زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی هاسه یپسن؛ ستاره سوئد در جام جهانی 1950

بیوگرافی هاسه یپسن؛ ستاره سوئد در جام جهانی 1950

12 بازی ملی و 9 گل زده آمار حضور هانس یپسن( ملقب به هاسه ) در تیم ملی سوئد است.

مهدی زارعی- مردی متولد 10 می 1925 در گونگسباکا سوئد که درخشش خود را در تیم ملی از سال 1949 آغاز کرد. اما آخرین بازی ملی او تنها یک سال بعد بود! قوانین خاص فوتبال سوئد یکی از بهترین استعدادهای فوتبال این کشور را از تیم ملی سوئد کنار گذاشت...

مهاجم سوئدی کار خود را از سال 1946 در تیم اورگریته آغاز کرد و در سال 1948 راهی تیم جورگاردنس سوئد شد. آمار گلزنی او در این تیم فوق العاده بود و با به ثمر رساندن 58 گل در 51 بازی به تیم ملی سوئد دعوت شد. تیمی که مهیای حضور در جام جهانی 1950 می شد و در تلاش بود که همچون آخرین جام جهانی قبل از جنگ جهانی دوم( 1938) در بین چهار تیم برتر قرار گیرد. در این مسابقات یپسن با دو گلی که مقابل ایتالیا به ثمر رساند زمینه برد(3-2) سوئد و حذف ایتالیا را مهیا کرد. سوئدی ها پس از آن با پاراگوئه(2-2) مساوی کردند و به جمع چهار تیم برتر جهان رسیدند. جایی که با شکست مقابل برزیل و اروگوئه و برد مقابل اسپانیا به بهترین مقام تاریخ فوتبال خود تا آن زمان رسیدند یعنی عنوان سوم جام جهانی. حالا دیگر همه او را در سوئد با لقب Hasse Guldfot( هاسه پاطلایی) می شناختند.

هاسه در سال 1951 راهی چارلتون اتلتیک انگلیس شد و بعد از دان انکر( بازیکن پورتموث در فصل 50-49) به دومین بازیکن سوئدی بدل شد که در لیگ انگلیس توپ زده است. یپسن با توجه به قوانین فوتبال سوئد که اجازه بازی به فوتبالیست های حرفه ای را در تیم ملی سوئد نمی داد شانس بازی در تیم ملی را از دست داد. در انگلیس او تنها یازده بار برای چارلتون به میدان رفت اما در این تیم نیز 9 گل به ثمر رساند تا باشگاه آتلانتا وی را به خدمت بگیرد. در آتلانتا هم او درخشید و 22 گل در 27 بازی به ثمر رساند تا بهترین بازیکن لیگ ایتالیا در فصل 52-51 لقب گیرد. به این ترتیب وقتی در سال 1952 باشگاه ناپولی 105 میلیون لیر( معادل 52 هزار پوند) پرداخت كرد تا وی به خدمت گیرد، كسی تعجب نكرد. این مبلغ سبب شد که هواداران به او لقب  o' banco e' napule( بانک ناپل) بدهند!

The bank of Napoli: Hasse Jeppson -

در ناپل او آمار 52 گل در 112 بازی را برجای نهاد. آماری که نشان می داد حتی بانک ناپل هم با بالا رفتن سن و سال خود، افت می کند. در سال 1954 باشگاه میلان با پرداخت 72 هزار پوند، ركورد یپسن را شکست و خوان آلبرتو اسكیافینو اروگوئه‌ای را از پنارول به خدمت گرفت. مهاجم سوئدی هم فصل 57-56 را در تورینو سپری کرد و با آمار 7 گل در 19 بازی از میادین کناره گرفت. تنها یک سال تا جام جهانی 1958 سوئد باقی مانده بود و اگر او نیز آمادگی خود را همچون گونار گرن، گونار نوردال و نیلس لیدهلم هم بازیهای خود در جام جهانی 1950 حفظ می کرد می توانست شاهد تغییر قوانین فوتبال سوئد و بازگشت به تیم ملی باشد. اتفاقی که البته برای او رخ نداد. او پس از پایان دوران فوتبال خود نیز در ایتالیا ماند و سرانجام در روز 22 فوریه 2013 در رم ایتالیا از دنیا رفت.

Hasse Jeppson, il vichingo che divenne Re di Napoli - Footballnews24.it

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی هاسه یپسن؛ ستاره سوئد در جام جهانی 1950» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی هاسه یپسن؛ ستاره سوئد در جام جهانی 1950 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.