چنین آمده است: « مثل کسانی که (عمل به‏) تورات بر آنان بار شد (و بدان مکلف گردیدند) آنگاه آن را به کار نبستند، همچون مثل خری است که کتابهایی را برپشت می‏ کشد. (وه‏) چه زشت است وصف آن قومی که آیات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمی‏نماید.»

زنبور

در زبان عربی معادل نحل بوده و و نام سوره شانزدهم قرآن بوده و علاوه بر آن در آیه شصت و هشتم این آیه بدین صورت آمده است: « و پروردگار تو به زنبور عسل وحی (و الهام غریزی) نمود که‏: از کوه‏ها و درختان و داربستهایی که مردم می‏سازند، خانه ‏هایی برگزین.‏»

مورچه

در زبان عربی معادل نمل بوده و علاوه بر آنکه نام سوره بیست و هفت قرآن کریم است و در آیه هیجدهم این سوره نیز آمده بدین صورت آمده است: « آنها حرکت کردند تا به سرزمین مورچگان رسیدند؛ مورچه‏ای گفت‏: به لانه ‏های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند در حالی که نمی‏ فهمند.»

پرنده

معادل عربیش ابابیل است که در آیه سوم سوره فیل چنین آمده: « و بر سر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد » عنکبوت علاوه بر اینکه نام سوره بیست و نهم قرآن کریم است در آیه چهل و یک همین سوره نیز به این صورت آمده: «داستان کسانی که غیر از خدا دوستانی اختیار کرده‏اند، همچون عنکبوت است که (با آب دهان خود) خانه‏ای برای خویش ساخته‏، و در حقیقت (اگر می ‏دانستند) سست‏ترین خانه ‏ها همان خانه عنکبوت است‏.»

پشه

معادل عربیش بعوضة می‌باشد و در آیه بیست و ششم سوره بقره چنین آمده: « خداوند از این که به موجودات ظاهرا کوچکی مانند پشه‏، و حتی کمتر از آن‏، مثال بزند شرم نمی ‏کند. در این میان‏ آنان که ایمان آورده ‏اند، می‏ دانند که آن‏، حقیقتی است از طرف پروردگارشان‏؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده ‏اند، این موضوع را بهانه کرده‏ می ‏گویند: منظور خداوند از این مثل چه بوده است‏؟! آری‏، خدا جمع زیادی را با آن گمراه‏، و گروه بسیاری را هدایت می‏ کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‏ سازد»

فیل

نام سوره صد و پنجم قرآن هست و در آیه یکم این سوره نیز آمده است.

میمون

معادل عربیش قردة می‌باشد که در سوره اعراف آیه 166 و سوره مائده آیه 60 آمده و همچنین سوره بقره آیه 65 چنین آمده: «و کسانی از شما را که در روز شنبه (از فرمان خدا) تجاوز کردند نیک شناختید، پس ایشان را گفتیم‏: بوزینگانی طردشده باشید.»

شتر

معادل عربیش الابل می‌باشد و در سوره انعام آیه 144 و سوره الغاشیه آیه 17 چنین آمده: « آیا آنان به شتر نمی‏ نگرند که چگونه آفریده شده است‏؟!»

خوک

معادل عربیش خنزیر بوده و در آیه 173 سوره بقره و همچنین سوره مائده آیه 3 وآیه 60 آمده و همچنین در سوره انعام آیه 145 چنین آمده: « بگو: در آنچه به من وحی شده است‏، بر خورنده ‏ای که آن را می ‏خورد هیچ حرامی نمی‏ یابم‏، مگر آنکه مردار یا خون ریخته یا گوشت خوک باشد که اینها همه پلیدند. یا (قربانیی که‏) از روی نافرمانی‏، (به هنگام ذبح‏) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که بدون سرکشی و زیاده‏ خواهی (به خوردن آنها) ناچار گردد، قطعاً پروردگار تو آمرزنده مهربان است‏.»

ملخ

معادل عربیش الجراد بوده و در سوره اعراف آیه 133 همراه با نام چند حیوان چنین آمده: « سپس بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل کردیم‏: طوفان و ملخ و آفت گیاهی و قورباغه ‏ها و خون را -که نشانه ‏هایی از هم جدا بودند- بر آنها فرستادیم‏؛ ولی باز بیدار نشدند، و تکبر ورزیدند، و جمعیّت گنهکاری بودند! »

نظر خود را درباره «اسامی حیوانات در قرآن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اسامی حیوانات در قرآن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.