زمان مطالعه: 4 دقیقه
چگونه از تصادفات جلوگیری کنیم؟

چگونه از تصادفات جلوگیری کنیم؟

تصادفات رانندگی اولین عامل مرگ و میر در اکثر نقاط جهان به ویژه در ایران است. جدای از خطر مرگ، هر ساله تعداد...

avoid-accidents3
avoid-accidents3

تصادفات رانندگی اولین عامل مرگ و میر در اکثر نقاط جهان به ویژه در ایران است. جدای از خطر مرگ، هر ساله تعداد چند برابر کسانی که به دنبال تصادف وسایل نقلیه فوت می کنند مجروحان این تصادفات هستند. آسمونی در این بخش روش هایی برای جلوگیری از تصادف و کاهش تصادفات را برای شما خوبان عنوان می کند.

 آسیب های به دنبال تصادف وسیله نقلیه نه تنها میتواند آثار جبران ناپذیری بر زندگی سالم و مستقل فرد تا آخر عمرش داشته باشد بلکه آمار بالای تصادفات موجب تحمیل فشارهای شدید مالی بر اقتصاد بهداشتی جامعه میشود. هر روز پزشکان ارتوپد شاهد قربانیان تصادفاتی هستند که تصمیم گرفته اند رانندگی کنند ولی اصول آنرا رعایت نکرده اند. با رعایت قوانین ترافیکی، اصل رانندگی تدافعی، حفظ اتومبیل در وضعیت فنی مناسب، بستن کمربند ایمنی، رانندگی نکردن در حالت خواب آلودگی و استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی میتوان تا حد زیادی احتمال تصادف رانندگی را کاهش داد.

موقع رانندگی حواس پرتی نداشته باشید

خیلی چیزها میتواند حواس راننده را موقع رانندگی پرت کند. سر و صدا و بازی بچه ها، وجود حیوانات خانگی در اتومبیل و رادیو از این علل هستند. استفاده از تلفن همراه برای صحبت کردن و از آن خطرناک تر نوشتن یا خواندن پیام کوتاه در حین رانندگی و یا استفاده از وسایل پخش موسیقی پرتابل میتواند بشدت خطرناک باشد. پرت شدن حواس و بی دقتی در حین رانندگی بخصوص در جوان ها بیشتر است.

قبل از رانندگی از الکل استفاده نکنید

کمترین عواقب رانندگی بعد از مصرف الکل از دست دادن گواهینامه رانندگی تان است و بیشترین آن اینست که خودتان یا کس دیگری را بکشید. مصرف الکل موجب میشود واکنش های شما کند شود، تعادل شما بهم بخورد و تمرکز شما کم شود. اگر تحت تاثیر الکل هستید از تاکسی استفاده کنید.

از کمربند ایمنی استفاده کنید

در هر تصادف اتومبیل دو برخورد رخ میدهد. اولی وقتی است که ماشین به یک مانع برخورد میکند ولی جراحت یا مرگ اغلب به علت برخورد دوم است یعنی موقعی که سرنشین اتومبیل به داخل اتومبیل برخورد میکند یا از اتومبیل به بیرون پرتاب شده و به زمین برخورد میکند. احتمال پرتاب شدن به بیرون اتومبیل در کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند ده برابر است. احتمال مرگ یا جراحت بعد از تصادف در کسانی که از کمربند ایمنی استفاده نکرده اند دو برابر میشود.

بعضی افراد فکر میکنند استفاده از کمربند ممکن است آنها را در موقع تصادف یا اگر آتش سوزی در اتومبیل رخ دهد یا اتومبیل در رودخانه ای بیفتد در داخل اتومبیل گیر بیندازد. این فکر غلط است. طبق آمار گیر کردن در اتومبیل فقط یک دهم درصد از کل مرگ و میر های بدنبال تصادف است. بیشتر کسانی که در حین تصادف کمربند نبسته اند و از ماشین به بیرون پرتاب شده اند میمیرند و اکثر آنها از پنجره جلویی ماشین به بیرون پرتاب میشوند.

avoid-accidents1
avoid-accidents1

بعضی افراد فکر میکنند استفاده از کمربند ایمنی ممکن است آنها را مجروح کند. البته این امکان وجود دارد ولی در اکثر موارد علت آن درست نبستن کمربند است و یا اینکه شدت تصادف به حدی زیاد بوده که اگر سرنشین اتومبیل کمربند نبسته بود آسیب بمراتب شدیدتری میدید یا حتی فوت میکرد.

