زمان مطالعه: 2 دقیقه
گران ترین سند فوتبالی

گران ترین سند فوتبالی

یک سند فوتبالی مربوط به قرن 19 چه میزان ارزش دارد؟ پاسخ را باید در حراجی سات بای پیدا کرد!

در فصل 82ـ1881 تعداد تیمهای شرکت کننده جام حذفی انگلیس به 73 رسید تا در مرحله نخست 37 مسابقه برگزار شود. در دور دوم دیدار دو تیم ردینگ و وست اِند (1-1) خاتمه یافت اما اتحادیه تیم وست اند را به دلیل رعایت نکردن قوانین جام، از مسابقات کنار گذاشت. تیم ناس کانتی هم در این مرحله (5-3) ونزدی استرولرز را از پیش رو برداشت اما نتیجه این مسابقه توسط اتحادیه باطل شد و دو تیم در دیداری تکراری مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه ای که با برتری (11-1) ناتس کانتی خاتمه یافت!

با افزایش تیمها، از قرعه استراحت تیمها نیز کاسته شد و در مرحله سوم به جای پنج تیم ادوار گذشته، چهار تیم با قرعه استراحت روبه رو شدند. در نیمه نهایی هم خبری از استراحت تیمی نبود و چهار تیم اولد ایتونیانز، مارلو، شفیلد ونزدی و بلکبرن راورز آماده برگزاری مسابقه های این دور در چهارم و ششم مارچ 1882 شدند.

دو تیم بلكبرن راورز و شفیلدونزدی در نیمه نهایی ششم مارچ در زمین راگبی «سنت‌جان» (هادرسفیلد) رودروی یكدیگر قرار گرفتند. مساوی دو تیم كار را به دیدار تكراری در «ولی‌رنج» شهر منچستر كشاند. بلكبرن در این دیدار پیروز شد و اولین تیم غیر لندنی لقب گرفت که به فینال صعود می کند.

 اما با رسیدن این تیم به فینال، مساله سفر به لندن برای برگزاری مسابقه مطرح شد.

در جلسه هفدهم آوریل 1882 كه به پیشنهاد این تیم تشكیل شد، اتحادیه قبول نكرد كه هزینه سفر این تیم به لندن برای برگزاری دیدارنهایی را بپردازد. با این وجود بلکبرنی ها با پیراهن های راه راه آبی و سفید خود و با استفاده از ملی پوشان فوتبال انگلیس فرد هارگریوز، برادرش جان و جیمی براون در فینال حضور یافتند. پیروزی (1ـ0) اولد اتونیانز  برابر این تیم سبب شد كه برای آخرین بار یك باشگاه آماتور از جنوب جزیره فاتح جام گردد. باشگاههای آماتوری که به «جنتلمن های آماتور» معروف بودند.

گزارش ها درباره زننده گل و حتی دقیقه آن متفاوت است. ویلیام آندرسون محتمل ترین گزینه برای زننده گل است. اما برخی منایع از گلزنی رجینالد مک کالی می گویند. حتی دقیقه به ثمر رسیدن گل نیز مشخص نیست و سه منبع آن دوران از دقایق 8، 10 و 15 در مورد لحظه به ثمر رسیدن گل صحبت می کنند.

در «اتحادیه فوتبال در عصر ویکتوریایی» آمده است که مک کالی موفق به گلزنی شد. با این حال زمانی که تایمز در سال 1937 در بزرگداشت این مسابقه با مک کالی مصاحبه کرد، او هرگز مدعی گلزنی در فینال نشد و تنها گفت که در به ثمر رسیدن گل نقش داشته است. اما سه نشریه دیگر نوشتند که آندرسون پس از پاسهایی که مک کالی و دان به او دادند، موفق به گلزنی شد.

اما مهمتر از نتیجه مسابقه و زننده گل، مدرکی از این دیدار بود که در سال 2013 در حراجی سات بای فروخته شد. این کاغذ که لیست بازیکنان فینال و برنامه مسابقه رویش نوشته شده بود، 35250 پوند به فروش رسید تا رکورد گران ترین سند فوتبالی را از آن خود سازد.

نظر خود را درباره «گران ترین سند فوتبالی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گران ترین سند فوتبالی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.