زمان مطالعه: 6 دقیقه
شهر چابهار از جاهای دیدنی تا بازارها

شهر چابهار از جاهای دیدنی تا بازارها

چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است و تنها بندر اقیانوسی ایران که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که از بزرگترین بنادر ایران است و البته تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. شهر چابهار جادبه‌های دیدنی بسیاری دارد که هر ساله سیل عظیمی ار گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب می‌کند. با آسمونی همراه باشید و در این بخش دیدنی‌های چابهار به همراه مراکز خرید چابهار را ببینید.

شهر چابهار

شهر چابهار یکی از شهرهای پیشرفته‌ی بندری ایران می‌باشد. بندر چابهار نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است. اکثریت مردم چابهار به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. چابهار به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی منطقه استوایی، از تغییرات دمای اندکی در فصول مختلف سال برخوردار می‌باشد.

دیدنی‌های چابهار

کوه‌های مینیاتوری
  • کوه‌های مینیاتوری

این کوه‌ها از دیدنی‌های حیرت‌انگیز چابهار به موازات ساحل از منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گواتر کشیده شده و از پدیده‌های مورفولوژی این ناحیه محسوب می‌شود.

chabahr-tourist-attraction
تالاب لیپار
  • تالاب لیپار

این تالاب به تالاب صورتی نیز موسوم است و از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است که با چشم‌اندازی فوق‌العاده در 15 کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است.

مسجد جامع دزک
  • مسجد جامع دزک

این مسجد در روستای دزک در 3 کیلومتری شرق سراوان واقع شده است. زمان ساخت مسجد مشخص نیست. احتمال داده می‌شود که این مسجد به زمان دوران صفویه تعلق داشته باشد. مصالح به کار رفته در دیوارها و ستون‌ها از خشت وچینه و پوشش سقف از فرآورده‌های نخل و خرما و گز و کنار است.

شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
موزه محلی چابهار
  • موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

chabahr-tourist-attraction
غارهای بان مسیتی
  • غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در 5 کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) گفته می‌شود. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم قرار دارند. غار اول طبیعی و به شکل نیم‌دایره و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است. یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دوسطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.

شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
قلعه پیروز گت
  • قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این دژ بر فراز تپه‌ای در میانه دره تیس واقع است. بلندی تپه از ارتفاع دو رشته کوه پیرامون تپه بیشتر نمی‌باشد. آثاری از برج‌ها در ضلع شمالی و جنوبی دیده می‌شود.

chabahr-tourist-attraction
درخت مکرزن
  • درخت مکرزن

درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، نام درختی معروف در شهرهای چابهار و نیک شهر است. این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر به‌شمار می‌آید. اصل این گیاه از هند شرقی و دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می‌دواند.

شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
  • گِل افشان

یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌افشان آن است که مهم‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل‌افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر در فاصله حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد.

بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد، تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود. در کنار این کوه، دو کوه کم‌ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد زمانی آن‌ها نیز گل‌افشان بوده‌اند.

chabahr-tourist-attraction
منطقه حفاظت شده گاندو
  • منطقه حفاظت شده گاندو

رودخانه باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان و عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان به حساب می‌آید. این رودخانه به ویژه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانی اهمیت توریستی فراوان دارد.

این رودخانه آب‌های مناطق وسیعی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر (بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) را جمع‌آوری کرده و به دریای عمان سرازیر می‌کند.

شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
مسجد جامع تیس
  • مسجد جامع تیس

از مناطق دیدنی چابهار می‌توان از مسجد تیس نام برد؛ مسجد جامع تیس که از لحاظ معماری مانند مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است، مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز زیباتر شده‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند و مردمانی سفیدپوش و بلوچ‌زبان که دوستانه و مهربان زائران را با لبخند نگاه می‌کنند.

chabahr-tourist-attraction
بندر گواتر
  • بندر گواتر

در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته است. گواتر، تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌درخشد. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.

شهر چابهار، از بازارها تا جاهای دیدنی
مراکز خرید چابهار

معرفی مراکز خرید چابهار

  • مراکز خرید

مراکز خرید پردیس، صدف، ابریشم، صالحیار، فردوس و تیس مراکز خرید اصلی چابهار را تشکیل می دهند که همگی در غرب چابهار در نزدیکی هتل لیپار قرار گرفته اند.

  • مجتمع تجاری صدف

در میان این مراکز، مجتمع تجاری صدف بهترین مرکز خرید برای خرید لوازم شخصی و خانگی است، مجتمعی با کیفیت و مدرن. در صدف می توانید انواع لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی، لباس، کفش و خوراکی را با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب پیدا کنید. بسیاری از گردشگران چابهاری صدف را در برنامه سفر خود جای می دهند.

  • مرکز خرید صالحیار

پس از صدف مرکز خرید صالحیار است که انتخاب دوم اکثر گردشگران چابهاری است. در این مرکز خرید می توانید لوازمی مانند پتو، آرایشی بهداشتی، چای و لوازم خانگی را ببینید و از میان کالاهای متنوع و با کیفیت خرید خود را تکمیل نمایید.

  • مجتمع تجاری تیس

اگر به اجناس چینی علاقمندید مرکز خرید تیس گزینه شماست. طبقه دوم این مرکز خرید کاملا به اجناس چینی اختصاص یافته و می توانید ساعتی در آن بگردید و خود را در چین حس کنید. طبقه زیرین این مجتمع نیز به فروشگاه های لاستیک و لوازم آرایش اختصاص یافته.

  • مرکز خرید پردیس

اگر اهل خرید اجناس استوک با کیفیت هستید سری به مرکز خرید پردیس بزنید جایی که فروشگاه های متعدد استوک فروشی نظر شما را تآمین خواهند کرد. در لابه لای این استوک فروشی ها نیز می توانید فروشگاه های لوازم خانگی، عینک فروشی و صندل فروشی را نیز ببینید و از آنها نیز خرید کنید.

  • بازار ابریشم

بازار ابریشم نیز به مانند دیگر مراکز خرید کالاهای مصرفی روزمره را در اختیار خریدارانش قرار داده است. لوازم بهداشتی آرایشی، لوازم خانگی و محصولاتی از این دست فروشگاه های بازار ابریشم را تشکیل داده اند.

  • بازار سنتی زنان، بلوکا یا دکه بازار

دکه بازار یا بازار سنتی زنان نیز یکی از جاذبه های چابهار است که علاوه بر خرید ارزش بازدید و گذران ساعتی وقت با محلی ها و آشنایی با صنایع دستی و وسایل مصرفی آنها دارد. در این بازار سنتی از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را می توانید ببینید و با قیمتی بسیار مناسب به کوله بار سوغات خود بیفزایید. این دکه ها در مرکز شهر در نزدیکی بلوار امام خمینی قرار دارند .

  • بازار لته

برای طبیعت گردان و دوست داران طبیعت نیز دکه های خرید کفش و لوازم طبیعت گردی  استوک در مسیر بازگشت از گلفشان در بندر کنارک وجود دارد که با قیمتی بسیار مناسب این کالاها را در اختیار علاقمندانش قرار داده اند. در صورت تمایل می توانید از کارگاه لنج سازی که در همین بندر در نزدیکی بازار قرار گرفته نیز دیدن نمایید.

  • ساعت کار مراکز خرید در چابهار

مراکز خرید چابهار از ساعت 5:30 تا 10 شب باز بوده و در انتظار شما خریداران عزیز می‌باشند.

 

نظر خود را درباره «شهر چابهار از جاهای دیدنی تا بازارها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شهر چابهار از جاهای دیدنی تا بازارها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.