زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با اسلوونی، پدیده سال گذشته لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران

آشنایی با اسلوونی، پدیده سال گذشته لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران

در رقابتهای لیگ ملتهای والیبال 2021 تیم اسلوونی با برتری مقابل بزرگان والیبال، نام خود را در بین صدرنشینان جدول مسابقات جای داد.

مهدی زارعی-تیم ملی والیبال کشورمان با برتری(3-0) در رقابتهای لیگ ملتهای والیبال، اولین برد خود در برابر اسلوونی را در این مسابقات جشن گرفت. ایران در حالی به راحتی در هر سه ست به پیروزی رسید که اسلوونیایی ها در ست اول تا امتیاز 24 پیش آمدند اما سرانجام(26-24) باختند. ست دوم به لطف سرویس های فوق العاده ملی پوشان کشورمان (25-14) به سود کشورمان خاتمه یافت و سرانجام در آخرین ست ایران(25-21) به برتری دست یافت. به این ترتیب رقابت کشورمان با اسلوونی حال و هوایی متفاوت با مسابقه سال قبل دو تیم داشت.

سال گذشته والیبال کشورمان در حالی برای اولین بار در رقابتهای لیگ ملتهای والیبال، مقابل اسلوونی قرار گرفت که از بد جادثه، اسلوونی در بهترین شرایط ممکن بود و ایران شکستها را یکی پس از دیگری متحمل می شد. در مسابقه رودر روی دو تیم هم اسلوونی هرچند در ابتدا(25-14) از ایران باخت. اما در سه ست پیاپی( 25-20)، (25-19) و (32-30) پیروز شد و سرانجام با 12 برد و 3 باخت به کار خود در مرحله نخست پایان داد. نتایج درخشانی که سبب شد اسلوونی عنوان سوم مرحله نخست را از آن خود کرده و راهی نیمه نهایی تورنمنت شوند. هرچند که دو باخت(3-0) در برابر لهستان و فرانسه در انتظار این تیم بود و کسب عنوان چهارمی لیگ ملتها برای اسلوونی. اما والیبال اسلوونی دو دهه قبل، شرایطی کاملا متفاوت با امروز داشت.

اولین بار که اسلوونی در والیبال قهرمانی اروپا شرکت کرد، مربوط به سال 2001 بود و رقابتهایی که به میزبانی جمهوری چک برگزار شد. در آن سال اسلوونی در گروه اول رقابتها همراه با پنج تیم دیگر قرار داشت و هر پنج مسابقه خود را در برابر جمهوری چک، روسیه، هلند، بلغارستان و اسلواکی شکست خورد. به جز باخت(2-3) مقابل اسلواکی، این تیم تنها توانست یک ست در بازی با جمهوری چک برنده شود و با شکست(3-0) در تمام مسابقات خود نشان داد که راه درازی برای رسیدن به جمع بزرگان والیبال اروپا، پیش روی این تیم مانده است. در آن سال اسلوونی نهم شد و برای شرکت در دوره بعدی مسابقات قهرمانی اروپا شش سال منتظر ماند.

آشنایی با اسلوونی، پدیده رقابتهای لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران

در سال 2007 رقابتها در روسیه برگزار شد و والیبال اسلوونی در گروه سوم مسابقات در برابر اسپانیا، فرانسه و اسلواکی حرفی برای گفتن نداشت و فقط یک ست را از اسپانیا و یک ست را از اسلواکی برد و در پایان تورنمت، در بین 16 تیم شرکت کننده، شانزدهم شد.

در آن سال اسلوونی در چهارمین دوره لیگ اروپا هم شرکت کرد. اسلوونی در گروهی که تیمهای پرتغال، یونان و چک حضور داشتند، با 9 برد و 3 باخت صدرنشین شد و به جمع چهار تیم برتر لیگ اروپا صعود کرد. دو شکست(3-1) در برابر اسپانیا و اسلواکی عنوان چهارم لیگ را نصیب اسلوونی کرد؛ نتیجه ای که نخستین عنوان اسلوونی در والیبال اروپا محسوب می شد.

با این حال، آنها در رقابتهای قهرمانی اروپا همچنان در شمار ضعیف ترین ها بودند و در رقابتهای سال 2009 ترکیه، باز هم سه مسابقه خود را در برابر یونان، اسپانیا و اسلواکی باختند و مسابقات را با عنوان پانزدهم به پایان رساندند. صعود اسلوونی از مرحله گروهی رقابتهای 2011 اروپا، درخشان ترین نتیجه آنها به شمار می آمد. در آن سال اسلوونی با برتری(3-2) مقابل ترکیه و (3-0) در برابر اتریش و شکست(3-1) از صربستان از گروه خود صعود کرد. اما در پلی آف (2-3) از فنلاند باخت تا با عنوان نهمی به کار خود خاتمه دهد. هر چند همین مقام و عنوان سومی لیگ ملتهای اروپا در آن سال، نشان می داد که اسلوونی از تیمهای درجه 2 اروپا فاصله گرفته است.

آشنایی با اسلوونی، پدیده رقابتهای لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران

بعد از یک عنوان سیزدهمی در مسابقات سال 2013 اروپا در لهستان و دانمارک و یک برنز دیگر در لیگ ملتهای اروپا در سال 2014، سرانجام نقطه عطف والیبال اسلوونی فرا رسید. در دور گروهی رقابتها اسلوونی بعد از برد(3-0) مقابل بلاروس از لهستان و بلژیک (3-1) باخت و به عنوان تیم سوم گروه خود، راهی مرحله پلی آف شد. از اینجا بود که درخشان ترین نتایج تاریخ والیبال اسلوونی تا آن زمان اتفاق افتادند. آنها هلند را (3-0) بردن و با برتری(3-2) مقابل لهستان به نیمه نهایی رسیدند. برد(3-1) بر ایتالیا، اسلوونی را فینالیست کرد و هر چند آنها(3-0) از فرانسه شکست خوردند، ولی عنوان نایب قهرمانی اروپا را از آن خود کردند و به جمع بزرگان قاره سبز وارد شدند.

آشنایی با اسلوونی، پدیده رقابتهای لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران

دو سال بعد اسلوونی باز هم تو گروه خود سوم شد و یاز هم مرحله پلی آف را با برد(3-0) مقابل لهستان شروع کرد اما این بار در یک چهارم نهایی (3-0) از روسیه باخت و هشتم شد. اما در سال 2019 باز هم روند درخشان خود را ادامه داد و این بار به دنبال روسیه و بالاتر از ترکیه، فنلاند، مقدونیه شمالی و بلاروس به پلی آف رسید. بلغارستان، روسیه و لهستان را با نتایج(3-1) شکست داد و با شکست(3-1) از صربستان مجددا نایب قهرمان اروپا شد.

مرور نتایج سالهای قبل اسلوونی و روند رو به رشد آنها در دو دهه اخیر، نشان می دهد که عملکرد درخشان آنها، به هیچ عنوان اتفاقی نیست و فقط ادامه صعود اسلوونی در والیبال اروپا و جهان است.

نظر خود را درباره «آشنایی با اسلوونی، پدیده سال گذشته لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با اسلوونی، پدیده سال گذشته لیگ ملتهای والیبال و حریف ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.