زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!

یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!

یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!/  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعیبه گزارش آسمونی ، کنستانتین رادولسکیو...

یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!/  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

به گزارش آسمونی، کنستانتین رادولسکیو یکی دیگر از چهره های تکرار نشدنی تاریخ جام جهانی فوتبال است. مردی که در دهه های 20 و 30 تمامی عناوین رسمی را در فوتبال رومانی به دست آورد. بین سالهای 1923 تا 1938 رادولسیکو همه کاره فوتبال رومانی بود. از مربی گرفته تا رییس اتحادیه فوتبال!  

افسر ارتش رومانی در میادین فوتبال

به گزارش آسمونی ، رادولسکیو که در 5 اکتبر 1896 متولد شده بود، یکی از افسران رومانی در جنگ جهانی اول در نبرد ماراشی بود. نبردی که در تاریخ رومانی از نبردهای ماندگار به شمار می رود. دست راست او در جنگ مجروح شد با این حال پس از بهبودی و در سال 1919 به عنوان دروازه بان رومانی به میدان رفت؛ در این سال مسابقاتی به شکل و سبک بازیهای المپیک در بین فاتحان جانگ جهانی اول در پاریس برگزار شد.

یک-مربی-که-در-جام-جهانی-داوری-کرد
جام جهانی

آغاز سرمربیگری در تیم ملی رومانی

پس از آن رادولسیکو در تیمهای المپیا بخارستی و تری کولور بوخارستی بازی کرد و بعد از سال 1923 به داوری، مربیگری و مدیریت روی آورد و موجب تغییراتی در فدراسیون فوتبال رومانی شد. با تلاش های او بود که مربیگری در تیم ملی از حالت گروهی و کمیسیونی خارج شد و رهبری تیم به یک نفر واگذار شد. این اتفاق بعد از شکست سنگین رومانی مقابل یوگسلاوی در ماه می 1928 رخ داد. تا آن زمان کادر فنی تیم ملی رومانی دو نفره بود و رادولسکیو بعد از تئوفیل موراریو نفر دوم بود.  

یک مربی با قضاوت در 300 مسابقه

چنین شد که او به عنوان مربی تیم، کار خود را با مسابقات کاپ بالکان آغاز کرد. رقابت هایی دوره ای که از 1929 تا 1931 به درازا انجامید و رومانی سرانجام قهرمان مسابقات شد. در حالی که تنها یک بار مقابل بلغارستان در صوفیه شکست خورده بود و در همه مسابقات خود موفق به گلزنی شده بود. در همین رقابت ها رومانی سرانجام انتقام شکست از یوگسلاوی را گرفت و این تیم را در اکتبر 1929 شکست داد. در همان ایام رادولسکیو در داوری نیز فعال بود به طوری که طی دوران داوری خود 200 مسابقه لیگ را در کشور خود داوری کرد. وی همچنین در 102 دیدار بین المللی باشگاهی نیز سوت زد و 11 بار نیز قضاوت بازی های ملی را عهده دار شد.  

دخالت پادشاه در وظایف کادر فنی

به گزارش آسمونی ، پیش از شروع جام جهانی 1930 و به دنبال شکست رومانی از یوگسلاوی، رادولسکیو تصمیم گرفت کاپیتان تیم را تغییر دهد. به این ترتیب او به جای امریخ فوگل از رودلف وتزر فروارد یوونتوس بخارست استفاده کرد. از تیم رومانی در مسابقات جام جهانی 1930 داستان های زیادی گفته می شود. از جمله این که خیلی منابع می گویند پادشاه کارول لیست بازیکنان را به مربی داد و در حقیقت پادشاه ورزشدوست رومانی بود که تیم اعزامی به جام جهانی را انتخاب کرد! اما هیچ سندی مربوط به آن دوران وجود ندارد که چنین مساله ای را تایید کند. علاوه بر آن پادشاه از 1925 در رومانی حضور نداشت و تنها اندکی قبل از شروع مسابقات در ژوئن 1930 او به رومانی بازکشت به این ترتیب نمی توان پذیرفت که پادشاه طی یک ماه تیم را انتخاب کرده و اسامی را به مربی تیم داده باشد!

یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!
یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!

مرخصی برای ملی پوشان رومانی

از طرف دیگر یکی دیگر از مسایل مربوط به این تیم و این پادشاه – که البته این یکی را فیفا تایید کرده است- دستور پادشاه برای مرخصی سه ماهه بازیکنان فوتبال بود. از آنجایی که در آن دوران کمتر بازیکنی حرفه ای بود و همگی شغل های دیگری داشتند، سفری طولانی به اروگوئه برای حضور در جام جهانی به معنای اخراج اکثر بازیکنان از محل کارشان بود اما با دستور پادشاه کارول، به بازیکنان سه ماه مرخصی داده شد.  

کمک داوری کنستانتین در جام جهانی 1930

به گزارش آسمونی ، در جام جهانی 1930 او سرمربی رومانی بود و اوکتاو لوچیده دستیاری رادولسکیو را برعهده داشت. کنستانتین اما علاوه بر مربیگری، یکی از داوران این مسابقات نیز خود وی بود! رادولسیکو در دیدار آرژانتین و فرانسه در روز دوم مسابقات و همچنین دیدار آرژانتین و شیلی یکی از کمک داوران بود. مساله ای که نام وی را برای همیشه در تاریخ جام جهانی جاودانه ساخت.  

17 سال مربیگری در تیم ملی

به گزارش آسمونی ، کنستانتین 18 بار به عنوان سرمربی تیم ملی رومانی را هدایت کرد؛ امری که تا آن زمان در فوتبال این کشور سابقه نداشت. همچنین طی سالهای 1923 تا 1940 در 24 مسابقه یکی از اعضای کمیسیون انتخاب کننده بازیکنان تیم ملی بود. از جمله در جام جهانی 1934 که در کنار ژوزف اوریدیل یکی از دو عضو این کمیسیون بود. وی همچنین در سال 1938 نیز در کنار آلکساندر ساوولسکیو عهده دار این مسوولیت مشترک بود.  

حضور در المپیک زمستانی

با این وجود این ها تمام ویژگی هایی نبود که مرد رومانیایی را متفاوت از سایر همتایان خود ساخته بود. او در سال 1936 در مسابقات المپیک زمستانی گارمیش- پارتنکیرشن( آلمان) در رشته بوبسلد و در بخش 2 نفره شرکت کرد و عنوان پانزدهم این مسابقه را از آن رومانی ساخت. کنستانتین در همان مسابقات در رقابت 4 نفره بوبسلد نیز حضور یافت اما تیم رومانی به خط پایان نرسید. با این حال همین حضور کافی بود که نام وی را برای همیشه در تاریخ ورزش جاودانه سازد. یک مربی در جام جهانی که داوری هم می کرد و یک داور فوتبال که در المپیک زمستانی نیز حضور یافت! کنستانتین تا 31 دسامبر 1981 زندگی کرد و سرانجام در 85 سالگی درگذشت. در حالی که هنوز هم در تاریخ جام جهانی و المپیک مردی با رکوردئهای منحصر به فرد او پیدا نشده است!

نظر خود را درباره «یک مربی که در جام جهانی داوری کرد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره یک مربی که در جام جهانی داوری کرد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.