زمان مطالعه: 5 دقیقه
کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟

کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟

یکی از مکان های دیدنی و جذاب سعد آباد کاخ سبز است که با نام کاخ شهوند نیز شناخته می‌شود. این کاخ دارای یک سری آثار هنری می‌باشد که از جمله آن ها می‌توان به نشا

کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟ این سوال بیشتر کسانی است که می‌خواهند از این کاخ زیبا بازدید نمایند، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که موزه‌ای به نام کاخ سبز در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد تهران قرار دارد که یکی از زیباترین مکان های این شهر به شمار می‌رود. قبل از این که بنای کاخ شهوند تکمیل شود ساختمانی بود که به عليخان تعلق داشت. کاخ موزه ی سبز قبلا بر روی تپه‌ای بنا شده بود که معروف به تپه‌ی عليخان بود. لازم به ذکر است که علیخان آن زمان از زمین داران سرشناس بود. در این مقاله ما قصد داریم شما را به صورت کامل با اینکه کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟ آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

کاخ سبز
کاخ سبز

 

کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟

 از زیبا ترین كاخ‌هایی که در کشور ایران وجود دارد، كاخ شهوند است كه امروزه كاخ موزه‌ی سبز نیز ناميده می‌شود. كاخ شهوند محل اقامت رضاخان در سال ۱۳۰۷ بود که در شمال غربی مجموعه كاخ‌های سعدآباد و در نقطه‌‌ای مرتفع قرار دارد.

کاخ شهوند یک ساختمانی بود که به علیخان متعلق بود. بعد از اینکه رضاشاه این ساختمان را از علیخان خریداری نمود، اقدام به ساخت کاخ شهوند و یا کاخ موزه‌ی سبز کرد که ساخت و تکمیل این کاخ از سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۷ خورشیدی یعنی از زمان وزارت جنگی تا اوایل سلطنت آن به طول انجامید. سرانجام، با تلاش معماران و هنرمندان ایرانی کاخ شهوند یا کاخ موزه‌ی سبز، در دو طبقه زیر زمین و همکف در طی هفت سال کار ساخته شد. رضاشاه از زیرزمین به‌ عنوان انباری و از طبقه‌ی همکف به‌ عنوان دفتر کار و محل زندگی استفاده می‌کرد، هم چنین یک تالار غذا خوری بسیار مجلل با میز و صندلی‌های کنده‌ کاری شده و نقش کاری‌شده وجود داشت که برای پذیرایی میهمانان از ظروف سرامیک، چینی و هم چنین نقره‌ی ایتالیایی مخصوص، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معماری کاخ سبز یا کاخ شهوند

 با سعی و تلاش هنرمندان و معمار های ایرانی در مساحت ۱۲۰۳ مترمربع و دو طبقه زیرزمین و همکف کاخ سبز ساخته شده است. در این کاخ اکثر هنرهای ایرانی ازجمله آیینه‌ کاری، گچ‌ بری، حجاری، تذهیب و خاتم کاری را می‌توان مشاهده نمود. هم چنین در نمای بیرونی این کاخ سنگ‌های سبز بسیار زیبای معادن خمسه زنجان به کار رفته‌اند و به همین علت به آن کاخ موزه سبز نیز می‌گویند. طبقه‌ی همکف این کاخ محل زندگی و دفتر کار پادشاه پهلوی بود. این طبق از بخش های مختلف تشکیل شده است که یکی از این بخش‌ها، پلکان ورودی و سرسرا است هنگام بازدید از این پلکان، چهار ستون حجاری شده از سنگ مرمر سفید مشاهده می‌شود که از هدیه های دولت ایتالیا به پهلوی اول می‌باشد. بعد از مشاهده این پلکان‌ها می‌توان از سرسرای این کاخ نیز بازدید نمود که با دیوار کوب هایی از جنس برنز تزیین شده‌اند. در طبقه دیگر این کاخ زیر زمین وجود دارد که در زمان رضاشاه به عنوان انباری و در زمان محمدرضا شاه به عنوان پذیرایی از میهمانان خارجی به بخش اول افزوده شده است. لازم به ذکر است که در این زیرزمین، اتاق‌هایی هستند که دارای دو اتاق خواب می‌باشند. این اتاق‌ها در دو سوی اتاق پذیرایی قرار گرفته و دیوارهای آن با ساتن فرانسه پوشیده شده‌ است و موکت آن که دارای حاشیه‌های آبی رنگ می‌باشد، توسط هنرمندان انگلستان بافته شده است.

اشیای تاریخی و آثار هنری که در کاخ موزه‌ی سبز وجود دارد.

در این کاخ یک سری آثار هنری و اشیای تاریخی وجود دارد که عبارتند از:

فرش تالار آیینه

یکی از نمونه‌های شاهکار فرش که در در تالار آیینه وجود دارد بافت فرش ۷۰ متری است که ۱۲۰ رج دارد و نیز اثر استاد عبدالمحمد عمواغلی می‌باشد، طرح زیبای این فرش گلدانی است که در آن دسته گل مجللی قرار دارد و به فرمان رضاخان بافته شده است و در قسمت بالای آن کتیبه‌ای وجود دارد و تاریخ این کتیبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۰۷ می‌باشد. آقای جلیل جداری یکی از استادان مجرب است که قسمت‌هایی از این فرش را در سال ۱۳۷۱ الی ۱۳۷۳ مرمت کرده است.

