زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی کریستوفر نولان

بیوگرافی کریستوفر نولان

کریستوفر نولان کارگردانی را از کودکی آغاز کرد وی کارگردان فیلم های معروف شوالیه تاریکی، انگاشته، دانکرک و اوپنهایمر است.

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان و فیلمنامه نویس معروف بریتانیایی-آمریکایی است. وی کارگردان فیلم‌هایی چون شوالیه تاریکی، بتمن آغاز می‌کند، دانکرک، انگاشته و اوپنهایمر است. فیلم اوپنهایمر او یکی از کارهای موفق سینمایی نولان می‌باشد که جوایز زیادی هم کسب کرده است. در ادامه با آسمونی باشید و بیوگرافی کریستوفر نولان این کارگردان مطرح جهان را ببینید.

نام و نام خانوادگی کریستوفر نولان
تاریخ تولد ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰
محل تولد لندن، انگلستان
ملیت بریتانیایی-آمریکایی
حرفه کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر اما توماس

 

کریستوفر نولان در مراسم اسکار 2024

درباره کریستوفر نولان

کریستوفر ادوارد نولان "Christopher Nolan" در تاریخ 30 ژوئیه 1970 در وست‌ مینستر، لندن به دنیا آمد. پدرش بریتانیایی بود و در زمینه تبلیغات کار می کرد و مادرش هم اهل آمریکا و مهماندار هواپیما و معلم زبان انگلیسی بود. نولان یک برادر بزرگتر به نام متیو و یک برادر کوچک‌ تر به نام جاناتان دارد. نولان از کودکی با دوربین و فیلمبرداری آشنا شد. وی با دوربین 8 میلی‌ متری پدرش از سن 7 سالگی شروع به فیلمبرداری از اسباب‌ بازی‌ هایش کرد و برای خودش فیلم می ساخت. او در همین سال های کودکی دوست داشت در آینده فیلمساز حرفه ای شود.

کریستوفر نولان در رشته ادبیات انگلیسی در کالج دانشگاهی لندن تحصیل کرد. در دوران دانشجویی رئیس انجمن فیلم دانشگاه بود. وی به همراه دوست‌ دخترش اما توماس که بعدها ازدواج کردند، فیلم ‌های 35 میلی‌ متری نمایش می ‌داد و با استفاده از پول آن در طول تابستان، فیلم ‌های 16 میلی ‌متری می‌ ساخت. آنها بعدها با همدیگر شرکت تولید فیلم سینکاپی فیلمز "Syncopy Inc" را تأسیس کردند.

کریستوفر نولان
کریستوفر نولان

زندگی هنری کریستوفر نولان

کریستوفر نولان بعد از فارغ ‌التحصیلی از دانشگاه، کارگردانی ویدئوهای شرکتی و تبلیغاتی را انجام می داد. کریستوفر سال 1997 فیلم کوتاه دودلباگ را ساخت. این فیلم مردی را نشان می‌ دهد که در جستجوی یک حشره است و زمانی که می‌ خواهد او را بکشد، متوجه می‌شود که آن تصویر کوچک‌ تری از خودش است. در سال 1998 نولان اولین فیلم بلندش به نام تعقیب را با سرمایه خودش و همکاری دوستانش ساخت. داستان تعقیب درباره یک نویسنده بیکار است که به امید یافتن ماجرایی برای نوشتن رمان، به تعقیب آدم‌ های مختلف می‌ پردازد و وارد یک مسئله جنایی می‌ شود.

وی سپس در سال 2000 فیلم یادگاری "Memento" را که برادرش جاناتان ایده آنرا به نولان داده بود ساخت. این فیلم در سپتامبر 2000 در جشنواره بین‌ المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و تحسین منتقدان را برانگیخت. سال 2002 بی‌ خوابی را ساخت و سال 2005 بتمن آغاز می‌ کند را نوشت و کارگردانی کرد.

از جمله فیلم های معروف دیگر کریستوفر نولان فیلم دانکرک است که سال 2017 ساخته شد و هری استایلز در آن نقش آفرینی کرده و این فیلم نامزد 8 جایزه اسکار شد و 3 جایزه از مراسم اسکار 2018 دریافت کرد. سال 2020 هم فیلم انگاشته را کارگردانی کرد. از جمله بازیگران فیلم انگاشته رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی هستند.

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان فیلم اوپنهایمر است. داستان فیلم درباره زندگی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی است که به عنوان پدر بمب اتمی شناخته شده‌ است. این فیلم در سال 2023 بر روی پرده سینماها خواهد رفت. کیلین مورفی بازیگر سریال معروف پیکی بلایندرز در نقش رابرت اوپنهایمر ایفای نقش خواهد کرد.

کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم دانکرک
کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم دانکرک

فیلم های کریستوفر نولان

  • 2023 اوپنهایمر
  • 2020 انگاشته
  • 2017 دانکرک
  • 2014 میان‌ ستاره‌ ای
  • 2012 شوالیه تاریکی برمی‌ خیزد
  • 2010 سرآغاز
  • 2008 شوالیه تاریکی
  • 2006 پرستیژ
  • 2005 بتمن آغاز می‌ کند
  • 2002 بی‌ خوابی
  • 2000 یادگاری
  • 1998 تعقیب

تصاویر کریستوفر نولان

کریستوفر نولان و همسرش اما توماس
کریستوفر نولان و همسرش اما توماس

کریستوفر نولان سال 1997 با دوست دوران دانشگاهش اما توماس ازدواج کرد. اما توماس تهیه‌کننده فیلم می باشد. حاصل این ازدواج چهار فرزند است.

دیدار کریستوفر نولان و شاهرخ خان در هند
دیدار کریستوفر نولان و شاهرخ خان در هند
کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم انگاشته
کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم انگاشته
کریستوفر نولان و هری استایلز در پشت صحنه فیلم دانکرک
کریستوفر نولان و هری استایلز در پشت صحنه فیلم دانکرک
کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم جدیدش اوپنهایمر
کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم جدیدش اوپنهایمر
کریستوفر نولان و همسرش در کنار هری استایلز در اکران فیلم دانکرک
کریستوفر نولان و همسرش در کنار هری استایلز در اکران فیلم دانکرک

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی کریستوفر نولان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی کریستوفر نولان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.