زمان مطالعه: 1 دقیقه
معرفی پارک ملی توران

معرفی پارک ملی توران

پارک ملی توران، آفریقای ایران لقب دارد که بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران در روستای کویری قلعه بالا، است.

پارک ملی توران جزئی از منطقه حفاظت شده خارتوران، آفریقای ایران لقب دارد که بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران در روستای کویری قلعه بالا، است. پارک ملی خارتوران، مشهور به دروازه حیات وحش توران با مساحتی نزدیک به 1,470,000 هکتار، گونه های جانوری بسیاری از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان را در خود جای داده است.

تاریخچه پارک توران

پارک ملی توران
پارک ملی توران

پارک توران در سال 1351 به عنوان منطقه حفاظت‌شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال 1355 قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد در همان سال مجموعه توران از طرف یونسکو عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره را نیز دریافت کرد؛ سپس در سال 1381 قسمت‌های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت.

گونه های جانوری در پارک توران

  • 41 گونه پستاندار
  • 167 گونه پرنده
  • 42 گونه خزنده
  • 2 گونه دوزیست

یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران

آدرس پارک ملی توران
آدرس پارک ملی توران

تنها دو زیستگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها همین پارک ملی توران است و دیگری پناهگاه حیات وحش میاندشت در خراسان شمالی. تنها این دو منطقه هستند که در آن‌ها یوزپلنگ ماده وجود دارد و یوزهای مناطق دیگر همگی نر هستند.

پوشش گياه پارک ملی توران

پوشش گياهي اين منطقه و تپه هاي ماسه اي حاشيه این جاذبه به علت چراي بي رويه و بوته كني شديد بشدت تخريب شده بطوري كه حدود 850 هكتار از تپه هاي ماسه اي اطراف روستا كاملاً بدون پوشش گياهي شده است و به صورت تپه هاي ماسه اي فعال، روستاها را تهديد مي کند.

پارک ملی توران کجاست؟

پارک ملی توران کجاست
پارک ملی توران در استان سمنان

پارک ملی توران در استان سمنان واقع شده است اما حدود 4 ساعت با شهر سمنان فاصله دارد! توران در شرقی‌ترین قسمت استان سمنان و چسبیده به خراسان رضوی قرار گرفته است. دسترسی به پارک ملی توران از طریق جاده شاهرود سبزوار است و با عبور از میامی، در سه راهی بیارجمند باید مسیر خود را به سمت جنوب تغییر دهید. برای رسیدن به محدوده پارک ملی باید خود را به بیارجمند برسانید.

لوکیشن پارک ملی توران

تصاویر پارک ملی توران

یوز ایرانی در پارک ملی توران
یوز ایرانی در پارک ملی توران
 پارک ملی توران
پارک ملی توران
 گوزن در پارک ملی توران
 گوزن در پارک ملی توران
حیوانات پارک ملی توران
حیوانات پارک ملی توران
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی پارک ملی توران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی پارک ملی توران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.