ده سال پیش غیاثی در مصاحبه با همشهری تماشاگر صحبت های جالبی درباره مافیای داوری و مسایل پشت پرده مطرح کرد. با هم صحبت های غیاثی را درباره« آرسن لوپن ها؛ لاشخورها و کلاش ها» مرور می کنیم. لازم به ذکر است که اعداد و ارقامی که غیاثی مطرح کرده، همه مربوط به آن روزها هست و قبل از تورم اوایل دهه 90.می توانیم اعداد را در عدد 30 ضرب کنیم تا به میزان اعداد و ارقام با نرخ کنونی پی ببریم.

 

دادگان از دوومیدانی نیامده بود

در زمان ریاست او علی خسروی از داوری کنار گذاشته شد تا ثابت شود در جامعه داوری ایران خبرهایی است. غیاثی می گوید:

آن زمان فدراسیون آقای دادگان مصمم بود با آلودگی ها برخورد کند و دست ما را باز گذاشت. به هر حال آقای دادگان از دو و میدانی نیامده بود که کسی بتواند سرش را کلاه بگذارد. او همه چیز را به خنده و شوخی برگزار نمی کرد. به اعتقاد من در به وجود آمدن این مسائل همیشه شخص داور مقصر نیست. برخی از آدم های اطراف فوتبال آرسن لوپن هایی هستند که کاری غیر از لاشخوری و کلاشی ندارند.

تلاش باشگاه ها برای ارتباط با داوران

 غیاثی با اشاره به استخدام برخی از کارشناسان داوری توسط باشگاه ها این اتفاق را مشکوک ارزیابی می کند:

نمی دانم آنها در طول یک فصل برای تیم ها چه کار می کنند. اگر درس داوری را می دهند که می شود در دو جلسه سرو ته اش را جمع کرد. متاسفانه بعضی باشگاه ها با این کار به دنبال کشف کمک های داوری و برقراری پل ارتباطی با داوران از طریق کارشناسان هستند. به نظر من شأن یک کارشناس داوری این نیست.

پیشنهاد به اصفهانیان؛ نگذار پگاه به لیگ برتر بیاد

 رئیس سابق کمیته داوران برای اثبات سوءاستفاده هایی که از داوران می شود یک مثال می زند:

زمانی که رئیس کمیته داوران بودم قبل از بازی پلی آف پگاه و پیکان که به صعود یکی از این دو تیم به لیگ برتر منجر می شد، اتفاق عجیبی رخ داد. قرار بود آن مسابقه را فریدون اصفهانیان سوت بزند. چند روز قبل از بازی شخصی در زنجان با او تماس می گیرد و می گوید از طرف یکی از داوران اماراتی که دوست اصفهانیان است برای او هدیه ای آورده است. اصفهانیان از او می خواهد هدیه را در اختیار کمیته داوران قرار دهد تا بعدا آن را تحویل بگیرد اما شخص اصرار می کند که باید هدیه را به خود اصفهانیان تحویل بدهد. در نهایت او آدرس محل سکونت داور را به دست می آورد. اما داور ما پس از مواجهه با این فرد متوجه می شود هیچ هدیه ای در کار نیست. آن فرد خودش را صولتیان معرفی می کند و مدعی می شود قصد دارد به زودی باشگاه پگاه را بخرد. او از اصفهانیان خواسته بود اجازه ندهد پگاه به لیگ برتر صعود کند تا قیمت این تیم بالا نرود و بتواند به راحتی آن را خریداری کند. فرد مذکور به داور ما پیشنهاد رشوه 100 میلیونی داد. اما آقای اصفهانیان که یکی از شریف ترین، پاک ترین و پهلوان ترین داوران ما بود بلافاصله با کمیته داوران تماس گرفت و موضوع را بازگو کرد. بنده بلافاصله با آقای فراهانی، مسئول وقت حراست فدراسیون تماس گرفتم و ایشان قول پیگیری داد اما تا روز بازی هیچ اقدامی انجام نشد و عجیب این که آنها از من می خواستند زیاد پیگیر ماچرا نشوم. بنده هم به جای فریدون اصفهانیان از مسعود مرادی استفاده کردم تا هیچ شائبه ای باقی نماند.

