زمان مطالعه: 2 دقیقه
لحظه های ماندگار سری آ؛ چهار نایب قهرمانی پیاپی فیورنتینا و آغاز عصر هررا

لحظه های ماندگار سری آ؛ چهار نایب قهرمانی پیاپی فیورنتینا و آغاز عصر هررا

دهه 1950 فوتبال ایتالیا پر بود از لحظه های ماندگار و رقابتهای پایاپای باشگاهی. امری که البته به تیم ملی ایتالیا ضربه زد.

مهدی زارعی- در سال 1955 اودینزه و رم پس از میلان قهرمان قرار گرفتند و پس از مدت‌ها جدول رده بندی را با تغییر روبه‌رو كردند. در سال 1956 فیورینتینا با نام كامل «اتحادیه فوتبال فیورنتینا» میلان و اینتر را پشت سرگذاشت و قهرمان سریA شد. «جنیوپیواتلی» از بولونیا هم 29 گل به ثمر رساند و آقای گل شد. بنفش پوشان فیورینتینا چهار فصل بعدی را پشت سر قهرمان ایستادند. قهرمانی‌های این فصول نیز به ترتیب به میلان و یوووه رسید. «دینو داكستا» برزیلی (رم ـ 22گل)، «جان چارلز» ولزی (یووه ـ 28 گل)، « آنتونیو والنتین آنجلیلو» آرژانتینی (اینترـ33گل) و «ایزیكه عمر سیووری» آرژانتینی (یووه ـ‌28گل) برترین گلزنان ایتالیا لقب گرفتند و پس از آن فصل 61-1960 فرا رسید كه باز هم یووه، میلان و اینتر عناوین برتر را به خود اختصاص دادند و سرجیو براینتی (سامپدوریا ـ 27گل) تنها موفق شد كه عنوان بهترین گلزن را از سه بزرگ برباید. البته به صورت مشترك با «ژوزه آلتافینی» مهاجم برزیلی میلان!

 باشگاه‌ها تیم ملی را نابود كردند!

طی یك دهه همه چیز، سه بزرگ راه راه پوشش منحصر شد. این سه تیم نیز برای برتری نسبت به رقبا دست به دامان هر بازیكنی می‌شدند و با مبالغی هنگفت، ستارگان خارجی را به لیگ ایتالیا می‌آوردند. چنین شد كه بسیاری از بزرگان باشگاهی ایتالیا در اروپا نیز رخشیدند كه در این بین میلانی‌ها پیشرو بودند و یووه، فیورنتینا و اینتر هم دیگر بزرگان ایتالیایی بودند. اما عمده ستارگان این تیمها اهل سوئد، برزیل، ولز، دانمارك، آرژانتین بوده و چنین شد كه نسلی ضعیف و فاقد توانایی در فوتبال ملی ایتالیا روی كار آمد. تیمی كه به جام جهانی 1958 راه نیافت و در سالهای 1950، 54، 62 و 66 در همان دور اول از رقابت‌ها كنار رفت!

 

عصر اینتر «هررا»

در سال 1962 تیم میلان برای هشتمین بار فاتح ایتالیا شد و اینتر را از رسیدن به این افتخار بازداشت. اما از سال بعد بود كه روزهای  درخشان شاگردان «هلنیو هررا» آغاز شد. یك مربی آرژانتینی الاصل كه ابداع‌كننده سیستم كاتاناچیو بود. هررا در هر تیمی توانایی معجزه و تحول را داشت و به همین دلیل ملقب به «جادوگر» شد. اما خیلی سریع از تیمی به تیم دیگر می‌رفت و به همین دلیل لقب «كولی» را هم به خود اختصاص داد. اینتر با هررا فاتح ایتالیا شد و آن گاه دوباره پیایی قهرمان باشگاه‌های اروپا شد. اینتر در سال 1963 یووه و میلان را به زیر كشید.

در سال 1964 بولونیا در راه رسیدن هفتمین عنوان قهرمانی خود اینتر و میلان را پشت سرگذاشت: «هارالد نیلسن» دانماركی ـ كه در سال 1962 مشتركاً با «اورلیو میلانی» از فیورینتنا عنوان بهترین گلزن فصل را به خود اختصاص داده بود، این بار یك گل كمتر زد و 21 گل  در كنار «ساندرو ماتزولا» از اینتر، افتخار خود را تكرار كرد. اینتری‌ها در سال‌های 1965 و 1966 نیز قهرمان لیگ شدند تا تعداد  عناوین آنها به 10 رسیده و هشت سال پس از یوونتوس، این افتخار را به دست آوردند كه یك ستاره روی پیراهن آن‌ها نصب شود.

 

نظر خود را درباره «لحظه های ماندگار سری آ؛ چهار نایب قهرمانی پیاپی فیورنتینا و آغاز عصر هررا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لحظه های ماندگار سری آ؛ چهار نایب قهرمانی پیاپی فیورنتینا و آغاز عصر هررا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.