زمان مطالعه: 2 دقیقه
رسول خادم و مدال طلایی که بعد از 28 سال نصیب ورزش ایران شد

رسول خادم و مدال طلایی که بعد از 28 سال نصیب ورزش ایران شد

رسول خادم با مدال طلای باارزش خود در المپیک 1996، به طلسمی 28 ساله برای ورزش ایران خاتمه داد.

مهدی زارعی- ایران در سالهای 1980 و 1984 در بازیهای المپیک حضور نداشت. این مساله اثرات منفی خود را روی ورزش گذاشت و وقتی کشورمان در سال 1988 در بازیهای المپیک سئول شرکت کرد، هیچ یک از اعضای کاروان ایران، تجربه حضور در مسابقات بزرگی مثل المپیک را نداشتند و همین کمبود تجربه، در نتایج ملی پوشان ایرانی تاثیرگذار بود. ایران در سال 1988 تنها یک نقره بدست آورد و چهار سال بعد هم با یک نقره و دو برنز به کار خود در المپیک خاتمه داد تا حسرت ورزش ایران از بازیهای المپیک ادامه پیدا کند.

قبل از غیبت ایران در دو المپیک دهه هشتاد، ایران در المپیک 1972 هم سه طلا و یک نقره و در المپیک 1976 هم یک نقره و یک برنز به دست آورده بود و به این ترتیب آخرین بار که ورزش ایران، طلای المپیک را از آن خود ساخت، مربوط به سال 1968 بود که محمد نصیری و عبدالله موحد این افتخار را نصیب ایران کرده بودند. اگر ایران در المپیک 1996 آتلانتا طلا نمی گرفت، حسرت ورزش ایران به بیشتر از سی سال می رسید.

کاروان ایران سرانجام در حالی راهی المپیک 1996 شد که تدارکات چندان مناسبی برای تیمها در نظر گرفته نشده بود. حتی لباس فرم بعضی از اعضای کاروان را هم به خود آنها دستور دادند که تهیه کنند. حضور در مراسم طولانی افتتاحیه ورزشکاران را به شدت خسته کرد. همه این بی برنامگی ها نشان می داد که باز هم ورزشکاران باید به لیاقت های خودشان تکیه کنند.

البته این مساله در مورد رسول خادم و برادر ناتنی اش امیررضا تفاوت داشت. رسول خادم که در المپیک قبلی در وزن 82 کیلو مدال برنز گرفته بود، بلافاصله بعد المپیک بارسلونا راهی یک وزن بالاتر شد و در 90 کیلو کشتی گرفت. محمد خادم ازغدی- پدر رسول- که خود زمانی کشتی گیر بود و مربی تیم ملی- گفته بود:

 

 خود من زجر وزن کم کردن را کشیده ام و نمی خواهم بچه هایم چنین عذابی بکشند.

 

رسول هم یک وزن بالاتر آمد و بدون نیاز به کاستن وزن، کار خودش را با اقتدار شروع کرد و رقبا را یکی بعد از دیگری از پیش رو برداشت. تا قبل از رسول، ماخاربک خادارتسف روس، غول وزن 90 کیلوگرم بود و هفت سال پیاپی در مسابقات جهانی و المپیک طلا گرفته بود. تنها ناکامی خادارتسف یک برنز در سال 1993 بود که بعدها معلوم شد کسی که او را شکست داده( عباس جدیدی)، دوپینگی بوده است!

اما رسول خادم و فن بزکش معروفش که ظهور کرد، خادارتسف هرگز رنگ مدال طلا را ندید. سال 1994 این دو نفر در فینال مسابقات جهانی استانبول مقابل هم قرار گرفتند و خادم 22 ساله توانست شگفتی بزرگ را خلق کرده و رقیب نامدار خود را شکست دهد تا طلا از آن خودش شود. یک سال بعد دوباره این دو نفر در فینال مسابقات جهانی 1995 آتلانتا فینالیست شدند و خادم یک بار دیگر برنده شد تا نشان دهد که قهرمانی سال قبل او متکی به بخت و اقبال نبوده است.

سرانجام سه گانه این دو نفر در المپیک 1996 تکمیل شد. باز هم دو کشتی گیر مطرح جهان فینالیست شدند. از یک سو خادم 24 ساله و از طرف دیگه خادارتسف 32 ساله. کل ورزش ایران در آرزوی این بود که بالاخره ایران صاحب طلای المپیک شود. این آرزو با برد (3-0) رسول در فینال محقق شد و ایران بالاخره بعد از 28 سال برنده طلای المپیک شد تا سرود ملی ایران در ایالات متحده مترنم شود. وقتی نام رسول در سالن برده شد و اون روی سکو رفت، دو غول کشتی در دو طرف او بودند. ماخاربک خادارتسف روس و الدار کوتانیدزه گرجستانی.

 

نظر خود را درباره «رسول خادم و مدال طلایی که بعد از 28 سال نصیب ورزش ایران شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رسول خادم و مدال طلایی که بعد از 28 سال نصیب ورزش ایران شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.