اشتباه سهوی 50 میلیونی

افرادی که به عنوان واسطه بین داوران و تیم ها قرار می گیرند گاهی هیچ ارتباطی هم با جامعه داوری ندارند. مبلغ درخواستی معمولا بین 30 تا 50 میلیون تومان است که حدود 80 درصد آن پس از سوت پایان مسابقه پرداخت می شود. بسیار اتفاق افتاده که این افراد با تیم ها به توافق رسیده اند اما عملا به داور بازی دسترسی نداشته و اشتباهات سهوی داور را به حساب توافقات پشت پرده گذاشته اند. وقتی داور اشتباه نمی کند مسلما باشگاه ها پولی پرداخت نمی کنند. اما به هر حال هستند کسانی که از بی اطلاعی باشگاه ها و فضای آلوده فوتبال استفاده می کنند و بدون هیچ زحمتی پول های چند ده میلیونی به جیب می زنند.

مافیای چیدمان داوری

می گویند تمام مسائل پشت پرده داوری را باید در نحوه چیدمان داورها برای قضاوت مسابقات جست و جو کرد. به طوری که مثلا وقتی فلان داور برای بازی استیل آذین انتخاب می شود افرادی که عمری است در فدراسیون دستی بر آتش دارند و می دانند اوضاع از چه قرار است می توانند نتیجه بازی را حدس بزنند. اما رضا غیاثی به عنوان جدی ترین منتقد مسعود عنایت این فرضیه را رد می کند:

 با وجود تمام انتقاداتی که به عنایت دارم و جدا او را آدم بی تربیتی می دانم، باید بگویم ایشان انسان دست پاکی است و اهل رشوه گرفتن نیست. فقط متاسفانه علم چیدمان داوری اش ضعیف است و نباید آن را به حساب زدوبند گذاشت.

رئیس 300 هزار تومانی

مسعود عنایت بارها اعلام کرده برای پول کمیته داوران کیسه ندوخته و آماده است صندلی اش را به منتقدان تحویل بدهد. عنایت در حال حاضر در ماه مبلغ نازل 320 هزار تومان حقوق از فدراسیون دریافت می کند که برای رئیس یکی از کمیته های حساس فوتبال کشور بسیار ناچیز است. او البته به عنوان بازنشسته بیمه ایران حقوق بازنشستگی هم دریافت می کند و بابت تدریس در کلاس های AFC و فیفا هم پول قابل توجهی به حسابش واریز می شود. شاید به همین دلیل است که مسعود عنایت هیچ وقت در فدراسیون حضور ندارد. قبل از او رضا غیاثی که در کنار رئیس کمیته داوران، مدیر بخش اداری فدراسیون هم بود در مجموع رقم 440 هزارتومان در فیش حقوقی اش ثبت می شد.

 

حقوق های عصر حجر

 به اعتقاد رضا غیاثی حقوق های پرداختی اندک توسط فدراسیون باعث رسوخ فساد در مجموعه دست اندرکاران فوتبال می شود:

اینها می خواهند با حقوق های عصر حجر فدراسیون را اداره کنند. متاسفانه مشاور آقای کفاشیان یک جوان 24 ساله است که در ماه 200 هزار تومان حقوق می گیرد. به همین دلیل است که همه به دلالی و جا به جایی بازیکن روی می آورند. یادم هست در زمان ریاست من یکی از کمک داورها در زمینه جا به جایی بازیکن فعال شده بود که بلافاصله به او تذکر دادیم و دست از این کار برداشت اما حالا...

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «صحبت های رضا غیاثی از فساد و رشوه در لیگ برتر فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره صحبت های رضا غیاثی از فساد و رشوه در لیگ برتر فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.