زمان مطالعه: 2 دقیقه
ریموند گوتالز، دروازه بان بلژیکی که در فرانسه و اروپا جاودان شد

ریموند گوتالز، دروازه بان بلژیکی که در فرانسه و اروپا جاودان شد

باشگاه های فرانسوی از دهه 50 تا دهه 90 حتی یک قهرمانی هم در مسابقات اروپایی کسب نکردند. حتی هنوز هم قهرمانی آنها در اروپا بک تک عنوان المپیک مارسی محدود می شود

ریموند گوتالز در 7 اکتبر 1921 در ورست بلژیک متولد شد. دروازه بان بلژیکی در روزهای حضور در میدان توفیق چندانی کسب نکرد و دوران حضور او در میادین با تیمهای دِیرینگ کلوپ بروکسل( 1940 تا 1947)، ریسینگ کلوب بروکسل( فصل 48-47)، هانوتوآ( 52-48) و رنسان(57-52) سپری شد

اما شهرت او با مربیگری آغاز شد. گوتالز در فصل 58-57 مربیگری را با تیم هانوتوآ آغاز کرد و  یک فصل بعد راهی واره مین شد. سال های 1959 تا 1966 را در سن ترویدن مربیگری کرد و آن گاه دو سال کمک مربی تیم ملی بلژیک شد.

گوتالز در سال 1968 سرمربی بلژیک شد و رویایی ترین سال های تاریخ فوتبال بلژیک را رقم زد. بلژیک گوتالز در جام جهانی 1970 حضور یافت و آن گاه در جام ملت های 1972 مقام سوم اروپا را از آن خود کرد. تیم رویایی بلژیک حتی می توانست در جام جهانی 1974 نیز موفق شود اما از بد حادثه با هلند کرویف همگروه شد و تنها با تفاضل گل کمتر نسبت به هلند، صعود به جام جهانی را از دست داد تا دوران مربیگری گوتالز در بلژیک در سال 1976 و بدون هیچ افتخاری به پایان رسد.

مرد بلژیکی پس از آن افتخارات باشگاهی خود را آغاز کرد و با اندرلخت قهرمان جام برندگان جام اروپا(1978)، سوپرکاپ اروپا(1976 و 1978) شد و آن گاه در سال های 82 و 83 با استاندارد لیژ فاتح لیگ بلژیک شد. شاگردان او در سال های 1981 و 1983 سوپرکاپ بلژیک را نیز به خود اختصاص دادند. بعدها او یک بار دیگر در سال 1989 با اندرلخت قهرمان جام حذفی بلژیک شد تا این که نوبت به بزرگ ترین افتخار زندگی او رسید.

 او با المپیک مارسی در سال های 1991 و 1992 فاتح لیگ فرانسه شد و با قهرمانی در جام باشگاه های اروپا 1993 اولین جام اروپایی باشگاه های فرانسوی را به ارمغان آورد. در سال 1991 مارسی گوتالز حتی این شانس را داشت که آن سال را با سه گانه به پایان برساند. اما این تیم تنها در لیگ با 55 امتیاز و 4 امتیاز برتری نسبت به موناکو قهرمان شد. شاگردان گوتالز جام حذفی را در فینال به موناکو باختند و سرانجام در حالی در برابر ستاره سرخ بلگراد در فینال جام قهرمانان اروپا قرار گرفتند که در مسیر رسیدن به فینال مقابل دینامو تیرانا آلبانی، لخ پوزنان لهستان، میلان ایتالیا و اسپارتاک مسکو شوروی به برتری دست یافتند و در مسیر فینال 20 بار دروازه رقبا را باز کردند. با این حال خط حمله مارسی در فینال از کار افتاد و پس از تساوی(0-0) مقابل رقیب یوگسلاو، سرانجام مارسی در ضربات پنالتی مغلوب شد تا به نایب قهرمانی اروپا بسنده کند.

یک سال بعد مارسی لیگ را با 58 امتیاز و شش امتیاز برتری نسبت به موناکو به پایان رساند اما در مرحله دوم جام قهرمانان به شکلی ناباورانه در برابر اسپارتا پراگ چکسلواکی مغلوب شد تا این تیم برای قهرمانی اروپا یک سال دیگر انتظار بکشد. فصل 93-92 سرانجام این تیم قهرمانی اروپا را از آن خود کرد و با برتری مقابل میلان در فینال، قهرمان اروپا شد. مارسی لیگ فرانسه را هم با دو امتیاز برتری نسبت به موناکو و پاری سن ژرمن از آن خود کرد. اما به دنبال اتهامات مربوط به تبانی در رقابتهای لیگ فرانسه، عنوان قهرمانی مارسی از این تیم گرفته شد، اجازه حضور در رقابتهای سال بعد لیگ قهرمانان به این تیم داده نشد و دوران مربیگری گوتالز نیز به شکلی تراژیک در این تیم خاتمه یافت.

گوتالز در سال 1995 برای آخرین بار در اندرلخت مربیگری کرد تا با 38 سال نشستن روی نیمکت داغ مربیگری، به کار خود خاتمه دهد. وی در 6 دسامبر 2004 در بروکسل از دنیا رفت.

 

نظر خود را درباره «ریموند گوتالز، دروازه بان بلژیکی که در فرانسه و اروپا جاودان شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ریموند گوتالز، دروازه بان بلژیکی که در فرانسه و اروپا جاودان شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.