زمان مطالعه: 1 دقیقه
روز جهانی بیماری ویتیلیگو

روز جهانی بیماری ویتیلیگو

ویتیلیگو یکی از بیماری های پوستی است که افراد در سرتاسر جهان به آن مبتلا می شوند. نام دیگر این بیماری، پیسی است.

متخصصان پوست بصورت لکه لکه در صورت و بدن می شود و قابل درمان نیست. برخی از افراد مشهور مبتلا به این بیماری هستند اما این مساله صرفا میزان درک و فهم عموم را از این بیماری می رساند. سنگینی و بار این بیماری بخصوص بر دوش کشورهای در حال توسعه است و علت آن تشخیص اشتباه، دسترسی کم یا عدم دسترسی به درمان های موثر و بدنامی و تبعیض گسترده است.

روز جهانی ویتیلیگو (WVD) که از سال 2011، هر ساله در 25 ژوئن برگزار می شود، این بیماری “فراموش شده” را مورد توجه عموم قرار می دهد و حالا یکی از بزرگترین رخدادهای نوع خودش روی این سیاره است.

روز جهانی ویتیلیگو، ابتکاری جهانی است و مرکز اصلی بین المللی این کمپین هر سال در سراسر دنیا در حرکت است. ایده این کار را فرد نیجریه ای مبتلا به ویتیلیگو در ذهن داشت. سازمانی غیردولتی در آمریکا آن را تاسیس کرد و در دانشگاهی در ایتالیا آغاز به کار کرد، و سپس در بیمارستان های اصلی هند، چین، جمهوری چک، برزیل و آمریکا نیز برقرار شد.

روز جهانی ویتیلیگو
روز جهانی ویتیلیگو

دانستنی هایی در مورد بیماری ویتیلیگو 

  1. این بیماری مسری نیست و قابلیت سرایت از فرد به فرد به عنوان مثال بین زن و شوهر و یا سایر نزدیکان را ندارد. هرچند استعداد ارثی ابتلا به این بیماری در بین نسل های مختلف وجود دارد.
  2. این بیماری ارتباط مستقیمی با مصرف خوراکی ها ندارد و مصرف مجزا یا همزمان برخی غذاها تاثیری بر بروز یا تشدید ویتیلیگو ندارد.
  3. در اکثریت موارد این بیماری محدود به پوست است و اختلال عمومی قابل توجهی در کبد و کلیه و سایر ارگانها وجود ندارد. عملا ویتیلیگو بیماری کبدی محسوب نمی شود.
  4. برخلاف باور لاعلاج بودن بیماری، درصد قابل توجهی از این بیماران قابل درمان هستند هرچند روند درمان طولانی هست اما تعداد زیادی از بیماران بهبودی نسبی یا کامل را تجربه می کنند.
  5. این بیماری در هر دو جنس زن و مرد به یک اندازه مشاهده می شود اما در افراد با پوست های سبزه بیشتر بوده و زمان های اوج بروز این بیماری نیز در دوران کودکی یا سنین بالا است.
  6. بیماری ویتیلیگو یا برص یا پیسی شیوع بالایی در جامعه دارد به طوریکه یک تا دو درصد افراد جامعه به این بیماری پوستی مبتلا هستند.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «روز جهانی بیماری ویتیلیگو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره روز جهانی بیماری ویتیلیگو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.