زمان مطالعه: 2 دقیقه
ماهی اسکات سبز

ماهی اسکات سبز

ماهی اسکات سبز از جمله ماهی های آب های نیمه شور هستند و توانایی زندگی در آب های شیرین را نیز دارند. رنگ این ماهی سبز و زرد با خال هایی مشکی است.

نام: ماهی اسکات سبز
نام علمی: Scatophagus argus
رژیم غذایی: انواع غذاهای گوشتی و منجمد
میانگین طول عمر: 20 سال
وزن:  -
اندازه: از 20 سانتیمتر تا حداکثر 38 سانتیمتر

ماهی اسکات سبز

ماهی اسکات سبز (Green Scat) هر چه سن بیشتری داشته باشد خال های روی بدنش تیره تر و پشتش دارای کوهان می شود. این ماهی بومی آب های نیمه شور است.

ماهی اسکات سبز نیازمند آکواریومی با حداقل حجم 50 گالن است که از گیاهان پر شده باشد و دارای فضاهای بسیاری باشد تا بتواند مخفی شود. آب آکواریوم بهتر است نیمه شور باشد؛ یعنی در ازای 2 گالن آب، 3 الی 4 قاشق غذاخوری نمک اضاف شود. البته در این شرایط باید به گیاهان درون آکواریوم هم توجه شود و از نوع گیاهان مخصوص آب های نیمه شور باشند. دمای آب 20 تا 28 درجه سانتیگراد و pH آب 7.6 الی 7.8 باشد.

ماهی اسکات به دو گونه اسکات سبز و سیلور اسکات معروف است و گاهی اسکات قرمز این ماهی هم دیده می شود.

رفتار و خصوصیات

ماهی اسکات سبز
ماهی اسکات سبز

ماهی اسکات سبز دارای باله های زیبایی است. باله های این ماهی به شکل خاصی باز می شود. البته بیشتر مواقع باله های آن بسته است به طوری که اصلاً انگار باله ای ندارد. باله های این حیوان بیشتر در زمان ترس یا غذا خوردن باز می شود و به شکل دندانه دندانه ای است.

این نوع ماهی دارای شکم سفید هستند. ماهی اسکات سبز ماده این لکه سفید فقط در زیر باله های پایینی وجود دارد ولی لکه سفید در ماهی اسکات نر از زیر آب شش ها آغاز می شود و تا مخرج تناسلی ادامه دارد. البته باز هم با این حال، اطمینان زیادی درباره تعیین جنسیت ماهی اسکات سبز وجود ندارد.

ماهی اسکات معمولا رفتاری وحشیانه دارد و همه غذای خود را به صورت وحشیانه می خورد. او بسیار کنجکاو است و بهتر است این ماهی را با ماهی هایی که باله های بلند دارند در یک آکواریوم قرار ندهید زیرا باله های آنها را می خورد. همچنین باله های دندانه ای ماهی اسکات دارای یک نوع سم است که هنگام برخورد با دست باعث سوزش می شود.

تغذیه

انواع غذاهای خشک، حشرات، قارج ها، کرم ها، غذاهای گوشتی و منجمد از غذاهایی است که ماهی اسکات سبز می خورد. حتی غذاهای زنده کوچک هم مانند بچه گوپی یا مولی یا میگوی ارتمیا هم از جمله غذاهای مورد علاقه این ماهی است. از سبزیجات هم می توان برای تغذیه ماهی اسکات سبز استفاده کرد. کاهو یا اسفناج ازجمله سبزیجات مناسب برای این ماهی است.

زیستگاه

زیستگاه ماهی اسکات سبز
زیستگاه ماهی اسکات سبز

زیستگاه اصلی ماهی اسکات سبز در جنوب شرقی آسیا، در اقیانوس هند است. در کشورهای مانند ژاپن، جنوا و همچنین جنوب شرقی استرالیا هم یافت می شود.
این ماهی از جمله ماهی های آکواریومی هم شناخته شده است که سازگاری خوبی با ماهی های دیگر دارد و بهتر است در گروه های 4 تایی نگهداری شود. اما این ماهی از آنجایی که رفتاری تهاجمی دارد بهتر است با ماهی هایی که از قطر دهان اسکات کوچک تر هستند به صورت مجزا نگهداری شوند.

تولید مثل

تکثیر ماهی اسکات سبز شرایط ویژه ای دارد. از آنجایی که این ماهی در آب های نیمه شور زندگی می کند تکثیر آن هم باید در این آب صورت گیرد. تکثیر ماهی اسکات در اکواریوم کاری دشوار یا حتی محال است. بنابراین نسل این ماهی در آکواریوم ممکن است منقرض شود.

ماهی اسکات در دریا برای تخم ریزی به اعماق آب می شود و بعد از تخم ریزی و بزرگ شدن بچه هایش دوباره به روی آب باز می گردد.

حفاظت ها و تهدیدها

ماهی اسکات سبز در حال شکار
ماهی اسکات سبز در حال شکار

ماهی اسکات از آنجایی که فقط در عمق دریاها می تواند تخم ریزی کند، در آکواریوم قادر به تولید مثل نیست. بدین جهت بهتر است از خرید و نگهداری این ماهی صرف نظر شود زیرا در انقراض آن نقش مهمی دارد. دشمن این ماهی، ماهی های بسیار بزرگ تر است. اما او خود می تواند دشمن سایر ماهی های کوچک باشد.

نظر خود را درباره «ماهی اسکات سبز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ماهی اسکات سبز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.