زمان مطالعه: 1 دقیقه
نرخ مالیات خودرو چیست؟

نرخ مالیات خودرو چیست؟

مالیات خودور یکی از انواع مالیلت های پرداختی می باشد که فقط شامل کسانی می شود که قیمت خودرو آن ها از سقف معافیت اعلامی از سوی دولت بیشتر باشد.

پس از گذشت سال ها از آغاز تمدن بشری، دولت ها به مرور گونه های جدیدی از مالیات را به قوانین خود اضافه کرده اند و بر اساس این قوانین، اقدام به دریافت مالیات بیشتر از شهروندان خود نموده اند. مالیات خودرو نیز یکی از همین گونه مالیات های اعمال شده می باشد. دولت کشورمان نیز در یک بررسی اقتصادی کلان در سال گذشته تصمیم گرفت جزئیاتی را با هدف کسب مالیات از قشر مرفه جامعه در بودجه سنواتی سال 1402 بگنجاند تا نسل جدیدی از مالیات ها در کشورمان پایه گذاری شود.

جدول مالیات خودرو در سال 1402

ارزش خودرو مالیات
تا مبلغ 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، 1%
تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان، 2%
تا مبلغ 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3%
بیش از 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان، 4%

 

اگر مالیات ندهیم، خودرو قابل انتقال است؟

مالیات در بخش خودرو دو قسمت است که یک قسمت مربوط به خودروهای لوکس و دیگری مربوط به مالیات نقل و انتقال است. در هر دو حالت، اگر مالک خودرو قصد داشته باشد خودروی خود را بفروشد، باید ابتدا مالیات اعمال شده بر خودرو را تسویه کند. درست مانند همان مساله برگ سبز خودرو و سند قطعی که گفته می‌شود حتی در صورت حذف الزام به ثبت سند قطعی خودرو، باز هم راهی برای پرداخت این مالیات باز می‌شود چرا که بخشی از هزینه‌های دریافت شده در دفتر اسناد رسمی مربوط به مالیات نقل و انتقال ماشین است.

عوارض سبز خودرو چیست؟

این نوع عوارض که مالیات بر آلایندگی خودرو محسوب می‌شود، بر اساس رتبه‌بندی انرژی مورد تایید سازمان ملی استاندارد اخذ شده و مقدار آن برای انواع ماشین‌های سواری و وانت‌های دو کابین، از صفر تا ۵ درصد متغیر است. به طور مثال خودرویی که رده انرژی آن E باشد، مشمول ۲ درصد مالیات بر آلایندگی است. این قانون از نیمه دی ۱۴۰۰ اجرایی شده و خودروهای شهرهای آلوده نیز مشمول این عوارض هستند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نرخ مالیات خودرو چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نرخ مالیات خودرو چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.