زمان مطالعه: 1 دقیقه
ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و مراجع

ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و مراجع

ستاد استهلال سازمانی است که فعالیت اصلی اش رویت ماه نو می باشد. این ستاد در سال 1368 در ایران تشکیل شد.

ستاد اسهتلال نخستین بار به دستور سید علی خامنه ای در سال 1368 دایر شد. این ستاد از 150 گروه متشکل از 700 نفر تشکیل شده است. در ادامه مطلب آسمونی با "ستاد استلال دفتر مقام معظم رهبری و مراجع" بیشتر آشنا می شویم.

ستاد استهلال ماه دفتر مقام معظم رهبری

همانطور که گفته شد ستاد استهلال ماه به منظور شناسایی ماه های قمری ایجاد شده است. زیرمجموعه های ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، ستاد استهلال استانی است که ریاستش را نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان ها و استاندار به صورت مشترک بر عهده دارند.

رهبر جمهوری اسلامی در اوایل دوران رهبری خود اعلام کرد: «ما دستگاهی لازم داریم برای اینکه در همه ماه‌ها، آدم‌های متخصص با دستگاه‌های فنی و چشم‌های مسلح در مظان پیدا کردن هلال بروند جستجو کنند و پیدا نمایند و به ما بگویند و ما هم به مردم بگوییم که اول ماه کدام روز است تکلیف شرعی، بر اساس ماه‌های قمری است.»

اعضا و رییس ستاد استهلال ماه

ریاست ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری را احمد مروی به عهده دارد و علیرضا موحد نژاد رئیس کمیته علمی این ستاد می باشد. همچنین شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان ها، وظایف دبیری این ستاد را بر عهده دارند. یکی از استادهای دانشگاهی در استان ها یا یکی از رصدگران زبده و مجرب در این ستاد عضویت دارند.

ستاد استهلال مراجع

در هر استان، چندین گروه برای رصد هلال ماه تشکیل می شود. در این گروه ها، امام جمعه شهرستان به همراه رصدگران حرفه ای مشغول رصد ماه می شوند. در نهایت نتایج نهایی را در اختیار ستاد استان قرار می دهند و بعد از بررسی، به ستاد مرکزی گزارش داده می شود تا کارشناسان رویت ماه به بررسی مجدد این گزارش ها بپردازند.

رصدخانه های استهلال ماه مراجع تقلید

بقیه مراجع تقلید نیز دست به تاسیس رصدخانه ها زدند که می توان موارد زیر را نام برد:

  • مرکز رصد ماه در شهر قم توسط سید علی سیستانی
  • مرکز رصد ماه در شهر ری در حرم عبدالعظیم حسنی توسط محمد محمدی ری شهری

بین ستاد استهلال دفتر رهبری و مراجع تقلید شیعه همبستگی هایی وجود دارد تا نتایج نهایی رصدها را برای رصد کردن ماه های رمضان و شوال، به اطلاع همگان برسانند.

نظر خود را درباره «ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و مراجع» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و مراجع فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.