زمان مطالعه: 2 دقیقه
جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان 2023 نزدیک است و حتی ایرانیان زیادی قصد رفتن به ارمنستان را بخاطر جشنواره اب دارند اما در جشنواره آب ارمنستان چه خبر است؟

جشن اب در ارمنستان (Armenia's Vardavar Festival) که به وارداوار یا وارتاوار هم معروف است یکی از رسوم مذهبی و ملی کشور ارمنستان محسوب می شود و در این روز افراد شرکت کننده در مراسم جشن اب به رقص و پایکوبی، اجرای موسیقی و آب بازی می پردازند. در ادامه مطلب آسمونی با جشن اب ارمنستان بیشتر آشنا می شویم.

جشن آب ارمنستان چیست؟

جشن آب پاشان یا همان وارداوار یکی از جذاب ترین فستیوال های ارمنستان است و به نحوی جشن ملی ارمنستان نیز محسوب می شود. در این روز مردم خود را حسابی در آب غوطه ور می کنند و یکدیگر را خیس می کنند.
اما تاریخچه جشن اب در ارمنستان که اکنون یک رسم مسیحی است به دوران بت پرستی باز می گردد. این جشنواره همراه با خدای Astghik است که الهه آب، زیبایی، عشق و باروری بوده است. به مرور، جشن های مربوط به خدای آستقیک به وارداوار تغییر نام پیدار کردند. وارداوار 98 روز بعد از عید پاک جشن گرفته می شود. (14 هفته پس از عید پاک).

جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟

جشن اب ارمنستان


جشن آب ارمنستان 1402 در تاریخ یکشنبه 25 تیر مصادف با 16 جولای 2023 (Jullu 16) برگزار می شود.

تاریخ جشن اب ارمنستان 1402در سال های مختلف اندکی تفاوت دارد. این جشن بعد از 98 روز از عید پاک برگزار می شود اما در برخی از مناطق با اندکی تغییر برگزار می شود بنابراین هرساله تاریخ جشن اب اندکی جابجا می شود:

جشن آب ارمنستان 2023 16 جولای
جشن آب ارمنستان 2022 24 جولای
جشن آب ارمنستان 2021 11 جولای
جشن آب ارمنستان 2020
19 جولای

 

مراسم و تفریحات جشن اب ارمنستان

جشن اب ارمنستان

  • صبح روز جشن اب، در کلیسا برگزار می شود. برنامه های تقدیس آب و برکت به سیب، از نمادهای این روز است.
  • مردم در این روز با سطل بر روی یکدیگر آب می ریزند، حتی اگر در پیاده رو در حال قدم زدن هستید آمادگی این را داشته باشید که بر سرتان آب ریخته شود.
  • آزاد کردن کبوترها و دعا برای پیشگیری از سیل در جهان نیز از برنامه های دیگر جشن اب پاشی ارمنستان می باشد.
  • علاوه بر اینها، مراسم رقص و پایکوبی، بازی های سنتی، نمایش های بومی و آوازهای محلی هم جزئی از جشن ملی محسوب می شوند.

مقایسه جشن آپ پاشی ایران با جشن آب پاشی ارمنستان

جشن آب پاشی ایرانیان باستان ازجمله جشن های تیرگان در روز 13 تیر است. ایرانیان باستان در این روز علاوه بر آب پاشی، آرزوی بارش باران در سال پیش رو می کردند. این جشن در ایران باستان، آبریزگان، آب پاشان یا سرشوران هم نام دارد. همچنین در تاریخ 1 تیر در ایران باستان مراسم دیگری با عنوان جشن آب پاشونک یا جشن آغاز تابستان هم وجود داشت. مراسم آب پاشونک همچنان در بخش هایی از ایران به خصوص در شهرهای استان مرکزی برگزار می شود.

عکس جشن آب ارمنستان

عکس جشن اب ارمنستان 2022

جشن اب ارمنستانجشن اب ارمنستانجشن اب ارمنستانجشن اب ارمنستانجشن اب ارمنستانجشن اب ارمنستان

نظر خود را درباره «جشن آب ارمنستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جشن آب ارمنستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.