زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز از رقابتهای قایقرانی آبهای آرام

همه چیز از رقابتهای قایقرانی آبهای آرام

تا به حال اندیشیده اید که چه تفاوتی بین رقابتهای قایقرانی کانو و کایاک وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید با مسابقات آبهای آرام آشنا شوید.

قایق‌رانی در آب‌های آرام

به مسابقات قایق‌رانی كه در آب‌های راكد و بدون موج برگزار می‌شود، «قایق‌رانی در آب‌های آرام» می‌گویند. با توجه به اینكه فشار آب در مكان‌های طبیعی چون رودخانه و دریا با توجه به شرایط آب‌وهوا تغییر می‌كند (مثلاً در هنگام مد ارتفاع امواج و میزان آب‌های ساحل افزایش می‌یابد)، مسابقات آب‌های آرام در دریاچه‌های مصنوعی برگزار می‌شود. این دریاچه‌ها با محیط بیرون ارتباطی ندارند و فشار آب در آن‌ها ثابت است.

 

*ویژگی پیست قایق‌رانی

طول یك پیست قایق‌رانی حداقل 2500 متر، عرض آن حداقل 90 و عمق آن حداقل 2 متر است. ارتفاع پیست نسبت به سطح دریاهای آزاد نباید زیاد باشد؛ زیرا هر چه ارتفاع افزایش یابد، میزان اكسیژن هوا كمتر و تنفس برای ورزشكاران دشوارتر می‌شود.

در ابتدای خط استارت اسكله‌های كوچكی به نام «پانتون» وجود دارد كه انتهای قایق‌ها به آن مماس می‌شود. در انتهای پیست هم ساختمانی چند طبقه وجود دارد كه داوران در طبقات مختلف آن مستقر می‌شوند تا مسابقه را بهتر ببینند.

 

قایق كایاك (kayak)

قایق كایاك، قایقی سبك و باریك است كه فضایی كوچك (فرورفتگی كوچك) برای نشستن دارد. این فضا «نشیمن‌گاه» نامیده می‌شود. قایق‌ران در نشیمن‌گاه می‌نشیند، پای خود را به صورت صاف و كشیده قرار می‌دهد و به پارو زدن می‌پردازد. كایاك یك سُكان دارد كه باعث فقط كنترل قایق می‌شود. عرض آن‌ها كاملاً صاف است و در بدنه آن هیچ‌گونه تقعری دیده نمی‌شود. مسابقات كایاك مردان و زنان شامل سه مسابقه است؛

 

كایاك یك نفره: این مسابقه با علامت اختصاری (k1) نشان داده می‌شود. «1» نشان‌دهنده تعداد قایق‌رانان درون هر قایق و «k» حرف ابتدایی كایاك در زبان انگلیسی است. در مسابقات k1 طول قایق حداكثر 520 سانتی‌متر و وزن سبك‌ترین نوع آن 12 كیلوگرم است. هر چه وزن قایق كمتر باشد، قایق‌ران می‌تواند با سرعت بیشتری در آب به پیش رود.

 

كایاك دو نفره (k2): حداكثر طول قایق‌های k2، 650 سانتی‌متر است (قایق‌های k2 مخصوص مسابقات المپیك این اندازه را دارند.) برای عرض این قایق‌ها اندازه مشخصی تعیین نشده است امّا هرچه عرض قایق كمتر باشد، سرعت آن افزایش می‌یابد.

فاصله دو قایق‌ران از یكدیگر 150 سانتی‌متر است. سبك‌ترین نوع k2، 18 كیلوگرم وزن دارد.

 

كایاك چهارنفره (k4):

سبك‌ترین قایق‌های k4، 30 كیلوگرم وزن دارند. این قایق‌ها دارای چهار نشیمن‌گاه برای نشستن چهار قایق‌ران هستند؛ بنابراین، اگر بیش از حد انعطاف داشته باشند، سنگینی وزن چهار قایق‌ران سبب می‌شود كه قسمت مركزی قایق، بیشتر در آب فرو رود و قایق حالتی موزی شكل پیدا كند. در چنین حالتی، بالا رفتن امواج ناشی از پارو زدن موجب كاهش سرعت می‌شود. طول این قایق‌ها 11 متر است.

 

*صندلی در كایاك

صندلی قسمتی از كایاك است كه قایق‌ران روی آن می‌نشیند و پارو می‌زند. صندلی‌ها از چوب یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند. ارتفاع صندلی تنها 5 سانتی‌متر از سایر نقاط قایق بیشتر است. هر چه ارتفاع صندلی كمتر باشد، قایق‌ران درون قایق تعادل بیشتری دارد و هر چه ارتفاع صندلی بیشتر باشد، قایق نامتعادل‌تر است. بعضی صندلی‌ها كمی برآمدگی به عقب دارند.

 

شكل برگزاری مسابقه

در رقابت كایاك، پاروها دو كفه دارند و قایق‌رانان درحالی‌كه در قایق نشسته‌اند و زانوهایشان خم شده است، پس از فرمان شروع، یك بار با كفه راست و بار دوم با كفه چپ آب را می‌شكافند. هر قایق‌رانی كه زود از خط پایان عبور كند، برنده مسابقه خواهد شد.

 

قایق‌های كانو (canoe)

مسابقات كانو از جمله رقابت‌های آب‌های آرام است كه در آن قایق‌رانان از پاروهای تك كفه استفاده می‌كنند و به جای اینكه در قایق بنشینند، در آن زانو می‌زنند (یعنی یك زانوی آن‌ها روی قایق و زانوی دیگر با زاویه 90 درجه بالاتر از سطح قایق قرار می‌گیرد.)

 

*شباهت مسابقات كانو و كایاك

در رقابت‌های كانو و كایاك، علاوه بر مسیرهای هم‌اندازه (مثل 500 متر كه هم در مسابقات كانو و هم در كایاك وجود دارد)، پاروها تحت هیچ شرایطی به قایق‌ها متصل نمی‌شوند و به این ترتیب، آزادی عمل قایق‌ران از بین نمی‌رود.

مسافت

در رقابت‌های كانو و كایاك، مسیر مسابقه برای زنان و مردان مشابه است و رقابت‌ها در مسیرهای 200 متر، 500 متر، 1000 متر و 5000 متر برگزار می‌شود.

 

تعداد نفرات در مسابقات كانو

رقابت‌های كانو در بخش تك‌نفره، دو نفره و چهارنفره برگزار می‌شود. این رقابت‌ها را با علامت‌های c1، c2 وc4 نشان می‌دهند. در این علامت‌ها ز ابتدای كلمه كانو در انگلیسی و عدد جلوی آن، تعداد نفرات روی یك قایق است.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «همه چیز از رقابتهای قایقرانی آبهای آرام» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز از رقابتهای قایقرانی آبهای آرام فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.