زمان مطالعه: 4 دقیقه
برایان کلاف؛ یک مربی تاثیرگذار در انتخابات!

برایان کلاف؛ یک مربی تاثیرگذار در انتخابات!

انگلیسی ها حسرت های زیادی در تاریخ فوتبال خودشان داشته اند. شاید بزرگ ترین این حسرت ها، استفاده نکردن از برایان کلاف به عنوان مربی سه شیرها باشد.

مهدی زارعی در دهه های 60 و 70 میلادی، موجی از خشونت وارد استادیوم های انگلیسی شد و روز به روز شرایط بدتر؛ به طوری که گاهی خبر کشته شدن هواداران هم شنیده می شد. کار به جایی رسید که یک بار در « وایت هارت لین»، استادیوم اختصاصی تاتنهام، بیل نیکولسون مربی اسطوره ای باشگاه مجبور شد بلندگو به دست گرفته و از طرفداران خواهش کند دست از درگیری بردارند. با این وجود شرایط و حتی جنجالهای به وجود آمده در ورزشگاه « بیس بال گراند»- محل برگزاری بازیهای تیم داربی کانتی- به کلی متفاوت از سایر ورزشگاهها بود. جنجالی که به وجود آمد، یک اختلاف سلیقه خیلی بزرگ بین انبوه هواداران باشگاه و روسای داربی کانتی بود. در این شرایط کدام بهتر تصمیم می گیرند؟ هواداران پرشور با احساساتشان یا مدیرانی که به جنبه های غیر ورزشی توجه دارند؟ پاسخ ساده است؛ اگه مدیرها چیزی از ورزش ندانند، قطعا هواداران تصمیم بهتری می توانند بگیرند.

مرور زندگی حرفه ای برایان کلاف در دو تیم داربی و ناتینگهام فارست، به خوبی این امر را نشان می دهد

مهاجم 178 سانتی متری اهل میدلزبورو 9 سال فوتبال حرفه ای خود از 1955 تا 1964 را در تیمهای میدلزبورو و ساندرلند سپری کرد، با ثبت 251 گل در 274 مسابقه که آمار فوق العاده ای بود؛ اما تمام این گلها در دسته دوم به ثمر رسید و سرانجام شکستگی پا، به دوران بازی او خاتمه داد. دورانی که تنها با دو بازی ملی همراه شد و حضور در ومبلی به عنوان بازیکن تیم ملی، حسرت بزرگ کلاف در دوران بازیگری شد.

یک سال بعد از کنار گذاشتن فوتبال، کلاف 30 ساله مربیگری را در تیم هارتلپولز آغاز کرد و تنها بعد از دو سال، راهی داربی کانتی شد. جایی که قرار بود شش سال در آن حضور داشته باشد و در 332 مسابقه همراه با پیتر تیلور دستیار همیشگی خود، صاحب 161 برد و 78 تساوی شود. وقتی در فصل 68-1967 کلاف و تیلور به داربی آمدند، این تیم در انتهای دسته دوم بود و برای نیفتادن به دسته سوم می جنگید. اما با مربی های جدید، معجزه باشگاه شروع شد و قوچهای داربی توانستند در فصل 69-68 قهرمان دسته دوم انگلیس شوند و به بالاترین سطح فوتبال انگلیس صعود کنند. بعد از آن، دستاوردهای باشگاه تا سال 1973 فوق العاده بود. این تیم در سال 1972 قهرمان انگلیس شد و یک سال بعد، تا نیمه نهایی جام قهرمانان اروپا صعود کرد. داربی گمنام و فراموش شده به لطف مردی به قدرت فوتبال انگلیس بدل شد که خودش چمن های زمین تیم را کوتاه می کرد و سکوهای ورزشگاه را رنگ می زد.

هرچه موفقیت های باشگاه بیشتر می شد، هواداران بیشتری به ورزشگاه بیسبال گراند هجوم می آوردند. حضور 33 هزار تماشاگر در همه بازیهای خانگی داربی، مدیرها را به این فکر انداخت که استادیوم باشگاه را بزرگ تر کنند و جک کرکلند- از اعضای هیات مدیره باشگاه- مانع از خرید بازیکنان جدید توسط کلاف شد.

