زمان مطالعه: 3 دقیقه
علی پی

علی پی

علی پی یک پلتفرم پرداخت چینی است که زیر مجموعه گروه بزرگ علی‌بابا فعالیت می‌کند.

علی پی (Alipay)، یک سیستم پرداخت آنلاین و موبایلی چینی است که در سال 2004 در شهر هانگ‌ژو چین تاسیس شد و سپس توسط گروه علی‌بابا خریداری شد. در صورتی که با سرویس پرداخت اینترنتی و موبایلی علی پی آشنایی ندارید، تا پایان این متن همراه آسمونی باشید.

علی پی چیست؟

علی پی، یک سرویس پرداخت موبایلی مبتنی بر اینترنت است که در سال 2004 تاسیس شد. مقر اصلی این شرکت در هانگ‌ژو چین قرار داشت اما در سال 2015، مقر اصلی علی پی به پادونگ شانگ‌های منتقل شد. این در حالی است که شرکت مادر علی پی، که با نام Ant Financial شناخته می‌شود، همچنان در هانگ‌ژو باقی ماند.

موفقیت‌ها و پیشرفت علی پی به حدی زیاد بود که این سیستم پرداخت در سال 2013 توانست جای پی پال را به عنوان بزرگترین پلتفرم پرداخت تلفن همراه بگیرد. این سرویس تا سال 2020 به بیش از 1.3 میلیارد نفر و 80 میلیون تاجر و فروشنده خدمت رسانی کرده است. بر اساس آمار منتشر شده در سه ماهه چهارم سال 2018، علی پی حدود 55.32 درصد سهم بازار سرزمین اصلی چین را در اختیار دارد و این آمار تاکنون با رشد همراه بوده است.

سرویس پرداخت علی پی
سرویس پرداخت علی پی

تاریخچه علی پی

سرویس علی پی در ابتدا در سال 2003 توسط پلتفرم فروش کالای آنلاین تاوباو (Taobao) عرضه شد. بانک مرکزی کشور چین که با نام بانک خلق چین نیز شناخته می‌شود، در سال 2010 قانون تنظیم مقررات را برای سرویس‌های پرداخت وضع کرد. علاوه بر این دستورالعمل‌های مجزایی را در خصوص موسسات پرداختی که از خارج تامین مالی می‌شدند صادر کرد.

بر اساس همین دستورالعمل‌ها، سرویس علی پی که نیمی از بازار پرداخت آنلاین غیر بانکی چین را به خود اختصاص داده بود، به عنوان یک شرکت داخلی تحت کنترل گروه علی بابا و رئیس آن، جک ما، بازسازی شد. تغییر مالکیت علی پی در سال 2010 یک اتفاق بسیار بحث برانگیز بود. در سال 2011، رسانه‌ها، اخباری را منتشر کردند که طی آن، یاهو و سافت بانک که از سهام داران گروه علی بابا بودند از قیمت خرید علی پی بی‌خبر بوده‌اند.

در سال 2013، علی پی یک پلتفرم مالی را با نام یوباو را راه اندازی کرد. علی‌بابا در اواسط سال 2016 میلادی اعلام کرد که یوباو توانسته است 152 میلیون کاربر فعال داشته باشد و حدود 810 میلیارد یوآن سرمایه تحت مدیریت در اختیار دارد. با این حال، از سال 2013 به بعد، همچنان مشکلات کوچک کاغذبازی بین علی‌پی و کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین وجود داشت که علی پی اذعان داشت که با گسترش دامنه فعالیت‌های این شرکت، این مشکلات برطرف شده است.

علی پی چگونه کار می‌کند؟

علی پی ادعا می‌کند که با بیش از 65 موسسه مالی از جمله ویزا و مسترکارت برای ارائه خدمات مالی به تاوباو، Tmall و بیش از 460 هزار کسب و کار آنلاین و محلی کار می‌کند. این نرم افزار به صورت یک برنامه کیف پول، در تلفن همراه نصب می‌شود. برای استفاده از خدمات پرداخت علی پی، می‌توان با اسکن کد‌های QR در فروشگاه‌های محلی، اقدام به پرداخت هزینه کرد.

علاوه بر این، نرم افزار علی پی ویژگی‌های دیگری مانند پرداخت صورت حساب کارت بانکی، مدیریت حساب، انتقال شارژ پیش پرداخت تلفن همراه ،خرید بلیط اتوبوس، پرداخت نظیر به نظیر، سفارش غذا و ذخیره سازی اسناد شناسایی دیجیتال را ارائه می‌دهد.

مقبولیت جهانی علی پی
مقبولیت جهانی علی پی

در تاریخ 15 ژانویه سال 2009، علی پی سرویس بازپرداخت کارت اعتباری را ایجاد کرد که طی آن از 39 کارت اعتباری بانکی پشتیبانی می‌شد. این سرویس در حال حاضر، معروف‌ترین سرویس بازپرداخت شخص ثالث است و مزایایی از قبیل بررسی صورت حساب رایگان، بازپرداخت بدون هزینه‌های اداری و مالیات بر ارزش افزوده را به مخاطبین ارائه می‌دهد.

از تاریخ دسامبر 2013 تاکنون، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور چین، به جمع حمایت کنندگان علی پی پیوستند. از جمله این فروشگاه‌های بزرگ می‌توان به فروشگاه Eleven-7، C-Store و Meiyijia اشاره کرد. همچنین سینما‌ها، شهر بازی‌ها، تاکسی‌ها و رستوران‌های کترینگ نیز از خدمات پرداخت علی پی استفاده می‌کردند.

گسترش جهانی علی پی

به صورت بین‌المللی، بیش از 300 کسب و کار جهانی برای فروش محصولات خود به کشور چین از علی پی استفاده می‌کنند. این نرم افزار با قابلیت‌های گسترش یافته خود، اجازه نقل و انتقال 18 ارز مختلف بین‌المللی را می‌دهد. از زمان عرضه علی پی در سرزمین اصلی چین، شرکت مادر این سرویس که با نام Ant Finance شناخته می‌شود، دامنه ارائه سرویس علی پی را در چندین کشور جهان گسترش داده است.

در ژاپن،فیلیپین و سنگاپور، از خدمات علی پی بهره مند هستند و کشور‌هایی نظیر استرالیا، کانادا، آمریکا، انگلیس و ایتالیا، از دیگر کشور‌های جهان هستند که علی پی در آنجا به ارائه خدمت می‌پردازد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «علی پی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره علی پی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.