زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیدار با ترکیه، سخت ترین لحظات زندگی ناصرحجازی

دیدار با ترکیه، سخت ترین لحظات زندگی ناصرحجازی

ناصر حجازی در نخستین سفر خود با تیم ملی ایران، 12 بار دروازه خود را باز شده دید!

 

باید به جوانها و بی تجربه ها میدان داد.

 

این عبارت کلیشه ای را بارها و بارها در ورزش شنیدیم. اما در عمل، این اعتماد کمتر به چشم آمده است، مگر زمانی که یک مربی خارجی در فوتبال ایران حضور داشت و توجهی به نامهای بزرگ نکرد.نیم قرن قبل، فوتبال ایران در سال 1968 قهرمان جام ملتهای آسیا شده بود و به فاصله یک سال بعد از قهرمانی، باید راهی ترکیه می شد تا در مسابقات جام سنتو به میدون برود. هنوز عزیز اصلی دروازه بان اصلی تیم ملی ایران بود و کمتر کسی حاضر می شد این ریسک را انجام بدهد و او را از ترکیب اصلی کنار بگذارد. اما زدراوکو رایکوف، مربی یوگسلاوی تیم ملی برای شرکت در جام سنتو، انتخابهای عجیبی در ترکیب انجام داد. او از ناصر حجازی و مهدی عسگرخانی دعوت کرد تا به تناوب درون دروازه تیم ملی قرار بگیرند.

ناصر حجازیقبل از جام سنتو، ایران در چند بازی دوستانه در شوروی به میدان رفت. رقبای ایران، تیمهای معروفی نبودند؛ با این حال، انتخاب اول رایکوف، در سه مسابقه 12 گل خورد. کار به جایی رسید که حتی مدافعان تیم ملی دیگر اعتمادی به او نداشتند. اما در بازی حساس مقابل تیم ملی ترکیه هم، رایکوف دوباره از حجازی درون دروازه استفاده کرد. نتیجه هولناک بود. دروازه بان باشگاه نادر در همان نیمه اول 4 گل خورد و باز هم شاهد بود که مدافعان باتجربه تیم ملی بر سرش فریاد کشیدند.

حجازی بین دو نیمه از رایکوف خواست که او را تعویض کند. اما مرد یوگسلاو که زودتر از همه، پی به استعداد او برده بود، توجهی به صحبت او نکرد و دوباره او را به میدان فرستاد. از همین نیمه بود که داستان زندگی ناصر حجازی تغییر کرد. او در نیمه دوم گلی نخورد اما ایران بازی را سرانجام (4-0) باخت و این شکست، به منزله پایان کار رایکوف در تیم ملی بود. مرد یوگسلاو بعد از اخراج از تیم ملی، به جمع آبی پوشان پایتخت پیوست و اولین کار او، آوردن حجازی از نادر به تاج بود. روزهای طلایی حجازی آغاز شد و افتخارات او نیز هرچند نامستمر، اما در تیم ملی آغاز شد.

دروازه بان تیم ملی در جام ملتهای 1972 و بازیهای آسیایی 1974 با تیم ملی قهرمان شد، در المپیک 1976 با تیم ملی به جمع هشت تیم برتر بازیها صعود کرد و بازیکن شماره یک ایران در جام جهانی 1978 بود. در این بین، برخی حواشی سبب شد که حضور المپیک 1972 و جام ملتهای چهار سال بعد را از دست بدهد و سرانجام با عنوانی سومی جام ملتهای آسیا 1980 از تیم ملی کنار گذاشته شود.شاید اگه هر مربی دیگری به جز رایکوف بود، بعد از بازیهای حجازی در شوروی و ترکیه، دیگر به آن چهره جوان اعتماد نمی کرد. اما رایکوف اعتماد کرد و نتیجه اش را هم به بهترین شکل گرفت.

نظر خود را درباره «دیدار با ترکیه، سخت ترین لحظات زندگی ناصرحجازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دیدار با ترکیه، سخت ترین لحظات زندگی ناصرحجازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.