زمان مطالعه: 2 دقیقه
حمام نواب تهران

حمام نواب تهران

حمام نواب یکی از حمام های قدیمی واقع در تهران می باشد.

حمام نواب تهران از آثار دوره قاجار شهر تهران است و در خیابان پانزده خرداد شرقی کوچه بیک دامغانی و (بازارچه نواب سابق) قرار دارد. اما دلیل اصلی شهرت این حمام استفاده از این مکان در فیلم قیصر است. بخش هایی از  فیلم قیصر در این حمام فیلمبرداری شده است. برای علاقه مندان سینما به یک خاطره زیبا تبدیل شده است. این حمام در سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و پنج سال پس از آن به به کمک شهرداری منطقه 12 تهران و اتحادیه صنایع دستی کشور سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به مرکز صنایع دستی شهر تهران تغییر کاربری داد و امروزه از این نمایشگاه اثری نیست. برای آشنایی بیشتر با حمام نواب در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید. 

تاریخچه حمام نواب تهران

تاریخچه حمام نواب تهران
تاریخچه حمام نواب تهران

در مورد تاریخچه و زمان ساخت حمام نواب تهران اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. عده‌ای آن را متعلق به اواخر دوره صفوی می‌دانند و عده ایی هم آن را یک بنای قاجاری توصیف می‌کنند. حمام نواب در قدیمی‌ترین نقشه تهران که متعلق به دوره صفوی است با نام گذاری حمام نواب یاد شده است. نحوه درست تقسیم‌بندی فضاها وجود عناصر معماری مخصوص دوره صفوی مثل سربینه، ورودی، هشتی، میان‌در، خزینه، گرمخانه، چال حوض و همچنین بررسی قدمت لایه‌های آهک موجود در این گرمخانه فرضیه ساخت حمام نواب در اواخر دوره صفویه را قوت می‌بخشد.

دلیل معروف شدن حمام نواب تهران

ر
سکانسی از فیلم قیصر در حمام نواب تهران

چهل و یکی دو سال پیش آقای مسعود کیمیایی، حمام نواب را به عنوان محل فیلم‌برداری قیصر انتخاب کرد و این فیلم یکی از مهیج‌ ترین صحنه‌های فیلم یعنی کشته شدن «کریم آب منگل» به دست قیصر را در حمام نواب جلوی دوربین برد. فیلم قیصر که تأثیرش بر سینمای زمان خودش بی‌نیاز از شرح و توضیح است به سرعت سر زبان‌ها افتاد و به تَبَع حمام نواب تهران نیز معروفیت زیادی پیدا کرد.

معماری حمام نواب تهران

معماری حمام نواب تهران
معماری حمام نواب تهران

حمام نواب تهران دارای بخش هایی چون هشتی، سربینه، تنظیف گرمخانه، سرویس بهداشتی، خزینه، استخر و ستون است و چیزی که در معماری حمام نواب مشهود است، کاربندی وجود آهک روی سطح بنای حمام نواب تهران بسیار محدود بوده و حاکی از وجود تزیینات قابل توجه در آن است و نشان از ذوق و استعداد هنری معمار آن دارد.و همچنین حمام نواب دارای کتیبه کاشی کاری شده بوده است.

فعالیت حمام نواب تهران

فعالیت حمام نواب تا زمان پهلوی ادامه داشت. حتی درباریان پهلوی هم از این حمام استفاده می‌کردند تا اینکه به مرور زمان، حمام‌های شخصی در خانه‌ها ساخته شد و حمام‌های عمومی از رونق خود افتادند. متولیان حمام های دیگر به سختی از پس مخارج بر‌می‌آمدند و اینطور شد که حمام نواب به حال خود رها شد؛ و تا سال‌ها این بنا هیچ کاربر خاصی نداشت تا اینکه در سال 85 به ثبت ملی رسید و بازسازی شد و امروزه یکی از جاذبه‌های تاریخی پایتخت است.

آدرس و تلفن حمام نواب تهران

آدرس تهران، خیابان ری، محله عود لاجان شرقی، انتهای خیابان شهید محمدرضا ملاباقری، شمال میدان باغ پسته بک، کوچه بیک دامغانی 
تلفن 021-33529028
زمان بازدید
هر روز از ساعت 9 صبح تا 19
  • نحوه دسترسی به حمام نواب تهران

شما میتوانید از سه راه امین وارد خیابان ری شوید وکوچه‌ای در سمت راست این خیابان معروف به "دردار غربی" وجود دارد شما وارد کوچه شده و از آنجا تابلوی حمام نواب را می‌بینید.
برای رفتن به حمام نواب، می‌توان از خط یک مترو تهران نیز استفاده کرد. در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و به سمت عود لاجان مسیر را ادامه دهید.

نظر خود را درباره «حمام نواب تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره حمام نواب تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.