زمان مطالعه: 1 دقیقه
10 نکته تغذیه ای مهم برای ورزشکاران

10 نکته تغذیه ای مهم برای ورزشکاران

ورزشکارانی که می خواهند برنامه غذایی مناسبی برای خود انتخاب کنند، قبل از هر چیز باید به 10 نکته مهم توجه کنند.

1) اولین نکته در برنامه غذایی تان باید این باشد که ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯿﺪ و آن را به تعویق نیندازید.

۲ ‏) باید پنج ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﯿﺪ. دو وعده اضافه شده همان دو میان وعده ای هستند که اولی بین صبحانه و نهار و دومی در فاصله بین نهار و شام مصرف می شوند. در کل استفاده از میزان کمتر غذا در وعده های غذایی بیشتر فایده بیشتری برای تان دارد

۳ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻓﯿﺒﺮهای ﻏﺬﺍﯾﯽ مثل ﺳﺎﻻﺩ ﻭ ﺳﺒﺰﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ.

۴ ‏) از آنجایی که هفتاد درصد ﻭﺯﻥ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ فراوان ﻭ ﺑﻪ ﺩﻓﻌﺎﺕ زیاد، ﺁﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ تا هم آب مورد نیاز بدن تان تامین شود. ‏هم با این کار موجب ﻫﯿﺪﺭﺍﺗﻪ ﮐﺮﺩﻥ و پرآب بودن ﻋﻀﻼﺕ خود شده و سرانجام با این کار به ﺭﻓﻊ ﺳﻤﻮﻡ ‏بدن تان کمک کنید.

۵ ‏) ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ. ‏چنین کاری نه تنها مضر نیست بلکه باعث ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ تان ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﮊﯾﻢ شده و همچنین ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ‏تان ﺷﻮﮎ مثبتی ﻭﺍﺭﺩ خواهد کرد.

۶ ‏) ﻭﻋﺪﻩ غذایی ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻨﯿﺪ و از خوردن موادی که موجب سنگین شدن بدن در تمرین می شود، یا مواد دیرجذب خودداری کنید.

۷ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ نخست غذای روزانه تان، ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. ‏ بهتر است به جای ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ های ساده ای مثل سیب زمینی، از کربوهیدراتهای ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ‏استفاده شود تا سریع جذب نشده و موجب ضعف تان تا قبل از وعده غذایی بعدی نشود.

۸ ‏) ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ.

۹ ‏) در ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍی روزانه از ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻌﻼﻭﻩ ﻓﯿﺒﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. مثلا برای جذب پروتئین از ﻣﺎﻫﯽ ﺗﻦ استفاده کرده و همراه آن ﮐﺎﻫﻮ ‏ بخورید تا فیبر مورد نیاز  بدن تان تامین شود.

۱۰ ‏) ﻏﺬﺍهاﯼ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﻏﺬﺍﯾﯽ از قبیل ﺳﺲ ﻣﺎﯾﻮﻧﺰ ، ﭼﯿﭙﺲ ، ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ، ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺭﺍ تا جایی که می توانید استفاده نکنید. اگر این توان را در خود می بینید، به هیچ عنوان این مواد را نخورید!

 

نظر خود را درباره «10 نکته تغذیه ای مهم برای ورزشکاران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 نکته تغذیه ای مهم برای ورزشکاران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.