زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی انواع لوله گاز خانگی + راهنمای انتخاب

معرفی انواع لوله گاز خانگی + راهنمای انتخاب

در ساختمان سازی یکی از مهمترین مراحل تامین زیرساخت های آب، برق و گاز است.

در این میان سیستم لوله کشی گاز به جهت ایمنی و نیز رفاه حال ساکنان یکی از مهمترین بخش ها به شمار می آید. برای سیستم گاز از  انواع لوله گاز خانگی بسته به فاکتورهای خاصی استفاده می شود.  

معرفی لوله های گازی برای لوله کشی گاز ساختمان 

به خوبی می دانید که هر یک از زیرساخت های ساختمان نیازمند ابزار و تجهیزات خاصی است، سیستم گازرسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. حساسیت زیاد و نیز وجود  انواع لوله گاز خانگی در بازار ممکن است مشتریان را برای انتخاب کمی سردرگم کند. لوله های گاز به دلیل نوع کاربری خاصی که دارد کاملا متمایز از انواع لوله های برق و آب می باشد.

لوله هایی که برای سیستم گاز در ساختمان ها استفاده می شود غالبا به دو شکل است:

1-      لوله توکار

این لوله ها غالبا برای مسافت های طولانی در سیستم گازرسانی استفاده می شود. در واقع این لوله ها، برای خط انتقال کاربرد دارند. مقاومت بالا و استحکام زیاد مهمترین مزیت این لوله ها به شمار می آید.

2-      لوله روکار

لوله هایی که غالبا برای کاربری خانگی استفاده می شود، جهت انشعاب گیری است. از همین رو در لوله کشی گاز در ساختمان ها از این نوع استفاده می شود.

3-      لوله مسی

یکی از مهمترین انواع لوله هایی که برای گاز کشی ساختمانی مورد توجه است، لوله های مسی می باشد. این لوله ها مقاوم در برابر خوردگی است علاوه بر انعطاف پذیری که از مزیت های آن به شمار می آید. آنچه استفاده از این لوله ها را محدود کرده قیمت بالای این لوله ها است.

4-      لوله پلی اتیلن

این لوله ها که پلاستیکی هستند امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت ضربه ای و نیز مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مهمترین دلایل انتخاب این لوله ها برای گازکشی ساختمان ها می باشد. علاوه بر اینکه شکل پذیری خوبی نسبت به انواع فلزی دارد از همین رو نصب و اتصالات به آسانی انجام می شود. لوله های پلی اتیلنی ماندگاری و دوام زیادی دارد، علاوه بر اینکه وزن زیادی هم ندارد. در کنار این مزایا قیمت لوله پلی اتیلن بسیار مناسب است از همین رو برای مشتریان توجیه اقتصادی نیز دارد.

5-      لوله فولادی

این لوله ها به وفور در سیستم لوله کشی ساختمانی استفاده می شود. دلیل استفاده از این لوله ها مقاومت بالا در برابر فشار و استحکام زیاد در برابر ضربات است. ضخامت این لوله ها نیز برای سیستم انشعاب گیری گاز نیز بسیار مناسب می باشد. مهمترین دلیلی که شاید باعث شده در سال های اخیر کمتر مورد استفاده قرار گیرد وزن زیاد  و نیز قیمت بالایی سات که در مقابل دیگر لوله ها دارد. این لوله ها همچنین این عیب را دارند که در تنش های دمایی دچار انقباض و انبساط می شود.

 

 مقایسه قیمت انواع لوله گازی ساختمان

از میان لوله های مسی، فولادی و پلی اتیلنی امروزه غالبا از دو نوع فولادی و پلی اتیلن بیشتر برای انتقال خطوط و انشعابات استفاده می شود. بسته به نوع نیاز مشترکان می توان از هر کدام از این موارد استفاده کرد. در نظر داشته باشید که استفاده توکار یا روکار برای انتخاب  انواع لوله گاز خانگی اهمیت زیادی دارد.  

به طور کلی از میان لوله های موجود در بازار بسته به نوع نیاز و کاربری می توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

1-      قیمت لوله های مسی

این لوله ها اگرچه کیفیت بالایی دارد. انعطاف پذیری مناسب، مقاومت بالا در برابر خوردگی و نیز ماندگاری و دوام بالای آن از مهمترین مزیت هایی است که می توان برای این نوع لوله ها برشمرد،  اما در مقایسه با انواع دیگر لوله قیمت بسیار بالایی دارد. از همین رو ممکن است برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه نباشد.

