زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی یولاندا بالاش

بیوگرافی یولاندا بالاش

در تاریخ مسابقات پرش ارتفاع، قهرمانان بزرگی ظهور كرده‌اند كه هر یك دورانی از تاریخ را به خود اختصاص داده‌اند.

وقتی در المپیك ملبورن دختری 20 ساله از رومانی به مقام پنجم پرش ارتفاع دست یافت، كسی فكر نمی‌كرد كه روزگاری او به عنوان برترین پرنده تاریخ برگزیده شود اما یولاندا بالاش كه در روز یكشنبه 12 دسامبر 1936 در تیموشوآرا متولد شده بود در 14 جولای 1956 اولین زنی لقب گرفت كه به ركورد 1.75 متر در پرش دست یافته است. قد یولاندا 185 سانتیمتر و پاهایش به شكلی استثنائی بلند بود. در آن روزگار هنوز در پرش ارتفاع، پریدن از پشت (روش فاسبری) ابداع نشده بود و دختر رومانیایی برای پریدن فقط از روش قیچی استفاده می‌كرد. این روش هرگز به اندازه روش غربی در بین ورزشكاران معمول نبود. اما یولاندا با همین روش به ركوردشكنی ادامه داد و در سال 1959 به 1.83 رسید! ركوردها همچنان شكسته شد و بالاش در المپیك رم اولین طلای خود را كسب كرد. آن هم با 1.85 متر و 14 سانتیمتر برتری نسبت به نفردوم!

 او كه در مسابقات اروپایی 1954 صاحب نقره و در 1958 مدال طلا كسب كرده بود، در 16 جولای 1961 و در مسابقات صوفیه به ركورد عجیب 1.91 رسید. ركوردی كه هفت سانتی متر از بهترین ركورد دیگر زنان پرنده عالم بالاتر و برتر بود!

Doliu în sportul românesc. Iolanda Balaş a încetat din viaţă la vârsta de  79 de ani. VIDEO cu performanţele incredibile

 این ركورد بی‌نظیر ده سال دست نخورده باقی ماند تا آن كه ایلونا گوزن بائر اتریشی آن را یك سانتی متر ترقی داد.

پس از قهرمانی در مسابقات اروپایی 1962 نوبت به المپیك توكیو رسید و بالاش با 10 سانتیمتر برتری نسبت به نفر دوم، ركورد المپیك را نیز به میزان 1.90 متر افزایش داد.

 برنده دو مدال طلای المپیك در سال 1967 و در شرایطی كه یازده سال از آخرین شكستش در ورزش می‌گذشت با عنوان ركورددار جهان و المپیك از ورزش كناره گرفت. در بین سال‌های 1956 و 1966 او در 140 مسابقه پیروز و 80 بار نیز از موانعی پرید كه هیچ زنی تا آن دوران نتوانست بدان دست یابد. 14 بار نیز ركورد جهان توسط او بهبود یافت. اكنون و پس از گذشت سال‌ها از درخشش قهرمان رومانیایی، هنوز هم كسی نتوانسته ركوردهای شگفت‌انگیز وی را تكرار كند.

 

 

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی یولاندا بالاش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی یولاندا بالاش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.