زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلای مشترک در بازیهای المپیک؛ یک سکو با دو قهرمان!

طلای مشترک در بازیهای المپیک؛ یک سکو با دو قهرمان!

در رقابتهای پرش ارتفاع مردان در المپیک توکیو خبری از توزیع مدال نقره نبود؛ زیرا نمایندگان قطر و ایتالیا به صورت مشترک برنده مدال طلا شدند.

سابقه اعطای مدال مشترک در یک مسابقه بازیهای المپیک به 125 سال قبل باز می گردد. در اولین دوره بازیهای المپیک در رقابتهای پرش ارتفاع، پرش با نیزه و دوی 100 متر، رکوردهای برخی از شرکت کنندگان چنان به یکدیگر نزدیک بود که داوران ناچار شدند عنوانی را به صورت مشترک به دو دونده بدهند. به این ترتیب در پرش ارتفاع، جیمز کانلی و روبرت گرت مشترکا دوم شدند و خبری از عنوان سومی در این مسابقه نبود. در پرش با نیزه و دوی صد متر هم دو نفر به صورت مشترک سوم شدند. اما از آنجا که در آن مسابقات به نفر سوم مدالی اعطا نمی شد، اسم این نفرات تنها در جدول المپیک ماندگار شد و بس.

اما در دومین المپیک و در بازیهای 1900 پاریس بود که برای نخستین بار عنوان قهرمانی مشترک به دو ورزشکار رسید. در مسابقه پرش ارتفاع با اسب، دومینیک ژاردر از فرانسه و جیان جیورجینو تریسینو از ایتالیا با کسب رکورد مساوی مشترکا قهرمان شدند و ژرژ فن در پوئل از بلژیک عنوان سوم را کسب کرد تا خبری از نفر دوم در این مسابقه نباشد.

چهار سال بعد، طلای مشترک دو بار در مسابقات ژیمناستیک به قهرمانان اعطا شد. در پارالل آنتون هِیدا و ادوارد هِنینگ مشترکا قهرمان شدند و در خرک طلای مشترک با آنتون هیدا و جورج ایسر رسید. در المپیک 1908 مدال طلای مشترک در پرش با نیزه به ادوارد کوک و آلفرد گیلبرت اهدا شد. این مسابقه مدال نقره نداشت و سه نفر هم به مدال برنز دست پیدا کردند!

طلای مشترک در بازیهای المپیک؛ یک سکو با دو قهرمان!- مهدی زارعی
 یک سکو با دو قهرمان

چهار سال بعد هم مسابقات پنجگانه و دهگانه دو طلا داشت. البته نه به صورت همزمان! در این بازیها جیم تورپ آمریکایی در هر دو ماده طلا گرفت. اما بعد از المپیک اعلام شد که او حرفه ای است و حق شرکت در بازیهای المپیک را نداشت. به این ترتیب مدالهای او پس گرفته شد و در پنجگانه طلا به فردیناند بیه از نروژ و در دهگانه به هوگو ویسلاندر سوئدی رسید. اما نیم قرن بعد مدالهای تورپ پس داده شد و به این ترتیب او بعد مرگ مدالهای خود را بازپس گرفت!

پس از آن تا سال 1928 خبری از طلای مشترک نبود تا این که در وزن 67.5 کیلوگرم وزنه برداری کورت هِلبیگ از آلمان و هانز هاز از اتریش با ثبت رکورد مساوی مشترکا قهرمان شدند. همین اتفاق در المپیک 1936 برلین نیز تکرار شد و روبرت فِین اتریشی و انور مصباح مصری در همین وزن مشترکا طلا گرفتند.

اما رکورد طلای مشترک به مسابقه خرک حلقه المپیک 1948 باز می گردد. جایی که پاوو آلتونن، وِیکو هوهتانِن و هِیکی ساوولاینِن از فنلاند مشترکا طلا گرفتند تا مدال نقره و برنز در این رقابت اعطا نشود. در المپیک 1956 طلای مشترک ژیمناستیک در حرکات زمینی به آگنس کلتی و لاریسا لاتینینا رسید که اولی مجار و دومی روس بود. بعد از آن هم تنها رشته هایی که طلای مشترک در آنها اعطا شد، مسابقات شنا و ژیمناستیک بود. طلای معتز عیسی برشم قطری و جیان مارکو کامبری ایتالیایی در پرش ارتفاع المپیک 2020 یک مورد خاص در دوومیدانی بود. اتفاقی که بیش از یکصد سال بود در دوومیدانی المپیک رخ نداده بود!

نظر خود را درباره «طلای مشترک در بازیهای المپیک؛ یک سکو با دو قهرمان!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره طلای مشترک در بازیهای المپیک؛ یک سکو با دو قهرمان! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.