مهدی زارعی- در سال 1974 دو نیمه آلمان در یك دیوار بسیار مشهور در جام جهانی به مصاف یكدیگر رفتند. دیداری كه آلمان شرقی ناباورانه در آن به پیروزی (1-0) دست یافت تا یأس ونومیدی برشاگردان هلموت شون غلبه كند. اما چیزی كه كمتر كسی از آن اطلاع دارد. مربیگری شون در تیمی است كه زمانی در برابر آلمان غربی به میدان رفته بود و درعین حال كه بخشی از آلمان بود، به عنوان كشوری مستقل برای حضور در جام جهانی 1954 تلاش می‌كرد!

دلیل این امر ناشناخته بودن بخش سوم آلمان برای اكثر فوتبال دوستانی است كه تنها دو تیم آلمان‌غربی و آلمان‌شرقی را به خاطر دارند. ورزشگاه «لودویكس پارك «خانه باشگاه» «اف.ث. زاربروكن» كلید حل این معما است! هربرت بلینكرت بازیکن آن روزهای تیم زار می‌گوید:

 

باید یادتان باشد كه 10 بازیكن از 11 بازیكن تیم ملّی زارلند از بازیكنان زاربروكن بودند. حتی گاهی اوقات هر 11 بازیكن تیم ملّی از زاربروكن بودند. همان گروهی كه برای این باشگاه تاریخ‌سازی كرده بودند. حالا در سطح بین‌المللی نماینده زارلند بودند.

 

آنها كار خود را با بازی كردن در برابر تیمهای ملّی «ب» سایر كشورها آغاز می‌كنند. اما در سال 1953 تصمیم می‌گیرند در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شركت كنند. آنها در این مسابقات باید به مصاف آلمان‌غربی و نروژ می‌رفتند.

 

ما ابتدا با مربیگری هلموت شون به اسلو (پایتخت نروژ) رفتیم و در برابر نروژ (3-2) پیروز شدیم. «زپ هربرگز» مربی آلمان‌غربی نیز در نروژ حضور داشت و بازی دو تیم را از نزدیك تماشا می‌كرد. چهارده روز بعد، تیم ملّی آلمان به نروژ سفر كرد و نتیجه‌ بهتر از تساوی (1-1) كسب نكرد. پس از آن نوبت به نخستین بازی‌ها در زاربروكن رسید. جایی كه در برابر نروژ به تساوی (0-0) دست یافتیم. پس از آن به اشتوتگارت رفتیم و در برابر آلمان‌غربی نتیجه را (0-3) واگذار كردیم. بنابراین، آخرین دیدار ما در خانه مقابل آلمان حكم مرگ و زندگی را پیدا كرده بود. اگر ما در آن دیدار پیروز می‌شدیم. تكلیف تیم صعودكننده از بین‌آلمان و زارلند در دیدار سوم در شهر پاریس مشخص می‌شد.

 

در روز 28 مارس 1954 زارلند به مصاف آلمان‌غربی رفت. ورزشگاه لودویكس پارك مملو از تماشاگر می‌شود اما آلمان‌ها با درخشش فریتز والتر، هلموت ران و تمامی بازیكنانی كه چند ماه بعد، جام جهانی 1954 را بالای سر می‌برند، بسیار قوی‌تر از آن بودند كه بتوان آن‌ها را شكست داد. بلینكرت معتقد است:

 

هرچند كه ما در خانه بازنده شدیم. اما وقتی آلمان به فینال جام جهانی در برن راه یافت، از كلیه نفرات تیم زارلند دعوت به‌عمل آوردند تا به برن برویم به این ترتیب فینال جام جهانی را از نزدیك دیدیم، آلمان را تشویق كردیم و بسیار به ما خوش گذشت. زیرا همه ما با یكدیگر دوست بودیم.

 

 آن رقابت‌ها درخشان‌ترین نتایج زارلند در سطح بین‌المللی محسوب می‌شد، چندی بعد؛ مردم زارلند به پیوستن به آلمان رأی می‌دهند و از اول ژانویه 1957 دیگر منطقه‌ای خود مختار به نام زارلند وجود نداشت. زارلند حالا دیگر بخش كوچكی از یك كشور بزرگ بود. تیم ملّی زارلند، آخرین بازی خود را در سال 1956 انجام داد. اما هلموت شون سرمربی تیم، تجربیات بزرگ‌تری را در پیش داشت...

هلموت شون

 

اما پرده آخر نمایش «اف.ث. زاربروكن» هنوز باقی مانده بود. در سال 1955 از این تیم دعوت شد تا در اولین دوره جام قهرمانان باشگاههای اروپا به‌عنوان نماینده زارلند حضور داشته باشد. آنها در برابر میلان ایتالیا قرار می‌گیرند و حتی در بازی رفت در استادیوم «سن سیرو» به پیروز می‌رسند هرچند كه در بازی برگشت، شكستی سنگین را تجربه می‌كنند. با شكل‌گیری لیگ سراسری آلمان موسوم به «بوندس لیگا» درسال 1963 از زاربروكن دعوت شد تا در مسابقات شركت كند. هر چند كه آنها دوران اوج خود را پشت سرگذارده بودند و به سرعت، به لیگ‌های پایین‌تر سقوط می‌كنند. این روزها در هر بازی فقط چند هزار نفر به تماشای بازیهای زاربروكن می‌نشینند. اما مسؤولان زارلند برنامه‌هایی دارند تا ورزشگاه لودویكس پارك را به استادیومی مدرن تبدیل كنند.

 

 

نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی؛ نبردهای زارلند در انتخابی جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی؛ نبردهای زارلند در انتخابی جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.