زمان مطالعه: 4 دقیقه
گوگل پی و گوگل والت؛ آشنایی با سرویس‌های پرداخت گوگل

گوگل پی و گوگل والت؛ آشنایی با سرویس‌های پرداخت گوگل

کمپانی گوگل تاکنون چندین سرویس پرداخت مختلف را منتشر کرده است که جدیدترین آن‌ها گوگل ولت نام دارد.

گوگل در راستای افزایش دسترسی و کاهش پیچیدگی انتقال وجه سیستم‌های پرداخت مختلفی را در طی سالیان گذشته معرفی کرده است که معروف‌ترین آنها گوگل پی و گوگل والت است. در این مقاله قرار است در خصوص تاریخچه گوگل پی و گوگل ولت و نحوه فعال سازی آن صحبت کنیم، با آسمونی همراه باشید.

سرویس پرداخت گوگل

گوگل تاکنون چندین سرویس پرداخت متفاوت را معرفی کرده است که در طول زمان جای خود را به دیگری داده‌اند. این سرویس‌ها، این اجازه را به کاربر می‌دهند تا بدون در دست داشتن کارت بانکی و از طریق نرم افزار بر روی گوشی، پرداخت‌های خود را انجام دهد. اولین سرویس پرداخت گوگل، با نام گوگل والت در تاریخ 19 سپتامبر 2011 عرضه شد. سپس در سال 2015، گوگل به صورت رسمی نرم افزار اندروید پی را منتشر کرد. در سال 2018 نیز دو سرویس قبلی گوگل، با یکدیگر ادغام شدند و سرویس گوگل پی را ایجاد کردند. در حال حاضر نیز گوگل والت مجددا با پیشرفت‌های جدید عرضه شده است و در کنار گوگل پی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و قرار است تمامی فرایند‌های کاری گوگل پی را انجام دهد و به نوعی جایگزین آن شود.

تاریخچه گوگل ولت
تاریخچه گوگل ولت

گوگل ولت

گوگل ولت (Google Wallet) اولین سرویس پرداخت گوگل به حساب می‌آید که در تاریخ 26 می 2011 معرفی شد و نرم افزار آن در تاریخ 19 سپتامبر 2011 منتشر شد. این نرم افزار در زمان عرضه تنها از کارت‌های اعتباری مسترکارت پشتیبانی ‌می‌کرد. سپس در سال 2013، گوگل اعلام کرد که گوگل ولت با جیمیل همگام سازی خواهد شد. این همگام سازی باعث شد تا کاربران جیمیل بتوانند وجوه مختلفی را از طریق پیوست‌ها و الصاق‌های جیمیل به یکدیگر ارسال کنند.

در سال 2015، گوگل یک نسخه فیزیکی از گوگل ولت را معرفی کرد که اجازه می‌داد کاربران با استفاده از این کارت از دستگاه‌های کارتخوان، خرید‌های خود را انجام دهند. علاوه بر این، کارت‌های گوگل ولت، این اجازه را به کاربر می‌داد تا از دستگاه‌های خودپرداز بدون پرداخت هزینه کارمزد اضافی، وجه نقد دریافت کنند. 

عملکرد نسخه نرم افزاری گوگل ولت، وابسته به وجود NFC بود و دستگاه‌های کارتخوان به واسطه قابلیت NFC، امکان پرداخت بدون تماس را برای متقاضیان ایجاد می‌کردند. تا اینکه در ماه سپتامبر 2015، گوگل استفاده از NFC در گوگل ولت را کنار گذاشت و سرویس جدید اندروید پی را معرفی کرد. با این حال سرویس گوگل ولت، بعد از انتشار اندروید پی خرید‌های مبتنی بر اینترنت پلی استور را پشتیبانی می‌کرد.

اندروید پی

اندروید پی در طی مراسم گوگل IO در سال 2015 معرفی و منتشر شد. این نرم افزار در زمان عرضه با 70% از تلفن‌های همراه اندرویدی همخوانی داشت و در بیش از 700 هزار فروشگاه، مورد قبول واقع شد. در سال 2016، گوگل یک پروژه آزمایشی با نام "Hands Free"را در سیلیکون ولی به راه انداخت. در این پروژه، متقاضیان نیازی به استفاده از تلفن همراه و کارت‌های اعتباری برای پرداخت نداشتند و تنها با اعلام اطلاعات هویتی و تطبیق چهره افراد، پرداخت به واسطه گوگل صورت می‌گرفت.