کمی بعد نوبت به استعفای کلاف رسید.

برایان کلاف مربی تاثیر گذار
برایان کلاف در کنار پیتر تیلور

 

بهانه اختلافات کادر فنی و مسوولان باشگاه هم حضور مربی داربی کانتی به عنوان مجری در شبکه تلویزیونی آی تی وی بود که مسوولان باشگاه، نمی توانستند بپذیرند. اما هواداران همه اینها را می دانستند و باز هم می خواستند کلاف و تیلور در تیم بمانند؛ زیرا همگی یادشان بود که قبل از آمدن این مربی ها، تیمشان چه جایگاهی داشت.

وقتی کلاف و تیلور استعفا دادند، هواداران شوکه شدند و با راهپیمایی و پلاکاردهایی در حمایت از مربیان مستعفی، از باشگاه خواستند که مربی ها را به تیم برگردانند. حتی بازیکنها هم مدتی در اعتصاب به سر بردند.

اما روسای داربی، جلوی خواست هواداران ایستادند و حاضر نشدند کلاف را برگردانند. نتیجه این کار هم چیزی بود که هواداران پیش بینی اش را کرده بودند. دوران افول داربی آغاز شد و هرچند یک بار دیگر در سال 1975 قهرمان انگلیس شد، اما این افتخار، آخرین افتخار تاریخ باشگاه بود و به مرور، قوچهای داربی از رده های بالای جدول فاصله گرفته و بالاخره سقوط کردند. با همین افول، استادیوم بیسبال گراند هم روز به روز خالی تر شد.

 همه این اتفاقها در حالی رخ داد که کلاف هنوز هم در داربی محبوب بود؛ آن چنان که وقتی در یک میتینگ سیاسی از مردم شهر خواست که به « فیلیپ وایتهد» نامزد حزب کارگر رای بدهند، بسیاری همین کار را انجام دادند و وایتهد به عنوان نماینده مجلس برگزیده شد.

دوران حضور کلاف و تیلور در برایتون به خاطر پیشنهاد لیدزیونایتد خیلی زود به پایان رسید اما کلاف در  لیدز بدون پیتر تیلور فاجعه بود و او در قهرمان انگلیس فقط 44 روز دوام آورد.

 یک سال بعد و در 1975 کلاف به ناتینگهام فارست رفت و این تیم را هم از دسته دوم به دسته اول آورد، بعد نوبت قهرمانی در فصل 78-77 دسته اول رسید و دو قهرمانی پیاپی در جام قهرمانان اروپا در سالهای 1979 و1980 . در این سالها هم هواداران ناتینگهام فارست از کلاف درخواست کردند که تیمشان را ترک نکند. در فارست، مدیران عاقل تر از داربی بودند و به درخواست هواداران خود گوش کرده و به این ترتیب درخشان ترین روزهای تاریخ ناتینگهام فارست با مربی و مجری تلویزیونی بزرگ فوتبال انگلیس رقم خورد. افتخاراتی که نه قبل و نه بعد از کلاف و تیلور، کسی برای فارست، به ارمغان نیاورد.

فتح جام اتحادیه با فارست در سالهای 1978، 1979، 1989 و 1990، سوپرکاپ اروپا در 1979 و کسب عنوان بهترین مربی اروپا در فصل 80-1979 از دیگر افتخارات کلاف بود. او 18 سال در ناتینگهام فارست ماند و 994 بار مربیگری کرد.

آقای خاص فوتبال انگلیس 20 سپتامبر 2004 از دنیا رفت در حالی که در بیرون استادیوم پراید پارک دربی، می توان مجسمه برنزی او را مشاهده کرد. حتی در این مجسمه هم دستیار او، پیتر تیلور او را تنها نگذاشته است.

این دو می توانستند تیم ملی انگلیس را هم به موفقیت های بزرگ برسانند اما هرگز فرصت هدایت تیم ملی به آنها داده نشد تا از کلاف به عنوان بزرگ ترین مربی یاد شود که انگلستان هرگز نداشته است!

برایان کلاف
برایان کلاف

 

نظر خود را درباره «برایان کلاف؛ یک مربی تاثیرگذار در انتخابات!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره برایان کلاف؛ یک مربی تاثیرگذار در انتخابات! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.