زمان مطالعه: 3 دقیقه
قلعه الموت قزوین

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت نامش در لیست مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران قرار دارد.

قلعه الموت یا دژ الموت نامش در لیست مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران قرار دارد. این قلعه، علاوه بر این‌که یک جاذبه‌ی تاریخی منحصربه‌فرد است، طبیعتی بسیار زیبا و روح‌نواز هم دارد. الموت در قرن پنجم هجری قمری و در زمان حکمرانی حسن صباح بر این منطقه، مهم‌ترین دوران تاریخی خود را سپری کرده است. حسن صباح از این قلعه به عنوان مقر نظامی استفاده می‌کرده است.

تاریخچه قلعه الموت قزوین

قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

حسن صباح وقتی از دربار ملکشاه سلجوقی طرد می‌شود، برای فراگیری اصول مذهب اسماعیلیه به مصر می‌رود. او پس از بازگشت به ایران، سراسر کشور را زیر پا می‌گذارد تا محل مناسبی برای فعالیت‌هایش پیدا کند که در نهایت منطقه الموت را انتخاب می‌کند. در مورد زمان ساخت قلعه روایات مختلفی وجود دارد؛ هرچند می‌توان آن را متعلق به ابتدای دوره اسلامی دانست. گفته می‌شود وقتی حسن صباح این قلعه را تصرف کرد، بهای آن به مبلغ سه هزار دینار طلا را به حاکم رانده شده‌اش داد.

در سال ۶۵۴ هجری قمری، هلاکوخان مغول این قلعه را تصرف می‌کند و متعاقبا با آتش زدن کتابخانه آن، این دژ مستحکم را از رونق می‌اندازد و به تبعیدگاه تبدیل می‌کند. بعدها عده‌ای از پیروان اسماعیلیه مجددا قلعه را تصرف کردند؛ هرچند زیاد دوام نیاوردند. در عصر صفویه در این محل ساخت و سازهایی انجام و به زندان حکومتی تبدیل شد.

در زمان قاجار نیز قلعه الموت مورد تخریب قرار گرفت و از آجرهای آن برای ساخت‌وساز استفاده شد. حفاری‌های انجام‌شده برای پیدا کردن گنج نیز آن را به نابودی کشاند و می‌توان گفت که حوادث طبیعی و غیرطبیعی متعدد دست به دست هم دادند تا آثار باقی‌مانده از این قلعه بسیار کم باشد. جالب است بدانید که باستان‌شناسان پیش‌تر فکر می‌کردند که اینجا فقط یک زندان بوده است؛ اما به‌تدریج نشانه‌هایی از زندگی افراد سرشناس و مقام‌های عالی‌رتبه جامعه در این مکان پیدا شد.

به باور کارشناسان، وجود بناهای ارزشمند با تزیینات کاشی‌کاری در این محل احتمالا مربوط به آرامگاه حسن صباح است و پیروان او سعی داشتند که آن را بازسازی کنند. مضاف بر اینکه باستان‌شناسان توانسته‌اند بیش از ۱۰۰ هزار قطعه سفال از این منطقه کشف کنند.

معماری قلعه الموت

معماری قلعه الموت
معماری قلعه الموت

قلعه الموت از دو قلعه بالا و پایین تشکیل شده است که دیوارهای آن متناسب با وضعیت صخره‌ها ساخته شده‌اند و به همین دلیل عرض آن‌ها در قسمت‌های مختلف، متفاوت است. این قلعه شکلی شبیه به شتر خوابیده دارد و طول آن حدود ۱۲۰ متر و عرضش بین ۱۰ تا ۳۵ متر است. از مصالح به کار رفته در این محل می‌توان به سنگ، آجر، کاشی، کلاف‌های چوبی، تنپوشه‌های سفالی و ملات گچ اشاره کرد.

از چهار برج قلعه، سه برج آن در ضلع شرقی، شمالی و جنوبی همچنان پابرجا هستند. همان طور که گفتیم تنها ورودی قلعه در انتهای گوشه شمال‌شرقی و کمی پایین‌تر از برج شرقی است. در این محل، تونلی در دل سنگ‌ها کنده شده است که ۶ متر طول و دو متر عرض و ارتفاع دارد. گردشگران با عبور از این تونل می‌توانند برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب‌غربی را ببینند. در سمت جنوب، اتاقی در دل صخره کنده شده که احتمالا برای نگهبانی بوده است. دو اتاق نیز در بخش شمال‌غربی قلعه وجود دارد که چاله آب کوچکی در یکی از آن‌ها به چشم می‌خورد.

در شرق قلعه، سکونتگاهی مختص اقامت نگهبانان قلعه و خانواده‌شان بوده است. علاوه بر این، چندین آخور دستکند برای حیوانات، سه آب‌انبار کوچک و تعدادی اتاق در بخش شرقی قلعه الموت قرار داشته که تقریبا ویران شده‌اند.

جاذبه های دیدنی

دریاچه اوان الموت قزوین
دریاچه اوان الموت قزوین

یکی از زیباترین جاذبه های که بعد از قلعه الموت در این منطقه همانند نگینی می درخشد، دریاچه اوان است.بعد از آن آبشار ورچر با ارتفاع 30 متری در روستای رزجرد نیز جایی است که ارزش وقت گذاشتن و دیدن را دارد.

قلعه الموت کجاست؟

آدرس قزوین، ۳۰ کیلومتری شهرستان معلم کلایه، به فاصله ۸ کیلومتری از دوراهی آتان، روستای گازرخان
ساعات بازدید ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر
بهترین فصل سفر در اواخر بهار و اوایل تابستان
لوکیشن نمایش نقشه در گوگل مپ ، نشان ، بلد

مسیر دسترسی به قلعه الموت

برای رسیدن به قلعه الموت باید ابتدا از اتوبان تهران به کرج تا استان قزوین ادامه بدهید، نرسیده به قزوین جاده ایی فرعی وجود دارد که به جاده فرعی الموت می رسید.بعد از طی 85 کیلومتر و جاده ایی کوهستانی به شهر معلم کلایه که رسیدید 10 کیومتر بعد از آن به دو راهی می رسید که یکی از آن ها شما را به پای قلعه الموت می رساند.

تصاویر قلعه الموت

قلعه الموت در زمستان
قلعه الموت در زمستان
ورودی قلعه الموت
ورودی قلعه الموت
قلعه الموت در ارتفاعات کوه
قلعه الموت در ارتفاعات کوه
اتاقک هایی با ستون و سقف
اتاقک هایی با ستون و سقف
بقایای قلعه الموت
بقایای قلعه الموت
نظر خود را درباره «قلعه الموت قزوین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قلعه الموت قزوین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.