زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی رافائل لیائو

بیوگرافی رافائل لیائو

 سال 2018 بود که به دنبال یک درگیری بین هواداران و بازیکنان باشگاه اسپورتینگ لیسبون، یکی از بازیکنان اسپورتینگ، قرارداد خود را با باشگاه فسخ کرد.

مهدی زارعی- در آن زمان کسی متوجه ضرری نبود که با رفتن این بازیکن 18 ساله نصیب اسپورتینگ شد. اما تنها چند سال بعد، این وینگر- مهاجم 188 سانتی متری به قدری درخشید که حالا قطعا اولین باشگاه رافائل لیائو با حسرت از رفتن او یاد می کند. پسری با پدر و مادری آنگولایی که 9 بازی ملی برای تیم ملی پرتغال انجام داده و به یکی از تاثیرگذارین بازیکنان میلان تبدیل شده است.

رافائل آلکساندره کونسیسائو دِ لیائو روز 10 ژوئن 1999 در آلمادا به دنیا آمد. آلمادا شهری است در کنار اقیانوس اطلس که توسط رودخانه تاگوش از لیسبون جدا می شود. به این ترتیب رافائل فوتبال خود را در لیسبون آغاز کرد. در هفت سالگی به مدت یک فصل در تیم آمورا بازی کرد و از آنجا راهی تیم فوت 21 شد. رافائل از سال 2008 وارد تیمهای پایه اسپورتینگ شد و در رده های سنی مختلف برای این باشگاه درخشید. سال 2015 به تیم ملی زیر 16 سال پرتغال دعوت شد و در 10 بازی، 2 بار برای تیم گلزنی کرد.

یک سال بعد راهی تیم ملی زیر 17 سال پرتغال شد و با این تیم در پانزدهمین دوره رقابتهای زیر 17 سال اروپا شرکت کرد. رقابتهایی که پرتغال با برتری مقابل آذربایجانف اسکاتلند، اتریش، هلند و اسپانیا قهرمان اروپا شد و رافائل هم نخستین جام زندگی خود را بالای سر برد. هرچند که او و هم تیمی هایش همه زیر سایه ژوزه گومش قرار گرفتند؛ ستاره مسابقات و زننده 7 گل برای پرتغال در مسیر قهرمانی.

روز 21 ماه می 2017 لیائو برای نخستین بار برای تیم بزرگسالان اسپورتینگ به میدان رفت و در مسابقه مقابل تیم B براگا، دروازه این تیم را باز کرد. کمتر از یک سال بعد و در 11 فوریه 2018 لیائو مقابل فِرنزه نخستین بازی خود در لیگ پرتغال را انجام داد و در برد(2-0) اسپورتینگ، جانشین بریان روییز کستاریکایی شد.

File:Rafael Leão February 2018.jpg

یک ماه بعد و در روز دوم مارس، بعد از مصدومیت سیدو دومبیا، رافائل وارد میدان شد و اولین گل خود در لیگ را به ثمر رساند تا جوان ترین گلزن تاریخ اسپورتینگ در لیگ لقب بگیرد. اما روز 14 ژوئن لیائو به صورت یک جانبه قرارداد خود را با باشگاه فسخ کرد. گفته می شود که هواداران تیم به بازیکنان و کادر فنی اسپورتینگ حمله کردند و این مساله، باعث رفتن رافائل از ژوزه آلوالاده به مقصد لیل فرانسه شد. در حالی که با آمار 3 بازی در لیگ و زدن یک گل در لیسبون، کسی توجهی به این ترانسفر نکرد.

البته بعدها که لیائو تبدیل به یک ستاره شد، اسپورتینگ از او شکایت کرد و خواهان 45 میلیون یورو شد که در بند مربوط به جداسازی او در قرارداد آمده بود. به هر شکل درخشش لیائو در لیل به سرعت آغاز شد و در دومین بازی خود برای این تیم، یک گل سه امتیازی وارد دروازه کان کرد. هرچند که در ماه سپتامبر و به دنبال مشکلات مالی لیل، رافائل می خواست قرارداد خود با این باشگاه را هم فسخ کند، اما سرانجام در لیل ماند و با هم تیمی هایی چون ژوزه فونته، روی فونته و ژِکا فصل 19-2018 را با نایب قهرمانی لیگ به پایان رساند.

روز اول آگوست 2019 لیائو قراردادی پنج ساله به مبلغ 23 میلیون یورو با میلان امضا کرد؛ هرچند که چند ماه بعد و در 19 آگوست 2020 دادگاه عالی ورزش، او را به خاطر ترک باشگاه اسپورتینگ، محکوم به پرداخت 16.5 میلیون یورو به باشگاه پرتغالی کرد. در این مدت رافائل در میلان هم تثبیت شده بود. در 25 آگوست اولین بازی خود در سری آ را در باخت(1-0) مقابل اودینزه انجام داد و در 29 سپتامبر در شکست(1-3) برابر فیورنتینا اولین گل خود را برای روسونری به ثمر رساند. او در جولای 2020 دروازه یوونتوس را باز کرد تا میلان از شکست، برد(4-2) ساخته و صدرنشین لیگ را شکست دهد. زدن 6 گل در 31 مسابقه نوید از روزهای درخشان تری برای رافائل می داد.

یک فصل بعد نوبت به گلزنی در لیگ اروپا مقابل اسپارتا پراگ رسید تا پای مهاجم پرتغالی در رقابتهای باشگاهی اروپا هم به گلزنی باز شود. او در 20 دسامبر 2020 تنها بعد از شش ثانیه دروازه ساسولو را باز کرد تا سریع ترین گل تاریخ سری آ و پنج لیگ معتبر باشگاهی را به نام خود ثبت کند.

چند روز بعد و در سه ژانویه 2021 با گلزنی مقابل بنونتو، رافائل دومین بازیکن جوان خارجی میلان می شد که به رکورد 10 گل زده برای میلان در سری آ می رسید؛ آن هم با تنها 21 سال و 207 روز.

گلزنی در لیگ قهرمانان اروپای آن سال مقابل اتلتیکو مادرید هنرنمایی بعدی لیائو بود و سرانجام روز درخشان 22 می 2022 رسید؛ اولین هت تریک در دوران زندگی حرفه ای لیائو در برد(4-0) مقابل ساسولو و کسب قهرمانی سری آ با میلان؛ افتخاری که روسونری 11 سال در حسرت آن به سر می برد. کسب جایزه بهترین بازیکن فصل سری آ، جایزه بعدی رافائل بود که در فصل 22-2021 موفق شد 11 گل و 10 پاس گل به نام خود ثبت کند. هرچند قطعا این جایزه، آخرین عنوان لیائو نیست و باید دید افتخار بعدی او چه عنوانی خواهد بود؟ شاید در میلان و شاید در تیمهای ثروتمندتر و بزرگ تر اروپایی.

نظر خود را درباره «بیوگرافی رافائل لیائو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی رافائل لیائو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.