زمان مطالعه: 3 دقیقه
خاطرات رودی کرول از بهترین تیم تاریخ فوتبال هلند و توتال فوتبال

خاطرات رودی کرول از بهترین تیم تاریخ فوتبال هلند و توتال فوتبال

رودی کرول طی سالهای 1969 تا 1983 یکی از مردان تاثیرگذار تیم ملی هلندی بود که دو بار فینالیست جام جهانی شد.

کرول علاوه بر تیم ملی، در دهه 70 با آژاکس آمستردام هم درخشید. تیمی درخشان که سه بار پیاپی قهرمان اروپا شد. اما چه چیزی باعث این همه درخشش آژاکس شد. رودی می گوید:

 

آژاکس در فوتبال و بعدا در تیم ملی، انقلابی ایجاد کرد. همه از کاری که ما انجام می دادیم خوششان می آمد. فلسفه متفاوتی در آن تیم وجود داشت، ما می توانستیم دفاع کنیم. خیلی سخت بازی کنیم و همچنین از تکنیک خوبی هم برخوردار بودیم که همه اینها را مدیون رینوس میشل مربی تیم هستیم.

 

رودی درباره مربی تیم بیشتر توضیح می دهد:

 

میشل یک مرد بامزه بود اما در کارش بسیار سختگر. اینجا هدف یک چیز بود؛ موفقیت تیم با روشی که او فکر می کرد. او برای رسیدن به هدف هر کاری انجام می داد و بسیار سرسخت بود.

 

اما مرد تاثیر گذار درون میدان آن تیم، کاپیتان یوهان کرویف بود. کرول درباره کاپیتان خود و نبوغ وی، چنین توضیح می دهد:

 

کرویف واقعا تکنیک خارق العاده ای داشت. کارهایش را فقط خودش می توانست انجام دهد. زمانی که داخل زمین در کنار او مسابقه می دهید متوجه کارهایش نمی شوید اما زمانی که به فیلمها نگاه می کنید، متوجه می شوید که این مرد چقدر عالی است. او نابغه بود و می توانست تصمیم بگیرد که همه بازی را خودش به تنهایی انجام دهد.

 

هلند با اعتماد به نفس پیش از اولین مسابقه با اروگوئه، نسخه توتال فوتبال میشل را اقتباس کرد و به این ترتیب در هانوفر، از نماینده آمریکای جنوبی پیشی گرفت. جانی رپ هر دو گل پیروزی را به ثمر رساند. بعد از تساوی بدون گل با سوئد، نوبت به شکست دادن (4-1) بلغارستان در دورتموند رسید و هلند به دور دوم صعود کرد

هلند در مرحله دوم مقابل آرژانتین، آلمان شرقی و برزیل قرار گرفت. هلند در برابر آرژانتین، درخشان ترین بازی که می توانست را انجام داد؛ برد(4-0) و زیباترین بازی که تماشاگران در جام جهانی شاهد آن بودند. آن بازیها همگی در هوای بارانی برگزار شد. البته چنین شرایط جوی برای هلندی ها دشواری در بر نداشت. کرول به یاد می آورد:

 

گرفتن امتیاز در بازی مقابل آرژانتین و یک بازی عالی، مسابقه ای که من همواره آن را به خاطر می آورم؛ همچون تمام بازیهایی که برای تیم ملی انجام دادم. هوای آن روز مثل هوای معمولی هلند بود و باران زیادی می بارید. در هلند ما در باران های شدید بازی می کردیم. بنابراین، موقعیت کاملا برای ما مناسب بود. هوای خودمان بود، مثل استیل بازی مان. می دانستیم که از آنها بهتریم و می توانیم ببریم.

 

چهار روز بعد و دوباره در زیر باران، هلند مجددا پیروز شد. این بار(2-0) در برابر آلمان شرقی. رنسن برینک تنها گل خود را در مسابقات به ثمر رساند. آخرین مسابقه دور گروهی هلند در برابر برزیل، به نوعی دیدار نیمه نهایی این تیمها مقابل هم محسوب می شد. دیداری که هلند مقتدرانه(2-0) حریف را از پیش رو برداشت. اما سبک توتال فوتبال هلندی در زمین چگونه پیاده می شد؟ کرول توضیح می دهد:

 

ما یک سبک خاص برای تحریک رقبای مان داشتیم. در 15 دقیقه ابتدایی زیاد فشار می آوردیم، زیاد حرکت می کردیم. زیاد پاس می دادیم و سعی می کردیم هرچه سریع تر به گل برسیم. ما می توانستیم با ترکیب های عالی، فوتبال فوق العاده ای بازی کنیم. یک فوتبال خارق العاده. این هنری است که گاها می تواند بسیار فیزیکی باشد. این مساله ای مهم به شمار می آید، زیرا بخشی جدایی ناپذیر از هلند است.

 

هلند سرانجام به فینال رسید و با باخت(2-1) مقابل آلمان میزبان نایب قهرمان جهان شد. کرول اما از این نتیجه خاطره تلخی در ذهن ندارد:

 

از بازی فینال احساس بدی نداشتم. البته که ما مسابقه نهایی را از دست دادیم اما افتخار می کردیم که آنجا هستیم. فوتبال هلند از نقطه صفر به مرکز فوتبال جهان رسیده بود. البته که این برای ما بسیار مهم بود.

 

هلندی ها به خانه بازگشتند و با استقبال هزاران نفر در فرودگاه اسکیپل و تعداد  بیشتری در آمسترداک و روتردام مواجه شدند. با وجود شکست در فینال، میشل و مردانش قهرمانان ملی بودند. ملی پوش اسبق هلند در پایان از بازگشت به هلند می گوید:

 

ما هرگز انتظار چنین استقبال شگفت انگیزی را نداشتیم. یک جشن خیلی باشکوه در بازگشت ما برپا شد. ما به قصر سلطنتی رفتیم که یک مهمانی در حضور نخست وزیر در آنجا برپا شده بود. یک مراسم رقص هم با حضور همگی ما اجرا شد.

 

 

نظر خود را درباره «خاطرات رودی کرول از بهترین تیم تاریخ فوتبال هلند و توتال فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خاطرات رودی کرول از بهترین تیم تاریخ فوتبال هلند و توتال فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.