در تاریخ 18 سپتامبر 2017، شعبه هندی گوگل، یک سرویس پرداخت جدید را معرفی کرد که در آن زمان با نام پروژه تز (Tez) شناخته می‌شد که در سال 2018 به صورت رسمی با نام گوگل پی نام گذاری مجددا شد.

ادغام گوگل ولت و اندروید پی و ایجاد گوگل پی

در 8 ژانویه 2018، گوگل اعلام کرد که گوگل ولت و اندروید پی با یکدیگر ادغام خواهد شد و برند کلی آن با نام گوگل پی شناخته خواهد شد. بعد از انتشار گوگل پی، شرکت گوگل این نرم افزار را به نسخه تحت وب گسترش داد و با مرورگر گوگل کروم سازگار شد و به واسطه قابلیت پرکردن فیلد‌ها به صورت خودکار توسط گوگل کروم، تکمیل اطلاعات به منظور پرداخت راحت‌تر شد.

گوگل پی
گوگل پی

در تاریخ 20 فوریه 2018، مراحل تغییر برند به نام گوگل پی ایجاد شد. طراحی جدید و معرفی فروشگاه‌های پشتیبانی کننده از گوگل پی، جزوی از تغییرات ایجاد شده بود. همچنین برنامه جدید عرضه شد یک API جدید را ارائه می‌داد که به واسطه آن، فروشندگان می‌توانستند سرویس پرداخت‌ خود را به وبسایت‌ها اضافه کنند.

تبدیل گوگل پی به گوگل ولت

در ماه ژانویه سال 2022، گزارشی توسط وبسایت معتبر بلومبرگ منتشر شد که طی آن اعلام شد گوگل قصد دارد سرویس گوگل پی را به یک کیف پول دیجیتال تغییر دهد. همچنین مشخص شد که گوگل قصد دارد برند گوگل ولت را احیا کند. 

در تاریخ 11 می 2022، گوگل به صورت رسمی طی مراسم گوگل IO، از گوگل ولت جدید رونمایی کرد و نرم افزار گوگل ولت از تاریخ 18 جولای در کشور آمریکا برای تلفن‌های همراه عرضه شد و جایگزین نرم افزار گوگل پی شد.

مقبولیت جهانی گوگل ولت

تا تاریخ جولای 2022، گوگل ولت در 39 کشور دنیا پشتیبانی می‌شود. این کشور‌ها عبارت‌اند از:

آمریکا بریتانیا کبیر سنگاپور استرالیا هنگ کنگ لهستان نیوزیلند ایرلند
بلژیک کانادا تایوان اسپانیا اوکراین برزیل جمهوری چک اسلوواکی
آلمان کرواسی ایتالیا دانمارک فنلاند نوروژ سوئد امارات
شیلی فرانسه سوئیس اتریش بلغارستان استونی یونان مجارستان
لتونی لیتوانی هلند پرتغال رومانی رژیم صهیونیستی قزاقستان  

 

در حال حاضر سرویس گوگل ولت اکثر بانک‌های مطرح کشور‌های نام برده شده را پشتیبانی ‌می‌کند. سرویس پرداخت گوگل از مسترکارت، ویزاکارت، دیسکاور، امریکن اکسپرس و ... در کشور آمریکا پشتیبانی می‌کند. همچنین کارت‌های بانکی بریتانیای کبیر نظیر بانک اسکاتلند، HSBC، MBNA و ... را نیز می پذیرد.

گوگل ولت
گوگل ولت

 

اضافه کردن کارت اعتباری در گوگل ولت

مراحل اضافه کردن کارت اعتباری در گوگل ولت و گوگل پی شبیه به یکدیگر است. در نتیجه در اینجا فقط در خصوص گوگل ولت، آموزش لازم را ارائه می‌کنیم:

  1. نرم افزار گوگل ولت یا گوگل پی را بر روی گوشی خود باز کنید.
  2. در پایین صفحه روی گزینه Add to Wallet ضربه بزنید.
  3. کارت پرداخت (Payment Card) را انتخاب کنید.
  4. اضافه کردن کارت اعتباری را انتخاب کنید.
  5. اطلاعات مربوط به کارت را وارد کنید و در پایین صفحه بر روی ذخیره سازی ضربه بزنید.
  6. قوانین استفاده را تایید کنید.
  7. اگر تایید اطلاعات از شما خواسته شد به یکی از روش‌های پیشنهادی اطلاعات وارد شده را تایید کنید.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «گوگل پی و گوگل والت؛ آشنایی با سرویس‌های پرداخت گوگل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره گوگل پی و گوگل والت؛ آشنایی با سرویس‌های پرداخت گوگل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.