زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی دوایت یورک

بیوگرافی دوایت یورک

گراهام تیلور مربی استون ویلا در سال 1989 با دیدن تنها یک بازی دوایت یورک متوجه شد که چه جواهری را در برابر خود دیده است.

مهدی زارعی- رقابت های دریای کارئیب از جمله رقابت هایی است که کمتر علاقه مند به فوتبال متوجه برگزاری این رقابت ها می شود، با این وجود یکی از بزرگ ترین مهاجمان فوتبال امریکای مرکزی، درخشش در فوتبال ملی را از این مسابقات آغاز کرد. در سال 1989 نخستین دوره رقابت های دریای کارائیب در کشور باربادوس برگزار شد و 15 تیم شرکت کننده به سه گروه 5 تیمی تقسیم شدند.

×××××

دو گل برای کسب بزرگ ترین افتخار ترینیداد

در این رقابت ها تیم ترینیداد و توباگو در گروه اول مسابقات، کار خود را با برد(11-0) مقابل آروبا آغاز کرد و پس از باخت(2-1) در برابر گرانادا، موفق شد در برابر گویان فرانسه(3-1) و مقابل سنت کیست و نویس(2-0) به پیروزی دست یافته و به عنوان تیم دوم گروه، راهی دور دوم رقابت ها شود. رقابت های مرحله دوم در 2 گروه 3 تیمی برگزار شد و برد(3-0) مقابل باربادوس، ترینیداد را در آستانه صعود به فینال قرار داد. به طوری که حتی با شکست(2-0) مقابل گوآدلوپ هم این ترینیداد بود که با تفاضل گل برتر نسبت به دو همگروهی خود صدرنشین گروه شد. فینال در روز 9 جولای 1989 برگزار شد و ترینیداد برای انتقام از گرانادا به میدان آمد. در پایان مسابقه ترینیداد(2-1) پیروز شد در حالی که دو گل این تیم در دقایق 24 و 89 توسط بازیکنی نوپا به ثمر رسید؛ اولین گلهای دوایت یورک در تیم ملی، اولین قهرمانی این تیم را در مسابقات کارئیب رقم زد.

×××× 

کشف بزرگ گراهام تیلور

اما تقدیر این بود که استعداد یورک محدود به درخشش در آمریکای مرکزی و تیم کوچک ترینیداد نشود. در سال 1989یورک در دیداری دوستانه مقابل استون ویلا به میدان رفت. همین دیدار به ظاهر ساده مقابل تیمی که در سفر تدارکاتی خود به سر می برد، موجب شد تا گراهام تیلور مربی استون ویلا متوجه شود که چه جواهری را در برابر خود دیده است. به همین سادگی قرارداد یورک با باشگاه انگلیسی امضا شد و در روز 24 مارس 1990، در مسابقه ای که با برتری(1-0) استون ویلا تمام شد، یورک مقابل کریستال پالاس به میدان رفت. یورک در دو فصل ابتدایی حضور خود در ویلا طی 23 بازی تنها 2 گل به ثمر رساند اما آرام آرام به جو لیگ آشنا شد و چه به عنوان وینگر راست و چه به عنوان مهاجم نوک، عملکردی درخشان به نمایش گذاشت

On this day - 28 Mar 1998: Everton 1-4 Aston Villa

نایب قهرمانی لیگ برتر با استون ویلا

در اولین دوره لیگ برتر، ویلا بهتر از همیشه ظاهر شد و در ایان مسابقات فصل 93-92 پس از منچستر یونایتد به عنوان دوم لیگ برتر دست یافت؛ آمار یورک هم در سراسر دهه 90 درخشان باقی ماند. 16 گل در فصل 92-91، 25 گل در فصل 96-95 و 20 گل در فصل 97-96 او را در بین بهترین های لیگ برتر قرار داد. تا جایی که به پازل گمشده آلکس فرگوسن در منچستر بدل شد. یونایتد لیگ فصل 98-97 را به آرسنال واگذار کرده بود و به نظر می رسید با زوج اندی کول و تدی شرینگهام در خط حمله افتخارات شیاطین سرخ تکمیل نمی شود.

Dwight Yorke and Andy Cole: What made Manchester United strike partnership  so special? | Football News | Sky Sports

مهاجم استون ویلا مورد نظر سر آلکس

در فصل 99-98 یورک یک بازی برای استون ویلا انجام داد اما هنوز فصل نقل و انتقالات تمام نشده بود و آلکس فرگوسن او را برای یونایتد به خدمت گرفت. قرارداد در روز 20 آگوست 1998 امضا شد و ویلا ستاره ترینیدادی خود را 12.6 میلیون پوند به فروش رساند در حالی که او طی این سالها 73 گل در 232 مسابقه برای تیم خود به ثمر رسانده بود. آمار یورک در فصل اول حضور خود در یونایتد فوق العاده بود. 18 گل در 32 مسابقه لیگ او را در کنار مایکل اوون و جیمی فلوید هاسل بینک به آقای گل لیگ برتر بدل ساخت. با احتساب گلهای لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی، یورک مجموعا 29 گل در آن فصل برای منچستر به ثمر رساند. اما فرگوسن چه تاثیری در روند بازی او و تیم داشت. دوایت توضیح می دهد:

 

سر الکس فرگوسن مربی متفاوتی نسبت به سایرین بود، او شیوه بازی منچستریونایتد را درک می کرد. او به ما اعتماد به نفسی تزریق کرده بود که ما احساس می کردیم می توانیم به زمین لیورپول و آرسنال برویم و موفق شویم. نه فقط برای گرفتن یک تساوی بلکه برای برد به آنجا برویم. برای همین فارغ از اینکه در خانه یا خارج از آن به میدان می رفتیم، کاملاً با اعتماد به نفس بودیم. ما برای مصاف با لیورپول یا آرسنال و به دست آوردن نتیجه، یک روحیه برنده داشتیم. زیرا رویکرد سر الکس فرگوسن به بازی ها نگرش و روحیه ای برنده بود.

 

از سه گانه در یونایتد تا بازی در لیگ استرالیا

طی سالهای 1998 تا 2002 افتخاری نماند که یورک در یونایتد به آن دست پیدا نکند. سه گانه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان در سال 1999، فتح جام بین قاره ای در سال 1999 و تکرار قهرمانی لیگ در سالهای 2000 و 2001 دیگر افتخارات یورک بود. 23 گل در فصل 2000-1999 و 12 گل در فصل بعد، آماری بود که یورک به جای گذاشت. با این حال به نظر می رسید که عملکرد خیره کننده کول و یورک در فصل منتهی سه سه گانه دیگر از عهده این نفرات نیز برنمی آید. یورک در فصل 02-2001 تنها 12 بازی برای یونایتد به میدان رفت و یک بار گلزنی کرد تا با آمار 96 مسابقه و 52 گل، دوران افتخارات وی در یونایتد به سر آید. او تا سال 2005 در بلکبرن بود و باز هم کول را در کنار خود دید. اما آمار 12 گل در 60 بازی نشان می داد که او هم به پایان کار نزدیک شده است. بیرمنگام، اف سی سیدنی( استرالیا) و ساندرلند آخرین تیمهای باشگاهی یورک بودند

نظر خود را درباره «بیوگرافی دوایت یورک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی دوایت یورک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.