زمان مطالعه: 4 دقیقه
پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی ماده ای است که از شیر به وجود می اید. در واقع پروتئین شیر شامل دو نوع پروتئین است. %80 پروتئین را کازیین و %20 دیگر را پروتئین وی تشکیل می دهد.

هنگام تولید پنیر وی از رشته های جامد پنیر جدا می شود و در کنار سایر مایعات می ماند. پس از جدا شن وی طی چندین مرحله و پردازش بیشتر، یک پودر تقریبا بدون تست به وجود می اید که می توان از آن پروتئین در شکلات ها یا شیرین های پروتئینی استفاده  و یا به صورت پودر ان را مصرف کرد.

مثل تمامی پروتئین ها (مرغ- گوشت گاو- تخم مرغ- سویا- برنج- کنسرو و غیره) وی هم از اسید های آمینه تشکیل شده است که بدن می تواند از آن برای رشد ماهیچه و تعمیر بافت ها استفده کند. اما غلظت بالای آن از اسید های زنجیره شاخه ای به ویژه لوسین به وجود می آید که این پروتئین را از دیگر پروتئین ها متمایز می کند.

 

کار پروتئین وی چیست؟

برای شروع باید به این نکته توجه کنیم؛ وی یک پروتئین کامل است. این بدین معناست که وی همه 9 اسید امینه ضروری بدن را برای سنتز پروتئین، داراست. ما این اسید آمینوها را "ضروری" می نامیم زیرا بدن قادر به تولید انها نیست و شما با رژیم غذایی مناسب می توانید این آمینو اسیدها را به بدن خود برسانید.

وی در گروه اسیدهای آمینو سه تایی ضروری که به عنوان آمینو اسید های زنجیره ای شناخته میشوند قرار دارد:

لوسین- ایزولوسین و والین.

این آمینو اسیدها به حفظ توده عضلانی بدن کمک کرده همچنین این آمینو اسیدها می توانند به عنوان یک منبع انرژی در برای تمرینات طولانی مدت یا شدید استفاده شود.

به طور خاص- لوسین نشان داده است که بیشترین تاثیر را در میزان سنتز پروتئین عضلانی داراست و باعث رشد عضلات و قوی تر شدن شما میشود. یک پیمانه پروتئین وی حدودا 25 گرم است و حدود 3 گرم لوسین دارد. این در صورتی است که معمولا 2.3 گرم لوسین در پروتئین کازیین  و 1.5 گرم در سویا وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده  سنتز بهتر پروتئین در حضور حداقل 2.5 گرم لوسین انجام  می شود.

 

تفاوت بین وی تغلیظ شده- مجزا شده و هیدرولیزت

پروتئین وی تغلیظ شده؛  وی تغلیظ شده حدودا %80 پروتئین است و معمولا دارای مقدار بیشتری چربی و کربوهیدرات در مقایسه با دو نوع دیگر پروتئین وی می باشد.

 

پروتئین وی مجزا شده؛ این نوع وی پروتئین تمام مقدار چربی و لاکتوز را حذف کرده است این پروتئین مجزا شده دارای %95-90 پروتئین است.

 

پروتئین وی هیدرولیزت؛ این نوع وی به لقب " پیش هضم شده" داراست. بدین معنی که  بخش های مختلف آن از قبل تجزیه شده اند. این عمل باعث کاهش زمان هضم نسبت به دو نوع دیگر وی می شود. هر دو پروتئین وی تغلیظ شده و مجزا شده را می توان از طریق پروتین وی هیدرولیزت ساخت. بر همین اساس محتوای پروتئین وی هیدرولیزت متفاوت با دو نوع دیگر است.

 

کدام پروتئین وی برای شما بهتر است؟

 با نگاهی مختصر به لیست بالا شما می بایست فکر کنید که وی مجزا شده و وی هیدرولیت بسیار مرطوب تر وی تغلیظ شده است. با این حال، مطالعات طولانی مدت ثابت کرده اند که یک فرم وی  برای رشد عضلانی و ترمیم بافت ها نسبت به دیگر انواع برتر است. بر اساس شیوه زندگی و بودجه خود شما می توانید بهترین نوع وی را انتخاب کنید.

اگر بودجه شما زیاد نیست و به دنبال مزه در پروتئین خود هستید از وی تغلیظ شده استفاده کنید. میزان چربی و کربوهیدرات موجود در وی تلغیظ شده به خاطر رنگ و مزه موجود در این نوع  وی است. از طرف دیگر- اگر شما رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می کنید انتخاب شما پروتئین وی مجزا شده باشد. اگر شما به لاکتوز حساسیت دارید و شاخص گلیسمی شما را آزرده می کند- انتخاب شما پروتئین وی هیدرولیزت باشد.

 

مزایای پروتئین وی

پروتئین وی می تواند تاثیر بسزایی در تمرین مقاومتی شما داشته باشد. تحقیقات ثابت کرده اند که ترکیب مکمل پروتئین وی با تمرینات استقامتی می تواند باعث افزایش بیشتر قدرت عضلانی  و توده عضلانی داشته باشد. پژوهشگران طی مطالعه ای که در مجله بین الملی تغذیه و متابولیسم ورزشی به ثبت رسید به این نتیجه رسیدند که افرادی که از پروتئین وی در طول تمرین خود استفاده می کنند تقریبا %5( یا 5.5 پوند) در مقایسه با کسانی که از مکمل استفاده نکردند، افزایش بیشتر توده عضلانی داشتند

بعد از مقایسه پروتئین وی با کازیین و سویا بعد از 10 هفته تمرین استقامتی در افراد- پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که وی پروتئین باعث بهبود بیشتر قدرت و اندازه عضلات می شود. افرادی که مکمل وی مجزا شده استفاده کرده بودند در طی 10 هفته تمرین استقامتی رشد ماهیچه ای و چربی سوزی بشتری در مقایسه با پروتئین کازیین داشته اند.

 

کاهش وزن به روش سالم:

 پروتئین به دلیل توانایی آن در حمایت از کاهش وزن به روش سالم شناخته شده است. پروتئین کاملترین مواد مغذی است و رژیم های پروتئینی خوب می توانند به افزایش متابولیسم و کاهش وزن دراز مدت کمک کنند.

 

چه زمان و چطور پروتئین وی را مصرف کنیم؟ قبل یا بعد از تمرین؟

افراد به طور رایج بین 30-25 گرم پروتئین وی برای هر وعده استفاده می کنند. پروتئین را می توان بین 2-1 ساعت قبل از تمرین یا بلافاصله بعد از تمرین مصرف کرد. این را در نظر داشته باشید بین 3-2 ساعت بعد از تمرین هم می توان مکمل خود را مصرف کنید ولی ترجیحا بلافاصله بعد از تمرین بهتر است.

بر اساس رژیمی که دنبال می کنید میزان مصرف پروتئین شما می تواند متغیر باشد. پروتئین وی را می توان حتی به عنوان یک وعده غذایی مصرف کرد.

 

نکته پایانی

پروتئین وی مکمل بسیار خوب و عالی در کنار رژیم غذایی است، اما نه به جای رژیم غذایی. پروتئین وی یکی از کاملترین و شناخته شده ترین مکمل هاست که می تواند نقش بسزایی در رژیم و تمرین ورزشکاران داشته باشد.

                          

 

نظر خود را درباره «پروتئین وی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پروتئین وی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.