2-      قیمت لوله های فولادی

این لوله ها در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. اما آنچا باعث شده امروزه کمتر مورد استقبال مشتریان باشد، سنگینی و ضعف آن در برابر تنش های دمایی است. علاوه بر این لوله های فولادی بسیار گران قیمت هستند از همین رو برای مصرف کنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

3-      قیمت لوله پلی اتیلن

امروزه این لوله ها به یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع لوله برای انشعابات گاز خانگی تبدیل شده است. سازگاری آن با تنش های دمایی، مقاومت در برابر اشعه نور خورشید، انعطاف بالای آن، تسهیل در نصب اتصالات و از همه مهمتر مناسب بودن قیمت اتصالات پلی اتیلن سبب شده بیشتر مشترکان خانگی از این لوله ها استفاده کنند. توجیه اقتصادی در کنار وزن مناسب و سبک این لوله ها مزید بر علت شده تا مشترکان خانگی اتصالات پلی اتیلن را به جدی ترین انتخاب خود تبدیل کنند. نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی است که ممکن است ایمنی لوله ها را به مخاطره بیندازد، اما این لوله ها بسیار مقاوم و مستحکم هستند.

 

راهنمای انتخاب بهترین لوله گازی

زمانی که بخواهید برای انتخاب از میان  انواع لوله گاز خانگی دست به انتخاب بزنید مهم است که بدانید چه ملاک هایی می تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کند. ملاک هایی که کمک می کند در نهایت بهترین انتخاب را برای این موضوع داشته باشید.

در نظر داشته باشید که در زمان انتخاب بهترین لوله گازی از میان  انواع لوله گاز خانگی باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • جنس لوله گاز مورد نظر
  • ضخامت، وزن و ابعاد لوله
  • مقاومت و استحکام لوله در برابر ضربه، فشار و خوردگی
  • مقاومت در مجاورت نور خورشید
  • استانداردهای مورد نظر در لوله ها
  • کیفیت لوله ها
  • برند
  • نحوه نصب
  • اجرای پروژه

 

سوالات متداول

اتصالات لوله های گازی پلی اتیلن به چه صورتی انجام می شود؟

برای اتصال لوله های پلی اتیلن، دستگاه جوش پلی اتیلن در انواع مختلف وجود دارد.که با استفاده از آنها می توانید اتصالات مذکور را انجام دهید. انواع دستگاه جوش شامل: دستگاه جوش بات فيوژن، الکتروفیوژن، اكسترودر می باشد که هر یک کاربرد و کارکرد متفاوتی دارند. استفاده از این دستگاه ها باید توسط افراد ماهر صورت بگیرد.

 

یکی از مهمترین سوالاتی که شاید برای بسیاری از مصرف کنندگان وجود داشته باشد این است که بهترین انتخاب لوله برای گاز کشی ساختمان چیست؟

به طور کلی باید در نظر بگیرید که فاکتورهای زیادی در انتخاب بهترین لوله موثر است که پیشتر به آن اشاره شد. اما آنچه انتخاب را برای شما آسان می کند بازخوردهای مثبتی است که بسیاری از مصرف کنندگان دارند. در حال حاضر بهترین لوله ها و اتصالات برای گاز کشی ساختمانی نوع پلی اتیلنی است. مزایای این لوله ها و اتصالات سبب شده طی سال های اخیر استفاده از این نوع لوله ها در اولویت قرار گیرد.

  • مقاومت در برابر اشعه خورشید
  • صیقلی بودن سطح داخلی لوله ها برای عدم نوسان فشار گاز
  • عدم نیاز به جوشکاری
  • روند راحت نصب اتصالات
  • سازگاری با نوسانات دمایی

از مهمترین مزایایی است که سبب شده این لوله ها در اولویت اول انتخاب مشتریان برای گازرسانی شبکه خانگی باشد. در کنار همه این مزایا قیمت ارزان آن نیز بسیار برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه است.

نظر خود را درباره «معرفی انواع لوله گاز خانگی + راهنمای انتخاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی انواع لوله گاز خانگی + راهنمای انتخاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.