زمان مطالعه: 2 دقیقه
خاطرات هروه رنار از جام جهانی فوتبال

خاطرات هروه رنار از جام جهانی فوتبال

بسیاری از مربیان بزرگ فرانسوی، هرگز در دوران فعالیت در کشور خود، فرصت نمی کنند که توانایی های خود را به رخ فوتبالدوستان و تیمهای فوتبال بکشند.

 

بچه‌ها بجنبید؛ اینجا جام جهانی است. همه تلاشتان رو بکنید. تمرکز کنید. ما می‌توانیم عالی باشیم. زود باشید...خودتان را تکان بدهید...

 

بسیاری از مربیان بزرگ فرانسوی، هرگز در دوران فعالیت در کشور خود، فرصت نمی کنند که توانایی های خود را به رخ فوتبالدوستان و تیمهای فوتبال بکشند. به همین خاطر ناچارند که ترک وطن کنند و برای این مربیان، چه جایی بهتر از کشورهای آفریقایی که در بسیاری از آنها به زبان فرانسه صحبت می شود.

برای هروه رنار هم شرایط مربیانی مثل فیلیپ تروسیه و برونو متسو تکرار شد و او بعد از دورانی کوتاه در تیمهای کوچک و کم نام و نشان فرانسوی و انگلیسی، از سال 2004 سفر طولانی خود به دور دنیا را آغاز کرد. او که متولد 30 سپتامبر 1968 هست، بعد از مدتی مربیگری در لیگ ویتنام و بازگشت به دسته سوم فرانسه، در سال 2008 سر از تیم ملی زامبیا درآورد. تا آن زمان شاید جذاب ترین خاطرات فوتبالی او به دوران کودکی اش بر می گشت. رنار می گوید:

 

جام جهانی 1978 اولین جام جهانی بود كه بازی‌هایش را از تلویزیون تماشا كردم. ماریو كمپس را به یاد دارم. همچنین به خاطر دارم كه ورزشگاه‌ها فضای فوق‌العاده‌ای داشتند. به خصوص با خرده‌كاغذ‌های سفیدی كه روی چمن را می‌پوشاندند. من آن موقع 10 ساله بودم، اما هنوز كه هنوز است خاطرات روشنی از آن تورنمنت دارم. زیرا اولین جامی بود كه از تلویزیون می‌دیدم.

 

اما در زامبیا خاطرات جذاب تری برای رنار رقم خورد و او موفق شد در دومین مقطع مربیگری در این تیم و در سال 2012 زامبیا را برای نخستین بار قهرمان آفریقا سازد.

From cleaner to World Cup coach: Who is Saudi Arabia football manager Hervé  Renard? | Euronews

یک سال بعد او به فرانسه بازگشت و در باشگاه سوشو مربیگری کرد. اما در سال 2014 به آفریقا برگشت و این بار مربی ساحل عاج شد. به لطف رنار، این کشور هم در سال 2015 قهرمان جام ملتهای آفریقا شد تا رنار به اولین مربی تبدیل شود که دو تیم مختلف را قهرمان قاره سیاه کرده است.

در آن روزها رنار طعم شکست را نچشیده بود و تلخ ترین خاطره اش از فوتبال به سالها قبل برمی گشت. به قول رنار:

 

بدترین خاطره‌ام از جام جهانی، باخت فرانسه از آلمان‌غربی در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 1982 بود؛ همان مسابقه‌ای كه با درگیری شوماخر و باتیستون به خاطر آورده می‌شود. در آن مسابقه فرانسه در ضربات پنالتی شكست خورد. خاطره آن مسابقه به من كمك كرد بفهمم كه وقتی تیم ملی كشوری می‌بازد، هوادارانش تا چه اندازه دچار ناراحتی می‌شوند.

 

اما وقتی مرد فرانسوی با مراکش در جام جهانی 2018 حضور پیدا کرد، سه شکست در سه مسابقه در انتظارش بود تا خاطره تلخ دیگری از جام جهانی در ذهن او ثبت شود.

رنار از سال 2019 سرمربی عربستان شد و با این تیم، یکی از لحظات ماندگار جام جهانی 2022 قطر را رقم زد. وقتی که شاهین های سبز نیمه نخست مسابقه مقابل آرژانتین را با شکیت به پایان رساندند و آن گاه رنار در رختکن، به شدت آنها را تهییج کرد و گفت:

 

هیچ احساسی ندارید؟ احساس نمی‌کنید که می‌توانیم به بازی برگردیم. احساسش نمی‌کنید؟ اینقدر ریلکس بازی می‌کنید؟ گوشی تان را بیاورید، چون می‌توانید آنجا با مسی عکس هم بگیرید.

 

سعودی ها در نیمه دوم به بازی برگشتند و با دو گل صالح الشهری و سالم الدوساری اولین شگفتی جام جهانی 2022 قطر را ثبت کردند.

حالا رنار می تواند از بازی با آلبی سلسته و برتری عربستان به عنوان بهترین خاطره خود از جام جهانی یاد کند. بدون نیاز به یادآوری مسابقاتی که در کودکی از تلویزیون تماشا کرده است.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «خاطرات هروه رنار از جام جهانی فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره خاطرات هروه رنار از جام جهانی فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.