فرش

گلدان‌هایی که از سنگ مرمر تزئین شده‌اند

در کاخ موزه‌ی سبز، نمونه ای از گلدان‌های سنگ مرمر وجود دارد که تزئینات آن با برنز انجام شده است و در اقامتگاه پهلوی اول نگهداری می‌شود و نمونه‌ای از زیبایی هنر در دوران لویی شانزدهم است. بیشتر تزئینات و مبلمانی که در کاخ شهوند وجود دارد متعلق به دوران پهلوی دوم است که به وسیله فرح دیبا از گالری‌های فروش عتیقه و حراجی‌ها خریداری شده است.‌ لازم به ذکر است که این آثار، دارای امضاء یا نشان نبوده و نام هنرمندان آن‌ها معلوم نمی‌باشد.

گلدان های تزئین شده با سنگ مر مر

ابزار مرصع‌ کاری شده با سنگ یشم

در کاخ موزه‌ی سبز نمونه‌ هایی از مرصع‌ کاری های زیبا روی سنگ یشم وجود دارد که به فرمان رضا شاه و با مهارت استادان ایرانی برای استفاده در میز کار ساخته شده‌ که نگاه هر بیننده را به خود جذب می‌کند. این مجموعه ها که شامل جای دوات، جای کاغذ، قلمدان،‌ مهر، پاکت ‌باز کن و شمعدان هستند از سنگ یشم زمرّدین ساخته شده‌اند که با جواهراتی همچون الماس و یاقوت قرمز و...مرصع‌ کاری شده‌ است. یکی از شاخه‌ های صنایع دستی سنگی هنر مرصع‌ کاری است.‌ لازم به ذکر است که هر وسایلی که با جواهر تزئین شده است مرصع کاری نامیده می‌شود. به عبارت دیگر مرصع‌ کاری گذاشتن جواهر و نیز سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی بر روی ظروف، اشیاء تزئینی، زیور آلات و وسایل دیگر است.

ابزار مرصع کاری شده

فرش نفیس راور

 از دیگر آثار ارزشمندی که در کاخ موزه‌ی سبز یا کاخ شهوند وجود دارد فرش زیبای اتاق انتظار است که به دست هنرمندان راور کرمان بافته شده است. عرض این فرش ۶.۱۳، طول آن ۱۰.۸۵، مساحت آن ۶۶.۵۱ و شماره رج آن ۵۰ است.

قالیچه‌ی دستباف استاد حکمت نژاد

هنرمند این اثر استاد حکمت نژاد است و ابعاد این قالیچه ۴۷/۱ * ۲۰/۲ سانتی‌متر می‌باشد. قالیچه‌ی اصفهان زمینه‌ ای کرم‌ رنگ دارد که از نوع برگ خرمایی بوده و دارای چهار حاشیه می‌باشد، حاشیه های بیرونی این قالیچه به شکل فرم‌های دندانه‌ دار هستند. این قالیچه از ابریشم و پشم بافته شده که رنگ های به کار رفته در قالیچه دستباف، قهوه‌ای، کرم، قرمز آجری، آبی و سرمه ای هستند. لازم به ذکر است که در قسمت بالای این قالیچه نام اصفهان حکمت‌ نژاد بافته شده است.

فرش نفیس راور

تابلو نقاشی گلدان گل

در کاخ موزه‌ی سبز آثار نفیسی وجود دارد که یکی از آن ها تابلو نقاشی گلدان گل است.‌ این گلدان با استفاده از رنگ روغن روی بوم توسط هنرمند هلندی، آرنولد بلومر کشیده شده است. در این تابلو گلدانی وجود دارد که روی یک میز مرمر است و داخل آن پر از گل‌های چهار فصل می‌باشد. رنگ های گرم بسیاری همچون قرمز و صورتی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و تمام گل ها با دقت فراوان و منحصر به فردی نقاشی شده‌اند که نشان می‌دهد استاد مهارت‌ بسیار زیادی در کشیدن این نقاشی داشته است. لازم به ذکر است که این نقاشی نمادی از سبک نقاشی هلندی می‌باشد.

تابلو نقاشی گلدان گل

نشان و مدال ذوالفقار

یکی دیگر از آثاری که در کاخ موزه‌ی سبز وجود دارد، نشان و مدال ذوالفقار است که به دوران پهلوی اول تعلق دارد. نشان و مدال ذوالفقار در طبقه‌ی اول موزه کاخ سبز است که در یکی از ویترین‌های این کاخ به نمایش گذاشته شده است. این نشان و مدال، فقط برای درجه‌ داران و افسران داده می‌شد که نشان جنگ های ارتش شاهنشاهی ایران بود و تنها برای جنگ‌های خارجی اختصاص داشت.

نشان و مدال ذوالفقار

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کاخ سبز یا کاخ شهوند کجاست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.