بعضی ها فکر میکنند بستن کمربند ایمنی فقط برای سفرهای خارج شهری و بزرگراه ها است. این فکر غلط است. اکثر تصادفات رانندگی در سرعت های زیر 60 کیلومتر اتفاق میفتد. حتی در سرعت 20 کیلومتر در ساعت هم گزارش فوت در کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند گزارش شده ات.

کمربند ایمنی و زنان باردار

بهترین حمایتی که یک زن باردار موقع نشستن در یک اتومبیل میتواند از جنین خود بکند بستن کمربند است. یک زن باردار باید نوار پایینی کمربند را از زیر شکم خود عبور دهد و نوار بالایی آن را از بین سینه های خود عبور دهد. مطمئن باشید اگر کمربند را درست ببندید در موقع تصادف نه تنها هیچ آسیبی به شما و جنین شما  نمیرسد بلکه وی را از آسیب هم مصون کرده اید.

کمربند ایمنی و کیسه هوا

بعضی افراد فکر میکنند چون اتومبیل آنها کیسه هوا دارد نیازی به استفاده از کمربند ایمنی ندارند. این فکر درست نیست. ایربگ یا کیسه هوا جایگزین کمربند نیست. کیسه هوا فقط یک مکمل برای کمربند است. کیسه هوا در حین تصادفاتی که ضربه از جهات متفاوتی به اتومبیل وارد میشود و یا وقتی ماشین چپ میکند یا موقعی که ضربه از کنار به اتومبیل وارد میشود کمک زیادی به سرنشین نمیکند. حتی اگر اتومبیل شما مجهز به کیسه هوا است باید از کمربند ایمنی استفاده کنید.
پشت سری

استفاده از پشت سری میتواند نیمی از آسیب های وارده به گردن را در حین تصادفات کاهش دهد. بهترین نوع پشت سری آنهایی هستند که ثابت اند. پشت سری هایی که ارتفاع آنها قابل تنظیم است اغلب اوقات در پایین ترین وضعیتشان قرار گرفته اند و درست پشت سر زاننده یا سرنشین قرار نمیگیرند.

avoid-accidents2
avoid-accidents2

صندلی بچه

در موقع تصادف، بچه ایکه روی صندلی ایمنی مهار نشده است مثل یک گلوله به اطراف پرتاب میشود. یک چهارم آسیب های بدنی به بچه هایی که در اتومبیل سوار شده اند و روی صندلی ایمنی نبوده اند نه به علت تصادف بوده است بلکه در حین ایستادن ناگهانی ماشین یا چرخش ماشین بچه به یک طرف پرت شده و آسیب دیده است.

 کمربند ایمنی اتومبیل مناسب بچه نیست چون نوار بالایی آن نمیتواند از جلوی شانه وی عبور کند. بنابراین بچه ها باید در هنگام سوار شدن به اتومبیل بر روی صندلی ایمنی قرار گیرند. نکته مهم اینست که این صندلی ها باید محکم به صندلی اتومبیل متصل شود وگرنه در حین تصادف، بچه و صندلی با هم مثل یک گلوله پرتاب میشوند. در بچه های کمی بزرگتر از صندلی هایی استفاده میشود که ارتفاع بچه را کمی بالاتر میاورد بطوریکه کمربند ایمنی اتومبیل بتواند از جلوی شانه او عبور کند. اگر بچه از زمان کودکی عادت کند روی صندلی ایمنی بنشیند در سال های بعد هم استفاده از آنرا قبول میکند.

هیچگاه و تحت هیچ عنوان نباید بچه در صندلی مسافر کنار راننده بنشیند حتی برای زمانی کوتاه. خطرناکتر از آن بچه ایست که در صندلی جلو سرپا ایستاده است. در موقع تصادف این بچه به راحتی از شیشه جلوی اتومبیل به بیرون پرتاب میشود. هیچ گاه کودک خود را روی پای خود نگذارید. این وضعیت یکی از خطرناک ترین حالاتی است که در موقع تصادف میتواند به بچه آسیب بزند.

نظر خود را درباره «چگونه از تصادفات جلوگیری کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه از تصادفات جلوگیری کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.